Ik ga nu verder met Eiger
Alleen glas vervangen,en kast gereinigd. Ik laat het hierbij; ik wil eigenlijk de kast origineel houden.
Later als ik zin heb eens kijken wat ik met de krasjes kan doen, maar in het echt zie je het niet.
Deze Eljo is nu aan de beurt, kast aardig naar de gallemiezen. Is kijken wat we hieraan kunnen doen, zodat het er weer redelijk uit komt te zien.
Chroom gestript, ik denk dat wat je nu ziet nikkel is.
Ik heb het al een beetje geschuurd, ik ga het even ultrasoon cleanen en een koperstrik erop leggen. Weten we meteen of het nikkel is of chroom.
Het is dus chroom. Het hangt nu weer in het bad om de kale plekken nog meer op te vullen. Maak gelijk gebruik hiervan, en later schuren.
De lugs geschuurd, even kijken of het nu al pakt, dus het hangt weer in het bad.
Het heeft nu wel gepakt. Nu ga ik het glas eruit halen en weer schuren, ook de lunette.
Kast geschuurd, even afwachten of de lunette nu ook pakt.
Lunette gaat nu ook meedoen, nu weer schuren.
Kast is weer geschuurd en hangt in het koperbad
Ik vroeg me ineens af of het zin zou hebben om in dit soort gevallen het metaal eerst gladder te “strijken” met een agaat burnisher?
Ik ken het niet, ik zal eens kijken wat het precies is.
Nu voor de vierde keer geschuurd; op de lunette zaten nog kleine chroomrestjes.
Het hangt weer in het koperbad.
Dus voor vandaag was dit de laatste keer. Morgen weer verder.
Wordt vervolgd.
Interessant! Ik zit nu naar een restauratie door Nekkid Watchmaker van een Cartier te kijken op YouTube. Bedankt voor de link hoor!
De kast is nu zover klaar voor een nikkellaag.
1e nikkellaag, ik leg er nog een overheen, op 50 graden, ik heb deze op kamertemp gedaan, maar het moet opwarmen tot 50 graden en niet hoger
Ik heb het opgeschuurd met 7000 grit en zometeen gaat het weer in bad.
Dat is een mooi kanaal. Die gast kan van een stront nog iets moois maken.
Ziet er schitterend uit. Ziet er mooier uit dan de originele kleur
Super gedaan
Rust je af en toe wel uit haha
mooi werk
Dank je Robert. Ik heb dit model al eens eerder verguld en dat was toen ook mooi geworden, vandaar dat Ricardo ook voor vergulden heeft gekozen.
Die ik eerder heb gedaan, is deze waarbij ik vergeten ben om het kroontje mee te nemen in het proces.
Het werken aan een kast geeft mij veel plezier; het is telkens weer nadenken hoe we het gaan doen, de tijd vliegt voorbij, ik ga redelijk laat naar bed, goed uitrusten en dan de volgende dag weer lekker aan de gang. Op mijn leeftijd is het fijn om iets te doen waar je een goed gevoel van krijgt, telkens weer die uitdagingen aangaan, dat is het leuke ervan. Dat geeft me juist energie en blijft erg leuk om te doen.
Ik zit erover na te denken om nog wat gereedschappen aan te schaffen, vooral wat betreft polijsten en slijpen. Ik doe nu alles met de hand, wat ik ook erg leuk vind, maar het duurt wat langer voor een kast klaar is voor de volgende ronde. Ik heb wat gehoord over een flapping machine. Ik zal daar ook een keer naar kijken of dat iets is waar ik iets mee kan doen.
Het werken aan een kast geeft mij veel plezier; het is telkens weer nadenken hoe we het gaan doen, de tijd vliegt voorbij, ik ga redelijk laat naar bed, goed uitrusten en dan de volgende dag weer lekker aan de gang. Op mijn leeftijd is het fijn om iets te doen waar je een goed gevoel van krijgt, telkens weer die uitdagingen aangaan, dat is het leuke ervan. Dat geeft me juist energie en blijft erg leuk om te doen.
Ik zit erover na te denken om nog wat gereedschappen aan te schaffen, vooral wat betreft polijsten en slijpen. Ik doe nu alles met de hand, wat ik ook erg leuk vind, maar het duurt wat langer voor een kast klaar is voor de volgende ronde. Ik heb wat gehoord over een lapping machine. Ik zal daar ook een keer naar kijken of dat iets is waar ik iets mee kan doen.
Leuk te horen dat je veel plezier en energie ervan krijgt. Ik begrijp het dat je een polijst machine wilt gebruiken logisch als je zoveel horlogekasten hersteld. Ik heb mijn oude slijpmachine omgetoverd naar polijstmachine… werkt prima maar maakt veel lawaai haha! Veel plezier het het herstellen ![]()