Wat is uw nauwkeurigste horloge?

Is dit de achterstand na 1 uur of 1 dag?

1 like

Nou nou nouā€¦

2 likes

Zo zie je maar, niet alles wat modern is loopt op tijd. De elektrieke loopt iets voor op de stoomloco zo te zienā€¦ :sunglasses:

T is maar net hoe je t bekijkt haha.
Toch vind ik t moeilijk te begrijpen dat je duizenden euro s uitgeeft aan een horloge wat ongeveer de tijd aangeeft.
En begrijp me niet verkeerd ook ik ben gecharmeerd van mechanisch maar ben ook een man van de klok om het maar even zo te noemen, snap je?
Gr
Henk

2 likes

Yep, snap ik! Vervelende met dit soort onderonsjes is dat de ratio het nooit zal winnen van de emotie. Mijn Casio loopt 100x secuurder dan mijn Sinn of welke andere automaat ook. Toch draag ik de Sinn vĆ©le malen liever. Waarom? Tja, ik vind hem mooier, ā€˜spannenderā€™ en technisch interessanter! Helft van de tijd heb ik ook geen flauw idee van hoe laat het is, terwijl ik wel frequent naar de linkerpols staar. Emotie dus.

Ach ja, iedere gek zijn gebrek Henkā€¦ :rofl:

5 likes

Haha helemaal eens :sunglasses:

Iemand zei eens tegen me
Iedereen heeft zijn eigen-aardigheden.
Dat vond ik wel een goeie :+1:

2 likes

Wat een merkwaardige reactie :thinking:

7 likes

Moet ongesteld worden denk ikšŸ¤”

3 likes

Net als @Omanido nog geen afwijking met de PRS-18-Q sinds binnenkomst.

En daarmee is bij mij ook officieel OCD vastgesteld. En tevens de verklaring voor mijn gedrag: aan alle mechanische horloges wordt net zolang gepeuterd tot de afwijking dagelijks < 3 Ć” 4 s/d is (het einddoel is rond ā€œ0ā€), of tot ze stuk zijn.

Als een horloge niet volgens een verwachtingspatroon loopt, draagt ie ook niet fijn. Zit tussen de orenā€¦

4 likes

Zoals Epictetus zou zeggen: hij vond dat blijkbaar nodigā€¦

4 likes

Was een wijs man, de Epictetusā€¦ ā€œmensen raken niet van streek door de gebeurtenissen, maar door de manier waarop ze tegen die gebeurtenissen aankijkenā€. Oftewel, het zal ons een worst zijn die paar seconden maar omdat het ons dure klokkie ā€¦Ć»h horloge, betreft gedragen we ons een beetje neurotisch. Zo iets? :sunglasses:

2 likes

Aangezien ik geen automaten heb en mijn eerste/laatste handopwinder ergens vorig jaar definitief overleden is, hou ik het maar op quartz.

De Casios tellen niet mee, want die spelen vals met de multiband6 radio-ontvangst en zonder die ontvangst zitten ze er na een dag of 2 gewoon een seconde naast in vergelijking met time.is (ja, die link is al eerder geplaatst automatische forumsoftware, dank u voor de melding). Casio hoeft met de multiband6 ook niet echt vreselijk zā€™n best te doen om een HAQ uurwerk op de markt te brengen, want dat voegt vrij weinig toe, zeker aangezien de mededeling is dat ze er tot ongeveer 15 seconden per maand naast kunnen zitten.

Wel gebruik ik de casios om de andere quartz klokken gelijk te zetten.

Maar goed, de quartzjes:
Uit 1991: een seiko spirit 7N43 - afwijking ongeveer 2-3 seconden per maand
Uit 2016: een seiko tuna 7C46 - afwijking ongeveer 3-4 seconden per maand

2 likes

:joy: :joy: :joy:

Die software kan de laatste tijd nieuwe dingen. Als je enkel een vraagteken of iets dergelijks post, dan krijg je de melding of dit wel een volledige zin is.

1 like

Die kan ik nog wel onderbouwen.

Ik heb een duur (vind ik) horloge met een schoonheid van een mechanisch, met de hand op de winden uurwerk. Het praktische doel van dit horloge is voor mij dat ik op zoā€™n 5 minuten nauwkeurigheid de tijd wil weten. De meeste van mijn afspraken zitten minstens een kwartier reistijd verderop, dus op de laatste minuut laat ik het eigenlijk nooit aan komen.
De schoonheid zit voor mij in de prachtige afwerking, het design, en ook wel weer een stukje betrouwbaarheid van het uurwerk. Het opwinden van mijn horloge is voor mij een rustpuntje aan het begin van de dag, het helpt me mijn ochtendhumeur wegwerken. Een analoog begin aan een dag waarin ik vrijwel alleen maar met digitale zaken bezig ga zijn (dat is mā€™n werk), en een parallel naar mijn vroege jeugd waarin ik mijn opa de Friese wandklok zag opwinden en gelijk zetten. Het luidruchtige tikken van het uurwerk voegt daar nog echt wat aan toe, iets waar de mogelijk niet zo heel hoge nauwkeurigheid niets aan af doet.
Ik heb meerdere horloges, en draag ze niet iedere dag allemaal, dus tenzij het meer is dan een minuut per dag ga ik het echt nĆ³Ć³it opmerken.

Waar ik me wƩl flink aan stoorde is als mijn vroegere Quartzen op een moment dat je echt niet ziet aan komen plotseling stil stonden. Voor mij dus geen Quartz meer.

Om - net als @dreski - het verschil tussen quartz en analoog eens op mijn manier te illustreren:

Om een moderne geluidsproductie goed weer te geven ben je waarschijnlijk beter af met een DrƩ Beats bluetooth speaker. Je zet je iPhone erin en drukt op play, als je 'm te hard zet gaat het niet stuk, het neemt weinig ruimte in beslag, klinkt best aardig, zuipt weinig stroom en kost geen drol.

Die electrostatische luidsprekers aan de rechterkant hebben zĆ³ gigantisch veel nadelen, en toch dragen ze een zekere schoonheid met zich mee die me geen seconde doet twijfelen over welke er in mijn huis zou komen als ik zou moeten kiezen.

Er scharrelt hier overigens een mini-bruis rond, dus hoogspanning in de woonkamer gaat voorlopig helaas niet gebeurenā€¦

3 likes

Verrassend genoeg mijn Shark 6105-8110 +0.0 spd (gemeten met toolwatch )

Mooi verhaal en helder uitgelegd.
Dank jewel

Gr
Henk

3 likes

Had je die quartz seiko niet verkocht een poos geleden?

1 like

Klopt, dat was overigens de sbgx063. Het enige horloge waarvan ik spijt kreeg toen het verkocht was. :wink:

Toen kwam deze voorbij, de sbgv205, en die kon ik niet laten gaan.

1 like