Hoge amplitude veroorzaakt door een te sterke veer die er ooit is ingezet. Deze veer is duidelijk niet
het juiste model voor dit uurwerk.
Het is mijn aanname, hé, ik ben geen horlogemaker, maar logisch gedacht: hoe meer energie, meer slijtage, hoge amplitude, maar het is geen horloge voor alle dag, dus ik denk dat het geen probleem hoeft te zijn.
Ik heb de veer weer in de juiste positie gelegd, vandaar die hele slechte waardes die ik eerder heb laten zien. De veer lag uit de geleider.
Ik heb het gisteravond opgedraaid, en het heeft de hele nacht gelopen en deze gegevens zijn van nu.
Ik heb een nieuw stukje gereedschap om een uurwerkje vast te klemmen voor onderhoud.
Komt van AliExpress, maar is werkelijk super goed en kost maar € 14,-
Door de vier stangen is er bijna geen beweegruimte van de bekken. Dus als je een uurwerk vastklemt, zit dat ook echt vast als een huis.
Was me altijd al een raadsel waarom zo’n gereedschap maar met twee gelijde-stangen is gemaakt. dat is vragen om moeilijkheden omdat je vrij eenvoudig een kanteling of scheefstand van de bekken kan krijgen. Vanuit mechanisch oogpunt een zwakke constructie als er maar twee gelijde-stangen zijn.
Deze is veel en veel beter door de vier stangen!
Hangt er maar van af hoe precies die geboord zijn. Vier stangen met een millimeter speling zijn waardeloos vergeleken met twee die geen speling hebben. En speling is vaak het pijnpunt bij Chinees gereedschap.
Klopt, maar daar betaal je dan wel de hoofdprijs voor.
Deze is prima voor mij als hobby horlogefan.
Valt het tegen, Dan koop je zo weer een nieuwe voor een schappelijke prijs.
Met vier stangen heb je toch sneller een stabiel geheel dus dit heeft zowieso mijn voorkeur.
Wel even je lift angle op 42° zetten. Dan krijg je realistischer waarden.
Niet alle uurwerken hebben nl 52° als lift angle en deze Pobeda/ZIM is er daar een van.
Mooi gezegd Wolter. Je hebt gelijk. Hoe mooi ik bepaalde top restauraties ook vind, de leeftijd mag gezien worden.
Je hebt deze prachtig opgeknapt, waarbij de leeftijd nog zichtbaar is en je er geen NOS/oude voorraad stuk van gemaakt hebt, maar het geheel weer van een nieuwe glans hebt voorzien en er een toonbaar geheel van het gemaakt.
Hier hou ik van. Tuurlijk, je kunt overboord gaan. Maar dat is een beetje uit proportie gezien het horloge. Ik vond hem eerst lelijk (ben geen voorstander van zeer gevorderde patina), maar je hebt hier naar mijns inziens de lijn perfect bewandeld en hem in ere hersteld. Netjes