Eljo is voorlopig klaar.
Vandaag een aantal uurtjes gehobbied aan deze kast, zoals je op bovenstaande foto’s kunt zien is de kast flink beschadigd.
Ik heb na het strippen van het chroom een aantal koperlagen gelegd, tussen de rondes door geschuurd, meestal met een 7000-korrel, soms iets grover, en twee nikkellagen aangebracht. De eerste laag weer geschuurd tot het koper weer iets zichtbaar werd, en een tweede nikkellaag met een langere dompeltijd van 30-40 minuten. Morgen wordt het verder afgewerkt.
Ik heb zojuist tijdens het kijken naar een docu toch even de kast opgepoetst, eerst even met Silvo
met een doek.
Daarna nog even met de dremel eroverheen gehaald.
Het was eigenlijk mijn bedoeling om te kijken of ik bij deze kast alle krassen eruit zou kunnen krijgen, maar misschien doe ik dat niet om toch ook het vintage karakter erin te houden. Maar ik ben nog niet zeker wat ik morgen ga doen, we zullen zien.
Ik ben weer verder gegaan en probeer er nog meer krassen uit te krijgen. Niet omdat het mooier zou zijn, maar om te leren en ervaring op te doen.
Dus de kast goed gereinigd. Een minuutje in de activator goed afspoelen en direct naar het koperbad.
Twee lagen opgebracht, eerste laag kort met koper-electrolyt van Dr. Galva. Tweede laag met koperelectrolyt van de verzinkshop.nl; deze zou sneller en dikker opvullen. Ik heb de kast geschuurd met schuurblokjes die afkomstig zijn van AliExpress.
Op dit moment hangt het weer in het koperbad, en laat het daar een minuut of 20-25 in hangen.
Derde laag zit erop, nu ga ik weer schuren.
Ik ben nu aan het schuren; zoals je kunt zien, ben ik er nog niet. Als de koperlaag dik genoeg is, kan ik het eruit schuren; anders komt er nog een laag overheen. Dat is ook een reden om als tussenlaag een nikkellaag te leggen, zodat je kunt zien dat je niet te diep gaat.

Weer een nieuwe update, ik zit er nu dicht bij. Ik zie dat de nikkellaag zichtbaar wordt, dus of nu stoppen en nikkelaag gaan leggen, of nog een koperlaag.
Ik heb het nog eens goed nagelopen en hier en daar nog geschuurd. Er zijn nog kleine krasjes aanwezig. Ik kan nu doorgaan om die er ook nog uit te krijgen, maar ik heb besloten om er eerst met een korte dompeltijd een nikkellaag overheen te leggen. Dan is al een stuk beter te zien hoe de kast eruit gaat zien.
Ik volg het met bewondering, je gaat met grote stappen vooruit ![]()
Dankjewel Richard, leuk dat je het een beetje volgt.
Vraag van een leek : zover ik weet worden normaal eerst de krassen verwijderd in het basismateriaal en wordt daarna vernikkeld / verchroomd / verguld.
Krassen in de basis zie je blijvend terug in het eindresultaat.
Of zijn bij deze kasten de beschadigingen zo diep dat het geen optie is ze helemaal weg te halen vooraf?
Ik doe het precies andersom, ik vul eerst de krassen op, daarna schuur ik de koperlagen zodat telkens de krassen ondieper worden of bij de tweede koperlaag al verdwijnen, Na de derde koperlaag leg ik een nikkellaag, dan weer enkele koperlagen, en bij elke laag weer schuren tot ik de nikkellaag weer zie aankomen, dan stoppen met schuren en eventueel weer een koperlaag of stoppen en de kleine nog net zichtbare krasjes accepteren en verder gaan met de laatste nikkelaag, is die ook goed dan is het klaar voor de chroomlaag.
De krassen zijn zo diep dat er te veel origineel materiaal vanaf zou gaan als ik jouw verhaal zou volgen.
De krassen die niet 100% weg zijn, die zie je terug in het eindresultaat, maar daar kies je dan ook voor. De methode die ik doe, zou je de krassen geheel kunnen opvullen en die zie je dan niet meer terug in het eindresultaat.
De nikkellaag is gelegd. Ik ga het nu goed bekijken en als het goed is, ga ik er zoveel mogelijk glans opbrengen en het chroombad klaarmaken. Mocht tijdens het oppoetsen de koperlaag weer zichtbaar worden, dan komt er een tweede nikkellaag met een langere dompeltijd.
Ik heb de kast eerst met Silvo en een microvezeldoekje opgepoetst en met zachte druk over een schone polijstborstel gehaald.
Er zijn nog kleine krasjes zichtbaar, maar dit zijn uitvergrote foto’s; met het blote oog zijn ze nauwelijks of niet zichtbaar.
Ik zie dat de nikkellaag nog geheel de koperlaag bedekt, dus ik denk dat ik het chroombad op temperatuur ga brengen voor de laatste laag.
Ik had het horloge in elkaar gezet en toch was ik niet tevreden; er was iets niet in orde. Ik had expres de stroomtoevoer op 0.34 A gezet om te zien wat er dan gebeurt. In eerste instantie dacht ik dat het goed was. Naderhand begon ik te twijfelen en besloot ik om de chroomlaag er weer af te halen.
Ik heb de chroomlaag er weer afgehaald, de kast gepolijst en in de activator gelegd voor 30 seconden en daarna een nikkelaag eroverheen gelegd. Het resultaat was ditmaal: de nikkellaag was mooi glanzend.
Nikkellaag
Daarna in het chroombad op lage stroom 0.13 A, voor 13-15 minuten. De kast kwam er mooi stralend weer uit.
Kast met nieuwe chroomlaag
Nu kan ik rustig gaan slapen en morgen bij gezondheid weer verder en het horloge in elkaar zetten. Intussen kan de chroomlaag drogen en zich zetten.
Vandaag verdergegaan met de Fulton. Ik heb eerst de lagen die in de binnenkant van de kast zaten verwijderd.
En daarna de kast weer in elkaar gezet.
Met een afdekstift leg je een dun filmlaaje over de delen die niet gegalvaniseerd hoeven te worden.
Ik laat het nu drogen en ga morgen weer verder.
5 minuten klusje - lederbewerking voor n00bs. ![]()
Van een lederen Nato heb ik een single strap gemaakt voor een vintage horloge met fixed lugs.
Stappenplan:
- De extra lus afgesneden met ledermes
- Snijrand afgewerkt met blanke nagellak tegen rafelen
- Uiteinde strap 3,5 cm ingekort, daarbij heb ik het afgesneden deel als mal gebruikt voor de ronding, na afsnijden met schuurblok netjes gemaakt en vervolgens afgelakt
Copy-pasten met leer
De afgesneden extra lus. Het ijzerwaren bewaar ik voor een volgend project waarbij ik zelf een band van een oude riem maak.
Dat kan natuurlijk ook! Bestaand bandje “personaliseren”. Wat betreft een riem hergebruiken… kijk even goed naar de dikte. De meeste riemen zijn te robuust (been there done that). ![]()
Ik ben vanavond natuurlijk toch verdergegaan met de Tissot kast.
De koperlaag is klaar.
Ik kan tot morgen wachten voor de nikkellaag. Ik doe het nu, dan kan het daarna drogen en kan ik het morgen even oppoetsen en verder voorbereiden voor de chroomlaag.
Nikkellaag zit erop, morgen kijk ik of er nog een overheen moet en anders chroomlaag.