Wat ligt er op je werkbank? – Restauraties en vintage projecten

Ja, maar er zou niet aan geprutst worden moest er geen reden voor zijn… Buiten lokale gewichtsverandering door corrosie of vuil oid kan ik weinig bedenken. :thinking:

3 likes

Vandaag op school zo goed als afgewerkt. Nog controleren of alles goed gesmeerd is maar ben al blij :melting_face:

11 likes

Als ik eerlijk ben vraag ik me dit bij sommige “reparaties” wel af :crazy_face:

2 likes

Beetje roest weggeschraapt van het escapetandwiel

Ziet er weer schoon uit

Niet de makkelijkste brug om te leggen, zat ie na een 20 minuten of zo. Moest het er weer af voor het centerwiel, sukkel dat ik ben, dus weer eraf en nu ging het erop leggen al wat sneller.

Keyless-gedeelte ook klaar.

Nu nog even de klikveer plaatsen. Ik neem geen enkel risico, dus even een stuk plastic eroverheen.

Nu zijn we bijna aan het spannendste moment gekomen. Ik ga nu de palletvork erin leggen en de balans.
Ik ben zeer benieuwd of alles goed zit en of er na jaren stilstand weer leven in komt.

Er zit leven in maar zeer zwak. Volgens mij is er iets met de balansveer. Ik zal wat opnames maken, dan kunnen jullie het bekijken.

5 likes

Beetje afhankelijk van het uurwerk natuurlijk (chronometer etc.). Maar vaak ligt je spiraal ook zo slecht dat je eerst dat fatsoenlijk moet afstellen. Dit geld voor beide balansen eigenlijk wel. Zowel met als zonder schroeven. Als we ervan uitgaan dat het in de fabriek correct is afgesteld, vermoed ik dat een afwijking alleen kan ontstaan wanneer er een andere balansas wordt gezet en vervolgens het plateau niet exact in dezelfde hoek wordt teruggezet. Met andere woorden: de plateau steen komt onder een andere hoek te staan ten opzichte van de spaken. De virole wordt dan wel aangedrukt om de beat error te nul te krijgen, maar de balans kan hierdoor een ander zwaartepunt krijgen en dus niet meer perfect in het hart liggen. Veel zijn dan tevreden dat het uurwerk weer loopt, zonder te begrijpen waarom er in de verticale posities een verschil in rate optreedt.

Het zou eigenlijk best interessant zijn om te testen wat er gebeurt wanneer je het plateau bewust iets verdraait wanneer je een onbalans op de balanswaag hebt. Het is wel zo dat hoe verder je naar het hart van de balans een afwijking introduceert, hoe minder het effect heeft op je zwaartepunt. Ik heb wel is afwijkingen gehad van ±60 seconde in tegenovergestelde posities, echt insane :open_mouth:

3 likes

ZIM loopt met een zwak hart maar het loopt in ieder geval, ik dacht in eerste instantie dat het aan de balansveer lag, maar ik denk dat nu niet meer. of het ligt aan de slappe oude veer, of aan het balanswiel dat is aangetast door de tijd.

Ik ga het nu niet verder uitzoeken, want het is nu klaar.

Hier is het eindresultaat van een paar dagen op stap met Zim.

Zo zag het eruit, gekocht voor 15 euro op eBay met gratis verzending. Het is verkocht voor onderdelen, dus not working.

De nieuwe chroomlaag heb ik zojuist nog even over de polijstborstels gehaald voor wat meer glans.
Ik heb er erg veel plezier aan beleefd.

16 likes

Lagonda Kalendar wordt morgen geserviced.

5 likes

Mooi horloge geworden hoor!
Ter lering en vermaak geen slecht resultaat.

2 likes

Dank je, Dirk
Idd leuk geweest met ZIM, ik leer van elke kast, beetje dingetjes uitproberen, bij ZIM heb ik de krasjes erin gelaten. vind ik wel mooi voor een vintage als ZIM, ook de staalachtige kleur staat em goed, deze foto’s zijn wel uitvergroot; in het echt is het mooier.
ZIM bij daglicht

7 likes

Vanmiddag aan de Lagonda begonnen met cleaning en montage.

Net uit de Elma
Onderdelen van de kalenderring heb ik onderin liggen.

Tijdens de Elma cleaning maak ik alvast de palletvork schoon met de hand en controleer ik de tapjes

Zojuist uit de Elma

Nu eerst de veer terug in de veerton zetten

De arbor erin zetten en de ton sluiten

Dan doe ik eerst de dekplaatjes van de plaatkant en steentjes van de balans olie geven.

Ik gebruik een a4’tje voor de steentjes, ik zet een streep hexaan over het papier en een steentje onder mijn vinger en haal het over de hexaan. Het is heel makkelijk schoon te maken; hexaan vervliegt razendsnel.

Dit is mijn nieuwe demagnetiseer-apparaatje. Ik was over die blauwe niet tevreden; ik kreeg mijn pincet van Dumond maar slecht gedemagnetiseerd. Nu werkt het wel en ben ik dan ook tevreden over deze uitvoering, van AliExpress voor 15 euro, dacht ik.

Ben even aan het pauzeren

6 likes

De montage is klaar.

Ik mis een camera op mijn micro, dit zie ik door de lens. Ik heb deze foto gemaakt door de lens heen.

Ook de kalenderring ging best voorspoedig. Laatste onderdeel was wel even spannend, of het veertje op zijn plek zou blijven liggen,
maar het ging zonder problemen.

