Gisteren deze Technos opgehaald. Deze leuke opknapper had ik gevonden op Vinted.
Vandaag ga ik eerst aan de kast beginnen, en daarna komt het uurwerk aan de beurt. Veer is stuk, zo te voelen. Kast is 36 mm, flink ding dus.
Gisteren deze Technos opgehaald. Deze leuke opknapper had ik gevonden op Vinted.
Vandaag ga ik eerst aan de kast beginnen, en daarna komt het uurwerk aan de beurt. Veer is stuk, zo te voelen. Kast is 36 mm, flink ding dus.
Even tussendoor een update, op dit moment ligt de kast voor de laatste ronde in het koperbad.
De vorige ronde en nu de laatste ronde heb ik de bezel en het glas erin gezet, zodat het wel passend blijft.
@DirkT Leuk je ontmoet te hebben op de Rikketik ![]()
Bijgaand de foto van je Titus is foto IMG_1619 hierbij een foto van jou zoals beloofd.
En deze foto van Wolter van HF afgehaald.
Je Titus staat rechtsonder op de eerste foto.
Prachtig geworden dat moet ik wel even zeggen ![]()
Dank je wel voor het (her)plaatsen Ruud. @Roedolf Was zeker wederzijds. Tot de volgende keer.
Je hebt het horloge super mooi gemaakt en geserviced en @Macx een compliment voor het super mooi maken van de kast ![]()
Even een update van de Atlantic kast. Ik had er vanmorgen nog enkele lagen nikkel overgelegd om de krassen wat meer op te vullen, ik heb daarna de kast vanmiddag verchroomd, toch was ik niet tevreden,
Ik had vorige week speciaal een koper electrolyt besteld bij de verzinkshop om de krassen op te vullen, maar toch vond ik het nog niet goed genoeg.
Dus ik was een uurtje geleden begonnen met een paar schuurblokjes van Aliexpress en onder de microscoop om de chroomlaag er weer af te schuren en waar nodig tot de koperlaag, zodat de krassen die erin blijven zitten geen storend effect meer hebben en de vintage-uitstraling behouden blijft.
Hier enkele foto’s, en morgen ga ik weer verder.
Dankjewel Ruud, het is altijd fijn om iets voor een lid te kunnen doen. Ik heb in overleg met Dirk voor Palladium gekozen, omdat dat het beste past bij deze kast. Het blinkende chroom dat er eerst op zat, dat krijg je met de chroom-electrolyt waarbij de anode van aluminium is, dat krijg je gewoon niet voor elkaar.
Met palladium komt het heel dicht in de buurt, alleen is palladium nog mooier en ook erg hard, dus ook zeer geschikt voor een toplaag.
Waar haal je dat palladium electroliet vandaan als ik vragen mag? Lijkt mij ook wel een mooi alternatief voor chroom. Ik zie het wel bij Cousins, maar dan moet je gelijk een liter kopen, en het is aardig aan de prijs ![]()
Ik heb het van Real Gold Betzmann
Ja, palladium is erg mooi, wel een stuk duurder dan de gewone chroomelektrolyt, waarbij de anode aluminium is. Palladium breng ik aan met een elektrodepen met een platina-elektrode; dan heb je geen bad nodig waar bijna driekwart liter ingaat. Nu heb ik 50 ml voor 41 euro.
Top, dank voor de info. Ik ga eens kijken ![]()
Vanmiddag de kast verder afgewerkt met schuren, en zojuist de nikkellaag aangebracht.
Kast met nikkellaag
Zo, de chroomlaag zit erop.
Wat een werk is dit geweest; een kast met voorlader is veel meer werk. Maar eindelijk is het nu zover klaar. De kast mag morgen opgepoetst worden, nu even goed laten drogen en dat het chroom zich kan zetten.
Om even de herinneringen op te halen hoe het eruitzag voor ik eraan begon.
Een paar foto’s van het eindresultaat.
Een hele verbetering Wolter.
Je hebt wel eer van je werk.
Plaatje Wolter
goed gedaan jochie ![]()
Mooie installatie! ![]()
Goedenavond beste mensen, vandaag geen tijd gehad voor de vintagehorloges, maar vanavond ga ik een begin maken aan een herrestauratie van een Atlantic. Aan deze kast is een paar weken geleden gewerkt, gestript en afgewerkt met een toplaag van palladium. Palladium is mooi, maar hoort niet op een kast die nog zo vol zit met krassen. Ik had gehoopt dat het eindresultaat een mooie kast zou zijn met een glanzende toplaag. Helaas was dat niet het geval. Dus ik kwam op het idee om deze kast voor een tweede keer aan te pakken en dan net zo af te werken als de Technos, die hierboven staat afgebeeld.
Dus nu eerst de palladiumlaag eraf schuren, daarna met de electropen en stripvloeistof het palladium diep in de krassen verwijderen. Ik ben benieuwd hoe deze kast eruit komt te zien.
Het moet zo ongeveer worden
Het gaat zeer voorspoedig, in 15 minuten al zover.
Ik ga nu even pauzeren en een hapje eten.
Ik heb het nu eerst in de ultrasoon gehad, daarna met de electropen en stripvloeistof de resten eraf gehaald, daarna over de polijstborstel om een glimmende ondergrond te hebben voor de eerste koperlaag, voorafgaand aan een koperflashlaag, deze heeft een korte dompeltijd en komt ten goede aan de hechting van de laag die daar weer bovenop komt.
Omdat ik het over de polijstborstel heb gehaald, dompel ik het eerst 30-45 seconden in een activator, een soort zuur.
Ik ben nu bezig met de opbouw van de koperlagen, elke ronde ongeveer vijf minuten.
Ik heb de anode aan de achterkant verzet naar de voorkant, anders krijgt de achterkant onnodig een te dikke laag.
Nu al een paar rondes achter de rug,
Als het uit het bad komt, ziet het er zo uit.
Dan doe ik het nat schuren heel lichtjes met een korrel 3000
En dan ziet het er zo uit, en kan het weer in het bad, wel even met demiwater naspoelen en dan terughangen.
Ik heb het hier over de Lagonda en niet over de Atlantic. Daar had ik me in vergist, maar dat hadden jullie al wel gezien.