Vanavond weer uit elkaar gehad. Ik had deze op 12 dec 2024 al eens uit elkaar gehad, volgens de foto’s op mijn pc. Ik vond het uurwerk al zo schoon, dus ging kijken en zag dat het de tweede is waar ik mee ben begonnen met sleutelen.
Maar nu loopt het weer. Wat er aan de hand is geweest, weet ik niet. Wel zag ik op de kompas dat de wijzers magnetisch waren. Ik was mijn urenwijzer kwijt; die bleek onder de minutenwijzer te liggen, was er met het afhalen daaronder blijven plakken, bleek dus alle drie magnetisch te zijn. De urenwijzer slaat precies de andere kant op dan de seconde- en de minutenwijzer, dus dat is nu opgelost. Ik heb het dus uit elkaar gehad, maar niet in de Elma. Ik had er geen zin in en heb het weer in elkaar gezet en nu loopt het weer goed. Eigenlijk moet je het wel cleanen als je de onderdelen losmaakt, maar je moet er ook zin in hebben en dat had ik niet, dus vandaar.
vandaag dit projectje eens bekijken van binnen.
mocht er iemand wat info hebben over het uurwerk of de dial markeringen dan hoor ik het graag.
Edit: slechte focus bij inzoom dus even wat foto’s met een loupe erbij gezet
Dit uurwerkje heb ik nog niet eerder onderhanden gehad, maar let je wel een beetje op met de (99% zeker) radium wijzers en wijzerplaat? ![]()
Die zijn alweer opgeborgen. De markering onder de balans zegt MV F6 online nog niet veel kunnen vinden. De reden waarom hij niet liep gevonden. Zat een stofje tussen. Maar om de aandrijf trein lekker erin te krijgen is een kriem. Als ik alles netjes uitlijn en de brug erop leg zit alles weer uit het lood… hoofd koel houden lol
Echt wel satisfying ![]()

Hoi Stef, het kaliber staat genoteerd als kaliber Recta G6
Uitgebracht in 1945
Ranfft Recta G6
thnx dat zoeken we even op
Gisteren aan deze Atlantic begonnen, bedoeling was om de kast van een nieuwe chroomlaag te voorzien, geen opbouw van koper. Krassen mogen erin blijven, wel heb ik deze keer ook de oude nikkellaag verwijderd, in de veronderstelling dat dan de aanwezige krassen iets minder diep en zichtbaar zouden zijn.
Hier is de nikkellaag gestript. Bij het strippen van nikkel wordt er geen elektriciteit gebruikt, zoals bij het strippen van chroom, maar wordt de kast ondergedompeld in een vloeistof die speciaal is ontwikkeld om nikkel te strippen. Je verwarmt de vloeistof tot 65 graden en legt de kast erin, zo nu en dan een beetje bewegen, en dan na een uur tot anderhalf uur is de kast vrij van nikkel. Dan direct verder met koper of nieuwe nikkellaag.
Daarna een koperlaag
Nikkellaag
En vandaag het chroom aangebracht.
Wow prachtig ![]()
Bedankt Hajrik
Projectje voor vandaag, deze Fortis Quartz voorzien van een sapphire update. Oude glas had ik al verwijderd voor het nemen van de juiste maat. Nu kan de nieuwe erin.
hmmzzz in allerste voorzichtigheid geperst maar de glas pakking begaf het ![]()
in zuinigheid geen nieuwe meebesteld met glas. weer wat geleerd. nu dus achteraf maar besteld. spulletjes weer opgeruimd en nu wachten op de pakkingen. wordt vervolgd…
Balen!
![IMG_9254|375x499]
(upload://vdVf0oAvzPqj2KWcGWtTbCZExWE.jpeg)
Seiko Pogue volledige revisie van het 6139B caliber.
Help! Ik heb 2 quartz horloges die niet werken. Alletwee hebben ze een Citizen 5537 loopwerk. Het liefst zou ik ze laten repareren. Geen idee wat er aan scheelt. Vervangen mag natuurlijk ook. Ik lees dat een 5s37 dan ook gaat passen. Ik zie ze nergens te koop staan. Wie weet waar ik ze kan vinden of is er misschien nog een ander type loopwerk dat ook zou passen? Dank!
Pontiac met een automatisch ETA 2451 erin.
De wieltjes van het automatisch opwinden zaten helemaal vastgekoekt, handmatig en auto opwinden was bijna niet mogelijk, en het glas kapot.
Alles uit elkaar en helemaal schoongemaakt.
En met dank aan de vorige horlogemaker voor het netjes aanbrengen van 2 nieuwe bussen om de speling op te lossen. dat zou ik zelf ook wel willen kunnen.
Het is weer eens een wijzerplaat die ik niet veel voorbij zie komen, weer een leuke aanvulling op de collectie.
Mocht je ook nog een handwinder willen
: