Deze kwam een aantal weken geleden binnen met een gebroken opwindstift dus m’n verwachtingen waren niet al te hoog. Nieuwe stift erin en op de timograph. Bijzonder dat een 56 jaar oude chrono nog zo strak loopt.
Yep, dat zou heel goed kunnen, dus sowieso een volledige beurt nadat ik m’n ander 5 projectjes klaar heb.
Imderdaad, alleen geleverd met zwarte plaat dus dit lijkt een full tropical. Ben nog 2 andere versies tegengekomen online. Beiden met eenzelfde egale verkleuring. Vroeg me zelfs af of ze niet in bruin geleverd zijn maar dat lijkt onwaarschijnlijk aangezien deze versie met Lemamia 1277 aleen in 69 is geproduceert zover ik het kan achterhalen.
Dit soort waarden suggereren wel een recente service. Check het uurwerk eerst grondig visueel voordat je wellicht dubbel werk gaat doen, de opwindas was wellicht “bad luck” in een verder prima onderhouden horloge.
Heb hier nu een Portofino die pakweg 10 jaar geen service meer had gehad; liep matig tot redelijk maar was wel echt heel erg toe aan onderhoud. De tappen van de wisselaar waren haast hilarisch dun geworden. Had er eentje op voorraad gelukkig. Is bijna klaar inmiddels, leuk weer eens een IWC onder het mes te hebben want die vertrouwen weinig mensen mij toe over het algemeen!
Er zit een flinke kras op de lugs bovenaan de linkerkant, Om dat op te vullen, kun je diverse lagen koper aanbrengen.
Eerst ga je de kast na het strippen zeer grondig ontvetten.
Chroombad is op temperatuur en alles is verder klaar voor het proces, alles aangesloten, dan langzaam de kast in het bad laten zakken, en direct de stroom goed afstellen. Hou het tussen 0.04 en 0.07 ampère; volt blijft op 0 is minder van belang. Het is erg belangrijk als je lagen gaat opbouwen de koperlaag niet te verbranden tijdens het proces, dus de ampère laag en constant houden.
Na een minuut of vijf haal je de kast eruit en goed afspoelen en lichtelijk opschuren, De lijnen in de kast goed scherp houden, dus zeer lichtelijk schuren met 5000 en 7000 korrel met water en eventueel een beetje Dreft erbij, zodat het goed glijdt over de kast.
Vijfde laag
Het is de bedoeling met lagen leggen dat het dunne laagjes zijn. Daarom is het wel een tijdrovende bezigheid, wat normaal bij zo’n goedkoop horloge natuurlijk niet wordt gedaan, maar omdat ik het gewoon goed wil hebben en de waarde mij niet uitmaakt, gaat het mij om de techniek, het hele proces.
Dit is mijn tweede kast en weer veel ervaring opgedaan en geleerd. Wat is dat toch prettig, dat je ergens mee bezig bent en er iets van kunt leren. Morgen gaan we lekker verder, dan vernikkelen en verchromen.
Die diepe beschadiging is nog steeds zichtbaar. Omdat ik in de leerfase zit, ga ik het morgen weer verwijderen en opnieuw vernikkelen en verchromen. Ik ga toch proberen om die diepe kras eruit te krijgen, en ik ga verchromen met een aluminium anode. Dan krijg je een heldere kleur chroom.
En als je het metaal kaalmaakt en ter hoogte van de diepe beschadiging gaat vertinnen? Dan kun je dat wegvijlen, al zal het misschien te lomp worden? En daarna in het badje.
Maar chapeau, dit is leuk en leerzaan. @MeNToR wil dit ook leren.
Ik denk dat ik het zo laat zitten, Ik dacht ook om de chroomlaag er weer vanaf te strippen en nog een paar lagen nikkel eroverheen, en eventueel dan de kras weg te schuren en nog een nikkellaag eroverheen. Dan wou ik ook een aluminium anode gebruiken om een iets helderdere chroomkleur te krijgen, maar ik weet nog niet zeker of ik dat ga doen. Als ik het doe, dan alleen om er ervaring mee op te doen. Eigenlijk ziet het er nu ook wel leuk uit, met deze staal kleur, wel vind ik de laag te dun.
Vertinnen is een mooie, makkelijke metaalbewerkingstechniek. Zelfs ik kan dat. Ik weet alleen niet of het ook bij horloges werkt, maar dat lijkt me wel. Ik doel op: laagje soldeertin verhit aan oppervlakte toevoegen en dan gladstrijken plus vijlen. Niet vertinnen als in galvaniseren. Zoals Lugs soms gerepareerd worden, maar dan minder grof aanbrengen.
Ik begrijp wat je bedoelde, ik heb dat ook in mijn gedachten gehad. Ik heb begrepen dat het in de kastrestauraties niet wordt gedaan; er worden lagen koper opgebouwd en bij de duurdere kasten tot wel 10 lagen. Tin vloeit niet goed genoeg en als je de hardere soort neemt, wordt de kast te heet en heb je risico van vervorming.
Wanneer hij eruit komt:
Direct spoelen in gedemineraliseerd water
Niet afdrogen met doek — even laten uitdruppen of met warme lucht
Nu heel zacht polijsten
(Cape Cod / Autosol / Simichrome / Dialux)
Misschien ga ik voor een tweede laag nikkel.
Info van het internet.
Wanneer heeft een tweede nikkellaag zin?
Je een extra dikke, diepe “body” wilt vóór het verchromen
Vooral bij horlogekasten met beschadigingen of heel lichte putjes.
Nikkel vult namelijk nét wat beter dan chroom.
Je meer duurzaamheid wilt
Een dikkere nikkellaag zorgt dat het chroom later ook sterker hecht.
Je absolute perfectie wil voor een spiegelchromelaag
Professionele verchromers doen vaak:
Volgens wat ik heb gelezen zou het tussen de 0.08 en 0.15 amp. goed zijn en daarbij 0.6 a 0.9 volt ideaal zijn. Ik kreeg het niet op 0.6 volt zonder dat de amp te hoog zou worden, dus heb ik het met deze afstelling gedaan. Omdat de ampère belangrijk is en voltage minder van belang is, heb ik het zo gedaan.
Hier is het resultaat. Ik heb het goed afgespoeld en gedroogd, en lichtelijk met metaalpolijstvloeistof opgewreven. Nu laten rusten en morgen nog een keer oppoetsen.
Absoluut een heel mooi resultaat! En de gedrevenheid waarmee @Macx alles doet is bewonderenswaardig!
Ben wel benieuwd wat het dosis tempo in uSv/h is op het glas
Een heel vervelende certina die maar achter blijft lopen, ondanks timegrapher goed beeld heeft. Amper zijwaartse speling en correcte hoogte speling. Nieuw spreidingsveertje, balans is goed… Andere balans geeft zelfde resultaat.
Snap er niks van . Maar we vinden de oorzaak wel. Al moet ik bekennen dat dit echt ‘to big to chew’ was voor mijn ervaring. Ik leer graag, maar liever op mijn eigen uurwerken
Owja. Wijzer klemming is ook gechecked dus dat is het niet.
Enfin. Als het me lukt, ben ik dolgelukkig. Want dit ding is al vele uren een doorn in mijn oog .