De volgende kast is op 4 en 5 januari al eens onderhanden genomen. Ik heb toen expres alle krasjes erin laten zitten.
Terugkijkend denk ik dat het mooier zou zijn geweest als ik toen de krassen wat had opgevuld, zeker op de lugs. Door de talloze krasjes zit er geen glans op de kast, ook niet met een nieuwe chroomlaag.
Dus ik ga het voor een tweede keer behandelen.
Ik ga een koperflashlaag aanbrengen op lage stroom. Dit is om de hechting voor de volgende koperlaag te optimaliseren. Koperflashlaag heeft een dompeltijd van een paar minuten.
3e laag bezig met schuren, nog niet klaar.
Aardig wat werk, maar het schiet ook wel op. Misschien ga ik straks een nikkellaag leggen; dat geeft een goede indicatie hoever ik ben en eventueel daaroverheen een koperlaag. Die laag of lagen kunnen dan telkens tot aan de nikkellaag geschuurd worden.
Ik ben nu zover dat ik de kast ga afwerken met 7000 en 10000 korrel.
Dan in de ultrasoon, activator en in het nikkelbad voor 10-15 minuten op 0.10 - 012 A
Het volgende project is voor dit leuke horloge van het merk ZIM.
Gekocht op eBay: op zoek naar restauratiehorloges kwam ik 'm tegen.
Het uurwerk loopt, krijgt ooit nog een keer een servicebeurtje.
Lijkt me erg leuk om hier iets mee te gaan doen.
Morgen ga ik eraan beginnen.
Ik heb er een metalen vervanger voor, maar dat wordt nog een heel spannende operatie…
Verder lijkt het uurwerkje goed, niet versleten alleen schoonmaken is waarschijnlijk genoeg om het lopend te maken. Verbazend werkje trouwens, super plat terwijl het wijzerverzet een erg complex mechanisme is. En een zeer compacte automaat, die niet achterop de platine zit maar naast de balans. En niet met magic lever maar een bidirectioneel palwieltje. En dan ook nog handopwinding en hacking! Een uurwerk van grote klasse. Alleen dat kunststof ‘date corrector wheel’
Het verwijderen van de vergulding doe ik met scotch brite en een glasvezelpen.
De glasvezelpen gebruik ik om kleurverschil te kunnen zien. Op vergulding heeft het geen effect, maar de messing wordt meteen een stuk doffer.