Ik heb eerst een koperstrike gelegd, en daarna nog nikkel, palladium en chroom. Gebruikersporen zitten er nog in, wat natuurlijk ook hoort bij een horloge van deze leeftijd.
Ik is BLIJ!
Geweldig werk, mijn dank is groot!
Vandaag ga ik een Pobeda verchromen of vergulden, en de Pontiac verchromen.
Het oude chroom is eraf; wat je hier ziet, is een kast van messing.
Ik had de kast eerst met de pen gedaan, ging erg langzaam, dus daarna in het dompelbad. Zoals je kunt zien op de eerste foto zit er in de lijntjes tussen de ribbeltjes geen nikkel. Dus weer even in het zuur en toen een langere tijd, ongeveer 15 minuten, in het bad gehangen en nu is het wel goed gedekt.
Palladium zit er nu ook op. Ik heb de Pontiac ook nog even meegenomen voor een tweede laag.
Het goud zit er nu ook op. Kroontje deze keer niet vergeten, haha
Nu ga ik het glas polijsten en het horloge weer in elkaar steken.
Mooi uurwerkje zit erin.
Glas is gepolijst
Eindresultaat
Bandje is niet voor dit horloge, maar even gebruikt voor de foto’s.
Dat is een heel mooie eindresultaat! En ook wel echt een tof horloge
Dank je, ik had het gekocht op Tradera met de bedoeling er iemand blij mee te kunnen maken en die heb ik gevonden, dus de toekomstige drager is er heel blij mee.
Pontiac gaat vandaag ook op de post
Vandaag nog een extra palladiumlaag gegeven en afgewerkt met chroom.
Nou ik ben heel benieuwd. Het ziet er al erg goed uit zo!!!
De krasjes die erin zaten blijven zichtbaar; gelukkig zaten er geen of heel weinig krassen in, de versleten plekken zijn goed gedekt. Het is sowieso beter dan zoals het eerst was. Je mag het nog een beetje oppoetsen, hoewel ik dat ook al heb gedaan.
Nu is SUB aan de beurt.
De kast is zwaar aangetast; ik vermijd zoveel mogelijk koperbouw om de scherpte van de kast erin te houden.
De lugs zijn zo ernstig aangevreten dat ik de lugs eerst ga behandelen met koperopbouw. Om niet de hele kast in het bad te dompelen, ga ik dit eerst proberen.
Het pakt niet, ik ben vergeten een koperstrike te leggen, dus dat ga ik nu eerst doen, en anders de lunette insmeren met een product dat speciaal is gemaakt om gedeeltes die je niet wil galvaniseren af te dekken.
Het werkt nu wel, dus even afwachten wat het gaat worden.
Ik heb alle vier de lugs gehad, ik ga nu naar de volgende ronde, elke lugs ongeveer een minuut of 5 a 7.
Af en toe de belletjes wegblazen; hiervoor is zo’n pipet wel handig.
Ik zie zo nu en dan iets voorbij komen, Maar volgens mij maak je echt enorme sprongen. Heel leuk en knap werk ![]()
Zou dit niet met trilling van buitenaf tegen de behuizing kunnen?
Ja, dat kan ook, maar de pipet lag daar toch maar te niksen. Die gebruik ik voor toevoeging van vloeistof voor glans nikkel.
Bedankt, ik moet alles in mijn eentje uitzoeken, dat is helemaal geen probleem, maar dan is het wel vallen en weer opstaan. Ik probeer nu de lugs een voor een te doen, zodat de lunette nu niet meedoet om kastvervorming te voorkomen. De lugs zijn zo aangevreten door de tijd dat opvulling echt wel nodig is. Ik ben nu met de derde ronde bezig, daarna voor de tweede keer schuren, daarna kijken hoe het erbij ligt. Als de lugs genoeg zijn opgevuld, dan doe ik de kast nog een keer helemaal onderdompelen.
Derde ronde zit erop.
Ik ga nu schuren, ben benieuwd of het voldoende is opgevuld.
Lugs geschuurd. Nu gaat de kast in het bad.
Uit het bad, nu weer schuren.
De kast geschuurd met 2500/5000 grit
Morgen verder.
Wordt vervolgd.
Vanmorgen nog een koperlaag gelegd, geschuurd en verder gegaan met nikkelbad.
2e nikkellaag aangebracht. 1e laag was tussen de lugs te dun.