1 lug heeft schade aan het eind van de lug; een stuk metaal is eruit.
Ik ga trachten dit met soldeer op te vullen. Ik heb totaal geen ervaring met solderen, dus dit wordt wel een uitdaging.
Ik heb het opgevuld, omdat ik het nog moet leren hoe je met soldeer om moet gaan laat ik het hierbij, nu zit het er redelijk in. Als ik dat laatste stukje er ook nog bij moet doen, smelt alles weer weg en ben ik weer een tijdje bezig, en zo is het al een stuk beter. Nu nog afwachten hoe het verder gaat met koper.
Dat klopt, ik had meer zin in deze kast dan in het uurwerk. Bij het uurwerk kan onverwachts iets gebeuren waardoor alle plezier in één keer weg is, als er weer iets uit de pincet vliegt en het niet meer terug kan vinden, dat bederft gelijk alles.
Daarom ben ik tegenwoordig wat minder fanatiek met het uit elkaar halen van uurwerken.
Als dat dus niet het geval zou zijn, dan zou het een stuk leuker blijven. Nu ben ik meer terughoudend hierin. Maar morgen ga ik weer verder met het uurwerk.
Ja ik begrijp het, laatst had ik een Russisch uurwerk, en nu blijkt dat de slotjes van het incablok los erin liggen, dus als je een kant losmaakt, komt het slotje eruit, helemaal eruit. Bij het erin zetten is het weggesprongen en nergens meer te vinden. Gelukkig had ik een paar donoruurwerken, en bij een tweede poging is ook die weggevlogen en onvindbaar. Ik heb nu nog een derde liggen, maar heb de pogingen gestaakt en het uurwerk ligt dus nog uit elkaar en dit is al vijf weken geleden. Ik heb liever dat het dan geheel verdwijnt dan telkens die rotgevoelens te hebben; het maakt me dan ook niets meer uit.
Dan heb ik al bijna afscheid genomen van dat horloge; de kast had ik al opgeknapt, maar door zo’n slotje is het dus niet af. Ik heb daarna ook geen uurwerk meer uit elkaar gehaald; het blijft lang hangen.
Ja die slotjes is even pielen inderdaad. Het is dan ook geen incabloc al lijkt het er op.
Ik pak ze voorzichtig op met een stukje rodico zodat zo’n veertje net blijft hangen. Dan schuif ik het een beetje schuin op zijn plaats en doe ik de 2 pootjes op zijn plaats. Een paar keer oefenen en heel voorzichtig zijn. Ik ben er ook wel eens verloren. Het is inderdaad geen fijn systeem en doordat ze uiterlijk veel op incabloc lijken, denk je dat het ook zo werkt.
Maar ik heb die nog liever dan welje KIF variant dan ook want dat is echt verschrikkelijk vind ik.
Ik dacht ook dat het geen Incabloc is, maar dan weet je wat ik bedoel. Incablok nog nooit problemen mee gehad. Ik heb het toen wel vervloekt en vroeg me af waarom ze dat niet wat handiger maken.
Maar morgen neem ik de pincet weer op en ga ik een dagje lekker sleutelen.
De kast van de derde Eljo is klaar. De elektrolyts doen het goed op soldeer. Misschien als ik wat meer ervaring heb met solderen ik het nog een keertje aanpak, maar voor nu is het goed.
Ik heb er ook een nieuw glas ingezet. Ik heb het niet verlaagd, want de maat die ik daarvoor nodig heb, die is op. Die er nu in zit is een 30.2 en ziet er ook wel aardig uit.
Vanavond weer uit elkaar gehad. Ik had deze op 12 dec 2024 al eens uit elkaar gehad, volgens de foto’s op mijn pc. Ik vond het uurwerk al zo schoon, dus ging kijken en zag dat het de tweede is waar ik mee ben begonnen met sleutelen.
Maar nu loopt het weer. Wat er aan de hand is geweest, weet ik niet. Wel zag ik op de kompas dat de wijzers magnetisch waren. Ik was mijn urenwijzer kwijt; die bleek onder de minutenwijzer te liggen, was er met het afhalen daaronder blijven plakken, bleek dus alle drie magnetisch te zijn. De urenwijzer slaat precies de andere kant op dan de seconde- en de minutenwijzer, dus dat is nu opgelost. Ik heb het dus uit elkaar gehad, maar niet in de Elma. Ik had er geen zin in en heb het weer in elkaar gezet en nu loopt het weer goed. Eigenlijk moet je het wel cleanen als je de onderdelen losmaakt, maar je moet er ook zin in hebben en dat had ik niet, dus vandaar.
Die zijn alweer opgeborgen. De markering onder de balans zegt MV F6 online nog niet veel kunnen vinden. De reden waarom hij niet liep gevonden. Zat een stofje tussen. Maar om de aandrijf trein lekker erin te krijgen is een kriem. Als ik alles netjes uitlijn en de brug erop leg zit alles weer uit het lood… hoofd koel houden lol
Gisteren aan deze Atlantic begonnen, bedoeling was om de kast van een nieuwe chroomlaag te voorzien, geen opbouw van koper. Krassen mogen erin blijven, wel heb ik deze keer ook de oude nikkellaag verwijderd, in de veronderstelling dat dan de aanwezige krassen iets minder diep en zichtbaar zouden zijn.
Hier is de nikkellaag gestript. Bij het strippen van nikkel wordt er geen elektriciteit gebruikt, zoals bij het strippen van chroom, maar wordt de kast ondergedompeld in een vloeistof die speciaal is ontwikkeld om nikkel te strippen. Je verwarmt de vloeistof tot 65 graden en legt de kast erin, zo nu en dan een beetje bewegen, en dan na een uur tot anderhalf uur is de kast vrij van nikkel. Dan direct verder met koper of nieuwe nikkellaag.