Wat ligt er op je werkbank? – Restauraties en vintage projecten

Dankjewel Serge, ik doe aardig wat ervaring op, dus dan maak je ook steeds minder fouten, als het goed is.

2 likes

Gisteren een nikkellaag gelegd en daarna weer een koperlaag.
De nikkellaag laat goed zien dat er nog veel krassen in zitten.

Dikkere koperlaag eroverheen gelegd, dompeltijd 45 min. lage stroom 0.10 - 0.12 A

Gisteravond een begin gemaakt met schuren.

Vanavond verdergegaan.
Het is nog niet klaar, maar bijna klaar voor een nikkellaag.

Ik ben nu zover dat ik de kast ga afwerken met 7000 en 10000 korrel.
Dan in de ultrasoon, activator en in het nikkelbad voor 10-15 minuten op 0.10 - 012 A

5 likes

Vanavond aan een Seiko begonnen die al zeer lang in de projectenbak lag:

14 likes

Het is nu gereed voor een nikkellaag

Nikkellaag zit erop.

2 likes

De SUB is klaar.

9 likes

Het volgende project is voor dit leuke horloge van het merk ZIM.
Gekocht op eBay: op zoek naar restauratiehorloges kwam ik 'm tegen.
Het uurwerk loopt, krijgt ooit nog een keer een servicebeurtje.
Lijkt me erg leuk om hier iets mee te gaan doen.
Morgen ga ik eraan beginnen.

6 likes

Het uurwerk er alvast uitgehaald, weer een voorlader, geeft wat meer werk.
Mooie plaat komt tevoorschijn.

7 likes

Prachtig en indrukwekkend, Wolter!
Hier heb ik gister voor het eerst een 5606 uit elkaar gehaald, vervuild en met een kapot datumverzetwieltje.

Na verwijderen dagschijf was het gebroken wieltje meteen zichtbaar:

20260130_071103
Ik heb er een metalen vervanger voor, maar dat wordt nog een heel spannende operatie…

Verder lijkt het uurwerkje goed, niet versleten alleen schoonmaken is waarschijnlijk genoeg om het lopend te maken. Verbazend werkje trouwens, super plat terwijl het wijzerverzet een erg complex mechanisme is. En een zeer compacte automaat, die niet achterop de platine zit maar naast de balans. En niet met magic lever maar een bidirectioneel palwieltje. En dan ook nog handopwinding en hacking! Een uurwerk van grote klasse. Alleen dat kunststof ‘date corrector wheel’ :pensive::muscle:

9 likes

Zim is zojuist klaar met de koperlaag en nikkellaag.

Ik heb aangebracht een koperflash, daarna 1 koperlaag en 1 nikkellaag.
Chroombad is bezig op temperatuur te komen.

Krasjes zullen dus zichtbaar blijven, wel iets minder, maar het is een vintage kast.

4 likes

Vanmiddag is een pakket binnengekomen met een kast van Serge.

Dus ook aan begonnen om de oude vergulding te verwijderen.

Het verwijderen van de vergulding doe ik met scotch brite en een glasvezelpen.
De glasvezelpen gebruik ik om kleurverschil te kunnen zien. Op vergulding heeft het geen effect, maar de messing wordt meteen een stuk doffer.

8 likes

Leuk klusje, heb ik ook een aantal keer moeten vervangen.

2 likes

De Zim is klaar, ga ik straks wat foto’s van laten zien.
Ik heb niet gewerkt om de krassen eruit te halen, dus die zitten er nog in. Het is tenslotte een vintage kast.

En de kast van Serge is zover klaargemaakt voor een palladiumlaag. Dat doe ik morgen bij daglicht, eerst palladium en daarna goudlaagje.

Alle putjes en krassen blijven zichtbaar, omdat er geen koperlaag overheen gaat.
Als er wel een kopellaag overheen zou moeten, dan is dat veel meer werk met schuren, o.a.

3 likes

Ik ben momenteel bezig met een Raketa.

9 likes

Heb nu eerst schoongemaakt, maar hij wil nog niet lopen. Als enige gemonteerd draait de balans met dan anderhalve minuut heen en weer, maar aangedreven door het echappement loopt hij moeizaam rond de 10 tikken, waarbij hij weerstand bij het nulpunt lijkt te ondervinden, en stopt dan vrij abrupt, of tikt soms enkele slagen door en stopt dan weer. Heb dit wel vaker gezien, en soms krijg ik het alleen goed door balans of anker om te wisselen met een ander exemplaar…

De radertrein zelf draait heel soepel, daar kan het niet aan liggen.

2 likes

Een paar foto’s van Zim met zijn mooie plaat vol met mooie lichteffecten.

De krassen in deze kast zijn er bewust niet geheel uitgehaald, zodat een oude uitstraling is behouden.

10 likes

Vandaag heb ik de kast van Serge verder afgewerkt.

Nog bezig geweest om de oude vergulding te verwijderen.

Daarna een palladiumlaag aangebracht.
De palladiumlaag lijkt een beetje mattig maar dat is juist heel goed voor de hechting van de goudlaag die er nog overheen komt.
Palladium aangebracht op 5 volt

Niet gewacht tot morgen, maar meteen de vergulding aangebracht in twee rondes.
De eerste ronde op 3.1 volt in de laatste minuut iets verhoogd naar 4 volt.
Tussen de twee rondes heb ik de kast afgespoten met demiwater en goed bekeken en begonnen aan de tweede ronde, nog steeds op 4 volt.

Ik laat nu de kast met rust zodat de laag zich kan stabiliseren en zetten. Morgen mag het lichtjes opgepoetst worden tot glans of hoogglans.

5 likes

Hoeveel karaat goud gebruik je?

3 likes

Dit gekke ding van een forumlid, net voltooid. Glaasje moest ook opnieuw gelijmd, en er was wat koperoxide die weggeschraapt moest worden. Massief 925 zilver, cal. 825 uurwerkje - dat met een nieuwe veer echt weer prima gangwaarden laat zien. Ruwweg midden jaren '70.

Verstelmogelijkheden nul. OK, zilversmid… Hij past of hij past niet. Is voor een plm. 18 cm pols.

14 likes

Dat is met recht iets aparts inderdaad :+1:

1 like

Hoi Tim, @TKH
Productinformatie “Goudelektrolyt” die gegevens kun je hier lezen.
Goudgehalte in laag 99,9% (rest koolstof)

Betzmann

14 likes