Wat is voor jullie de meest aantrekkelijke GMT?

Een traveller GMT :slightly_smiling_face:

1 like

we are here to help Sir !

Vlieger ? Kurt Klaus bouwde de 2892 simpeltjes om tot true gmt, datum wijzigt voor- en achteruit.

Of die leuke Traska ? met de nieuwe Miyota true gmt en hou je heel veel geld over :wink:

4 likes

Hmmm, da’s voor mij een goeie mededinger

1 like

Man hij is wel echt heel dik op jubilee.
Mooie foto

1 like

SBGN003, idd 39mm en m.i. erg veelzijdig

4 likes

Rolex 6542. Voor mij het mooiste horloge ooit gemaakt. De perfecte combinatie van vorm en functie. Schitterende bakelieten bezel insert, high gloss gilt dial met radium markers en een elegante kast van 38 mm.

en geen crown guards

4 likes

Persoonlijk begrijp ik de aantrekkingskracht van de complicatie niet echt als je niet een substantieel deel van de tijd in den vreemde doorbrengt. Aan de andere kant: zat duikhorloges die nooit meer water dan the kitchen sink hebben gezien.

2 likes

Dat horloge wordt ik liever niet aan herinnerd. Ooit, in een ver verleden, had ik een horlogewinkel in Den Haag, en in die tijd - rond 2000 - verkocht ik nogal wat IWC’s; grijs geïmporteerd uit Zwitserland (durf ik nu best te schrijven). De Pilot Chronograph, de Mark - wat had je toen, XV geloof ik - en de TZC; ‘by the boatload’ gingen ze.

De door IWC iets aangepaste 7750 in de Pilot Chronograph was al niet de meest betrouwbare, en behalve dat er nooit iets mis was met de Mark XV, gingen alle TZC’s kapot. Het waren net postduiven, als er eentje de deur uit ging wist je zeker dat ie terug kwam. Ik durfde, en besloot, ze op een goed moment niet meer te verkopen.

Vraag voor de lol eens, als je iemand kent die er eentje heeft, hoe het horloge bevalt; of ie er ooit gezeur mee gehad heeft. Op een briefje dat ie een keer terug geweest is voor reparatie. Of het aan Kurt lag weet ik niet; dat was toch wel een redelijke genie. Maar dit horloge was echt een misser.

2 likes

Dat begrijp ik. Maar ik reis best veel en vaak (o.a. voor Fratello), en ik duik. Dus voor beide horloge-types hoef ik me niet te schamen :wink:

2 likes

14 likes

Ik heb een pols van ongeveer 18 cm, dat is te doen. Alleen ik wil graag de limited edition en dat is een soort holy grail die nooit gaat gebeuren

2 likes

VC de mooiste

1 like

Dan valt die af denk ik 
 :joy:

1 like

Dat vind ik ook een mooi horloge. Ik heb de eerste generatie Sandhurst, en qua design past deze er goed bij :+1:t3:

1 like

Ik vind deze Baume & Mercier Clifton Dual Time een potentiële volgende aankoop.

4 likes

Heel mooi

1 like

De Glycine “Purist” met dus inderdaad de 24-uurs wijzer, de GMT tijdsaanduiding op de wijzerplaat en het tracken van de tweede tijdszone middels de bezel. Dat is de ultieme GMT oplossing, omdat je je uurwerk niet nodeloos complex hoeft te maken, terwijl je alle informatie makkelijk afleesbaar voor je hebt.

De Rolex implementatie heeft de mogelijkheid om drie tijdszones te doen, omdat je de reguliere tijd hebt, dan de 24-uurs wijzer, en vervolgens nog eens de draaibare 24-uurs bezel. Dat is bijna frivool te noemen, en het boet aan duidelijkheid in. In de praktijk zou ik zeggen dat je moet kiezen: Of je hebt een vaste 24 uurs bezel zoals de Explorer II dat heeft, met een extra wijzer, of je hebt één wijzer en een draaibare bezel. Niet allebei.

Als we het dus hebben over degene die als eerste een GMT tijdszone naast de lokale tijdszone kon weergeven is Glycine gewoon bona fide de eerste.

Right back at you.

Ik heb zelf twee GMT horloges in de kist. De eerste heeft zo’n nutteloze draaibare bezel naast de GMT wijzer. Ziet er leuk uit, maar is totaal nutteloos, en wordt nooit verzet, die bezel.

De tweede is zoals het in mijn optiek heurt. Als je de extra wijzer hebt, gewoon geen bezel meer doen.

Maar in feite zijn het in dit tijdsgewricht gewoon nutteloze curioza. Daarom zijn mijn twee favoriete GMT horloges geen GMT horloge. :slight_smile: Als ik op reis ga heb ik nooit m’n GMT’s mee, maar wel één van deze twee jongens:

De reden is simpel:

• Doen het altijd
  • Zijn waterdicht
  • Zijn ĂŒber afleesbaar
  • De onafhankelijk verstelbare uurwijzer maakt het super eenvoudig om de lokale tijd bij te houden.

Het meest aantrekkelijke reis-horloge is voor mij dus geen GMT. Als ik moet weten wanneer anderen wakker zijn heb ik outlook of m’n telefoon. :slight_smile:

2 likes

9 likes

KISS-formule toepassen:

4 likes

Ja, dat ‘makkelijk afleesbaar’ bij een 24-uurs horloge gaat er bij mij nog steeds niet in. Met zoveel horloges en klokken om je heen die de tijd in 12-uurs formaat aangeven wen je er wat mij betreft nooit aan.

En wat de Rolex GMT betreft; dan heb je het over de GMT-II (die heeft idd de mogelijkheid om 3 tijdzones weer te geven). Bij de oorspronkelijke GMT kon de 24-uurs wijzer niet verzet worden ten opzichte van de 12-uurs tijd, en moest je de tweede tijd dus aflezen op de verdraaide 24-uurs bezel.

Dat Glycine bonafide de eerste was blijkt nu net - uit een artikel op Fratello, in een interview met Longines - ook niet waar te zijn. Wist ik ook niet, maar goed kennelijk waren er al wat horloges met deze functie eerder uitgebracht. Niet dat de eerste of laatste me ook maar iets interesseert; het gaat mij om het horloge wat voor mij het aantrekkelijkst en meest relevant is.

2 likes