Beat error nog proberen af te stellen.

Voor mij is het goed zo.

9 likes

Het volgende project is deze Kienzle

Het is een penankeruurwerk, dat na een Elma-cleaning toch niet wou lopen. Ik haalde voorzichtig de balanskloof los en tijdens het eruit halen van de balans twistte de veer over iets heen waar ik nu niet op kan komen, en ik ben wel uren bezig geweest om het uit die twist te krijgen, maar het wilde maar niet lukken. Toen heb ik de veer los van de kloof gemaakt en ben ik dagen bezig geweest om het te plooien. Filmpjes op YouTube bekeken, speciaal wat pincetten en naalden in orde gemaakt om te plooien, maar toen ik bijna aan het einde was, kreeg ik weer last van faalangst en heb ik het weggelegd en een compleet ander uurwerk besteld.
Toen dat uurwerk binnen was, heb ik direct de balans eruit gehaald en hier ingezet. Alles paste, maar het wou niet lopen. Ik dacht. Misschien had de veer bij de Elma Cleaning wat schade opgelopen en deze nieuwe zal het uurwerk misschien wel lopen, maar dat was dus niet het geval.

Omdat ik totaal geen ervaring heb met penankers en er vreselijke verhalen over heb gelezen en gehoord, zie ik er wel erg tegenop om het uit elkaar te halen, dus ik hoop op jullie steun, zodat het voor kerstmis weer loopt en naar de huidige eigenaar kan terugkeren.

Het gaat over dit uurwerk Kienzle 059 b11

Dit is het veertje, een diameter van amper 7 mm denk ik. Het lag geheel in de kreukels en ik heb het wel in een iets betere vorm gekregen, alleen dat laatste gedeelte heb ik niet gedaan.

Ik ben op zoek gegaan naar een complete balans op eBay niets gevonden, toen naar Etsy, en daar vond ik een uurwerkhandelaar die uurwerken verkoopt, maar niets controleert en van de vele dezelfde kalibers voor de hand een uurwerk pakt en levert, dus geen garantie dat de balans of alle raderen in orde zijn. Toch gekocht. Ik ga eerst hierop oefenen en kijken hoe het allemaal in elkaar steekt en waar ik op moet letten als ik aan het originele uurwerk begin.

Het lijkt mij het beste dat ik dus het uurwerk van Etsy ga servicen, zodat daar ook de originele balans in gezet kan worden, want ook dat zou bij een wissel weleens hoogteproblemen kunnen opleveren.

Dus ik ga beginnen met dit uurwerk van Etsy
Als we die weer aan het lopen krijgen, dan is het probleem opgelost. De plaat past erop, dus dat is al positief.
Zoals op de foto is te zien, zit deze veer ook niet lekker en moet deze een beetje in de plooi worden gebracht. Maar ik ga het nu eerst uit elkaar halen.

1 like

Met het kleine schroefje op de balansbrug kun je de hoogtespeling van de balans aanpassen.
Probeer maar eens voorzichtig uit.

2 likes

Aha, dat is al een hele goede tip, dankewel Scudo.

Als je goed kijkt bij je vorige uurwerk zie je dat dat schroefje een borst heeft. De balanskloof rust op die borst dus als je het schroefje een beetje uit draait (linksom) dan komt de balanskloof wat omhoog en vergroot je dus de (hoogte)speling van ds balans. Deze balansen draaien op twee conische astappen en moeten een beetje speling hebben om te kunnen draaien. Als deze conische astappen niet meer scherp zijn verliest het uurwerk teveel energie en kakt je amplitude in. Ooit zoveel dat ie helemaal niet meer wil lopen. Dat is trouwens de nummer 1 oorzaak van het slecht lopen van Ruhla uurwerken die hetzelfde principe hebben. Eigenlijk zijn de Kienzle en Ruhla hetzelfde opgebouwd en lijken ze dermate veel op elkaar dat er bijna geen sprake kan zijn van toeval.

1 like

Zeer leerzame info, heel erg bedankt.

Ik ben aan het keyless gedeelte begonnen, ik vroeg me af waar de klik zit maar intussen gevonden.

Ik draai 1 schroefje los van dat plaatje en er vallen direct vier tandwieltjes naar beneden.

Voordat ik verderga met slopen, wil ik eerst weten en kijken of ik die tandwielen weer op hun plek krijg.
Ik heb die twee losse tandwieltjes een beetje in lijn gebracht en daarna de kap erop gelegd. Is dit de bedoeling dat het zo gebeurt of heb ik het niet juist gedaan?

1 like

In hoeverre zijn onderdelen uitwisselbaar tussen Kienzle 50-series? Ik denk dat ik nog wel een paar werkende Kienzles liggen heb maar of het 51, 53, 58, … zijn weet ik niet meteen.

1 like

Het is een uurwerk; mijn houder kan het niet vasthouden, dus moet het op mijn kleinste houder worden gelegd. Welk kaliber het is, maakt niet uit. Als het in de kast past en de plaat ook past dan is het al een eventuele optie om dat te gebruiken. Al een geruststelling dat er misschien een oplossing is als ik 1 van deze twee niet aan de gang krijg.

Het kan maar op 1 manier zitten, dus als alles weer werkt zit het goed.

De losse twee tandwieltjes moet je dus zo op zicht in lijn leggen? ik dacht: misschien is er een andere manier.