Morgen weer verder met de kast.
Misschien is dit de laatste koperlaag.
Hier is 'ie weer, de Lagonda, met een 2e verjongingskuur achter de rug.
Morgen mag het over de polijstborstel voor de hoogglans.
Het volgende horloge is een Titanic Ambassador
Kast is bijna geheel kaal; hier en daar zit er nog chroom, zoals langs het glas.
Je krijgt dit toch alleen maar mooi glad door eerst de krassen eruit te polijsten en dan lagen op te bouwen? Deze kast is zodanig kaal dat eerst het kale messing spiegelglad polijsten een mogelijkheid is?
De Ambassador is weer terug.
De kast heb ik eerst met de electropen gestript; zoals je kunt zien zitten er weinig krasjes in.
Wel even over de polijstborstels en ultrasoon, en in de activator voor 30 seconden en in het nikkelbad voor een minuut of acht.
En daarna in twee rondes palladium erop gelegd.
Morgen even oppoetsen en een paar dagfoto’s maken.
Voor morgen staat deze op het programma; het is een Kungsur uit eind 1940, begin 50.
Bijna geen chroom meer aanwezig. Ik wil aan deze kast de krassen wat opvullen en afwerken met een toplaag van chroom, waarbij ik deze keer een platina-anode gebruik in plaats van een aluminium anode.
Binnenin tikt een mooi uurwerk van Felsa met kaliber 465.
Klopt Michel, bij deze kast heb ik de kale kast eerst over de polijstborstels gehaald voor een mooi glimmende ondergrond en daarna een korte dompeltijd in het nikkelbad.
Ik ben vanavond verdergegaan met de Kungsur. Ik heb een aantal koperlagen gelegd, elke laag geschuurd met 3000 of 7000 korrel, behalve de laatste. Die zag er zo mooi uit dat ik er niets aan heb gedaan, ook om te kijken wat er dan gebeurt als de kast zo met een matte koperlaag in het bad wordt gedompeld.
Matte onderlaag, dan krijg je ook een matte volgende laag en in dit geval een nikkellaag. Ook deze nikkellaag ziet er mooi uit.
Nu zit ik te denken: wat zal ik doen, zo in het chroombad, of even met een ultrafijne korrel metaalpolijstvloeistof behandelen en dan in het chroombad.
Ik ben wel nieuwsgierig hoe het eruit zou komen te zien als ik er nu niets meer aan doe.
Ik ben er nog niet uit. Misschien laat ik het nu met rust en laat ik het goed drogen en morgen verder kijken.
Ik heb niet gewacht tot morgen, en nu direct verdergegaan met de kast. Eerst lichtelijk geschuurd, daarna toch over de polijstborstel met zeer lichte druk en daarna nog nabehandeld met een 10000 korrel. Ik heb het ontvet en nu gaat het nog eenmaal in het nikkelbad.
De aansluiting lugs kast vind ik belangrijk dat die sowieso goed is. Er zullen nog wel wat putjes en lichte krasjes aanwezig zijn maar dat hoort nu eenmaal bij zijn leeftijd.
Het heeft nu een tweede nikkellaag gehad op lage stroom voor ongeveer vier minuten.
Ik laat de kast nu drogen en ga morgen verder met de afwerking. Waarschijnlijk wordt dat een chroomlaag.
Deze Lord Matic. Voor weinig bemachtigd, daar had ik geluk mee. Het zijn toch zeer geavanceerde horloges, met nauwkeurige, zeer compacte automatische uurwerkjes, handopwinding en hacking, dag en datum met snelverzet voor beide. De enige zwakheid van deze prachtige 5606 mechanieken is het plastic ‘date corrector wheel’, dat vaak broos wordt bij ouderdom, waardoor het scheurt en los om de as gaat zitten. Ik heb een metalen vervanger voor dit wieltje gekocht en een vintage triebniet. Hopelijk gaat het me lukken het dag/datum snelverzet daarmee weer in de benen te krijgen.
Het facetglas wil ik polijsten, en zit vast op een metalen ring. De speciale rubber pakking daaronder is gelukkig nog goed. Zodra ik daarmee start zal ik daarvan verslag doen, ik wil proberen het facet echt helemaal strak te houden.
Het achterdeksel had een op maat geknipte gasket, zo leek het wel, met een knip erin dus omdat hij blijkbaar te groot was. Zo’n afdichting is dus gewoon lek, en het is een wonder dat het uurwerk schoon is gebleven. De wijzerplaat is iets aangetast langs de randen, maar er zat veel roest onder de lunette dus daar is toch langdurige vochtinwerking geweest.
Al met al een heel leuk trajectje voor de boeg met deze fraaie Lord Matic.
Oeioei… dat gaat niet eenvoudig zijn. Dat zijn geen acrylglaasjes, wellicht hardlex. Daar kom je met gewone middelen niet aan. Maar niets is onmogelijk met genoeg moeite. Was het @Sisinnio of @Subonno die zich daarmee bezig hield? ![]()
(maar als het je lukt ben ik geïnteresseerd in de aanpak want ik heb er ook nog een paar liggen die dat zouden kunnen gebruiken
)
Ik ben even kwijt welke actie in het verleden je precies bedoelt maar al ik straks thuis kom is het pakket vandaag bezorgd met daarin het poeder (ceriumoxide) om schuurpasta aan te maken. Ik kan niet wachten om de Seiko hardlex glazen hiermee als laatste stap
te gaan polijsten.
En ik heb eerder een vlak glas succesvol gepolijst. Kijken of het nu met drie vlakken lukt😊
Ik kijk vol interesse mee. Was dat andere glas ook glas/hardlex/saffier?
Ik heb de kast weer bewerkt; er zaten nog wat oneffenheden op een lug. Toen zag ik ook dat die vier minuten te kort waren, dus heb ik de kast weer eens goed nagelopen en opnieuw geschuurd en gepolijst.
en een nieuwe laag nikkel van vier minuten aangebracht op iets meer stroom: 0.12 ampère.
Het kwam er mooi glanzend uit
Het glas teruggezet en nu gaan we voor een ronde van 15-30 minuten op 0.12 A
2e Nikkellaag zit erop,
De kast komt zojuist uit het chroombad, het heeft ongeveer 18 minuten in het bad gehangen op 0.12 A
Het is er glanzend uitgekomen; morgen mag het lichtelijk opgepoetst worden.
Hier is de Kungsur weer terug met een nieuwe chroomlaag, ik ben zelf wel tevreden en begin het ook steeds beter te begrijpen en in de vingers te krijgen, ik heb al zoveel fouten gemaakt waar ik veel van heb geleerd.
Kungsur
Ik heb geen likies meer, anders zou ik jullie allemaal een like hebben gegeven, ik ben gedegradeerd naar TL 2 ik heb in drie maanden niet genoeg andere topics bezocht.
Ik heb gisteren al mijn likies weggegeven op het topic dat ik ook gisteren pas ondekte, numerieke dials only.
Ik heb het lichtelijk over een schone borstel gehaald, het chroom kan morgen veilig wat steviger opgepoetst worden, nu even niet en moet het chroom zich goed zetten.
Zoals je kunt zien is de plaat niet in zo’n goede staat, maar het contrast tussen zo’n plaat en een mooi glimmende kast vind ik zelf heel mooi.