De Zim is klaar, ga ik straks wat foto’s van laten zien.
Ik heb niet gewerkt om de krassen eruit te halen, dus die zitten er nog in. Het is tenslotte een vintage kast.
En de kast van Serge is zover klaargemaakt voor een palladiumlaag. Dat doe ik morgen bij daglicht, eerst palladium en daarna goudlaagje.
Alle putjes en krassen blijven zichtbaar, omdat er geen koperlaag overheen gaat.
Als er wel een kopellaag overheen zou moeten, dan is dat veel meer werk met schuren, o.a.
Heb nu eerst schoongemaakt, maar hij wil nog niet lopen. Als enige gemonteerd draait de balans met dan anderhalve minuut heen en weer, maar aangedreven door het echappement loopt hij moeizaam rond de 10 tikken, waarbij hij weerstand bij het nulpunt lijkt te ondervinden, en stopt dan vrij abrupt, of tikt soms enkele slagen door en stopt dan weer. Heb dit wel vaker gezien, en soms krijg ik het alleen goed door balans of anker om te wisselen met een ander exemplaar…
De radertrein zelf draait heel soepel, daar kan het niet aan liggen.
Daarna een palladiumlaag aangebracht.
De palladiumlaag lijkt een beetje mattig maar dat is juist heel goed voor de hechting van de goudlaag die er nog overheen komt.
Palladium aangebracht op 5 volt
Niet gewacht tot morgen, maar meteen de vergulding aangebracht in twee rondes.
De eerste ronde op 3.1 volt in de laatste minuut iets verhoogd naar 4 volt.
Tussen de twee rondes heb ik de kast afgespoten met demiwater en goed bekeken en begonnen aan de tweede ronde, nog steeds op 4 volt.
Dit gekke ding van een forumlid, net voltooid. Glaasje moest ook opnieuw gelijmd, en er was wat koperoxide die weggeschraapt moest worden. Massief 925 zilver, cal. 825 uurwerkje - dat met een nieuwe veer echt weer prima gangwaarden laat zien. Ruwweg midden jaren '70.
Ik ben bezig met het afronden van mijn eerste projectje; een Seiko 6309-5030 van eind jaren '70.
Het uurwerk liep niet, veel roestschade op o.a. het opwind- en verzetmechanisme, glaasje vol krassen. Ik heb uiteindelijk een (defect) donor uurwerk gekocht om het te repareren. De kast was in goede staat, paar kleine krasjes weggepoetst, maar meer ook niet.
Heb hem al in elkaar gezet omdat ik graag wilde zien hoe het eruit kwam te zien, ben er erg blij mee!
Restpunten:
Originele of aftermarket stalen band kopen. (kan ik bijna niet vinden want de aansluiting op de kast is 16 mm, maar de lugs zijn 24 mm);
Secondewijzer vervangen voor een die beter matcht;
Extra pin op wijzerplaat aanbrengen (wijzerplaat zit nu met 1 vast en dus een heel klein beetje scheef);
Glaasje nog poetsen met polywatch;
Al met al een erg leuke klus! Heb bewust geen foto’s gemaakt van het proces, mijn voornaamste doel was om een defect horloge weer werkend te krijgen.
Ik heb een paar foto’s bij daglicht van de UMF Ruhla.
De kast heeft 3 lagen gekregen en ik heb ervoor gekozen om bij deze vintage niets aan de krassen te doen, het opvullen en dergelijke, en dan krijg je dit eindresultaat.
Wat is jullie mening?
Delbana is vandaag uitgekozen om eens nader te bekijken. Ik heb het horloge 2 jaar geleden gekocht op een veiling en toentertijd een beetje opgeknapt.
Nu ga ik de kast onderhanden nemen en kijken in hoeverre ik daar iets leuks van kan maken.
Gek gezicht die opgevulde krassen. Zijn ipv krassen dan een soort deuken geworden. Dan vind ik het origineel met tandjes des tijds beter. Of volledig opgeknapt (maar dan moet er niet te groot verschil zijn met het uiterlijk van de wijzerplaat en wijzers). Kast en inhoud moet bij elkaar passen. My2cents.
Deze krassen zijn juist zo min mogelijk opgevuld, dus het was niet de bedoeling om er een mooie, gladde kast van te maken.
Bedankt voor je mening, Jenneke.