Wat ligt er op je werkbank? – Restauraties en vintage projecten

Verchroomd messing. Goedkoper?

2 likes

Edox met AS 2063 vandaag afgemaakt met een duur onderdeel uit India.

Het automatisch opwindsysteem is bijna onmogelijk weer in elkaar te zetten.

Gelukkig zijn daar trucjes voor :grinning:
Niet deze :hammer:
Eerst plak je de automaat module, dat eivormige ding op een plak rodico waar je het rad mee fixeert.
Daarnaast is het handig om de veer van het palletje klem te zetten achter het lipje dat later de rotor vasthoudt die kan niet meer weg.
Dan de afdekplaat erop, nog steeds is het onmogelijk om de asjes op de juiste plek te krijgen.

Als laatste stap het afdekplaatje voorzichtig aandrukken terwijl je de achterkant van het palletje de juiste kant op beweegt. Uiteindelijk valt alles op zijn plek en kan je snel het schroefje plaatsen.

12 likes

Respect. Niks voor mij dit. :sweat_smile: Heb al een hoop gezien en meegemaakt en tot nu toe is het altijd gelukt, soms met enorm waardevolle hulp van een mede-forumlid. Maar hier zou ik het koude zweet op het voorhoofd van krijgen. Goed bezig!

3 likes

Heel knap!

1 like

Goedemiddag liefhebbers,

Vandaag ga ik aan deze Cimier werken. De kast is flink versleten; het uurwerk loopt.
Eens kijken of er nog iets van te maken is.

6 likes

Wat ziet dat uurwerk er eenvoudig uit! Makkelijk te servicen?

Hier is ie te vinden op het forum:

1 like

Het is een gepruts om het weer in elkaar te krijgen. Ik zou zeggen: Sander, probeer het maar een keer.

2 likes

Wel flinke schroeven!

Die tapjes allemaal uitlijnen onder een Dreiviertel - nee, een Vierfünftelplatine eerder!

1 like

Goedkoper, simpeler te vervaardigen in massa (vooral destijds) en helemaal prima voor de toepassing.

2 likes

Het zijn de meest simpele uurwerken. Niet bang van zijn. Ze gaan erg eenvoudig in elkaar. Het is wel zo dat de kwaliteit erg slecht is. Veel uitgelopen lagertjes waardoor de asjes scheef gaan zitten en daardoor zwaar gaan lopen.
Het is even een trucje om ze te mo teren, maar als je heg eenmaal doorhebt zijn ze erg simpel te monteren.

2 likes

Vandaag op deze druilerige zondag maar weer eens een zakhorloge onderhande genomen.
Maker onbekend helaas.

22 likes

Dat zal het dan zijn. Het was wel heel mooi hoogglans.

4 likes

Zonder enige aanleg voor reparaties of zelfs maar ‘opknappen’ is het nog niet uitgesloten om projecten te hebben, vind ik…

Zo kocht ik deze aardige Prisma ‘200mtr’ duiker waar ik in eerste instantie niet veel meer kon dan batterij erin, en beetje pielen met de kroon/stift, en de ‘tester’ totdat hij netjes bleef lopen.
Bezeltje er op passend gezocht (voor worldtimer ) en maar eens draag/testen.

So far, so good - maar die bezel zit me wat dwars, en vandaag vond ik online behalve identieke Seiko & Pulsar dials enkele gelijk uitziende Helbros duikers - alleen, zoals al vermoed met duiker bezel…en bracelet :thinking:
Terug naar projectenbak dus - wordt vervolgd :muscle:

14 likes

.

Cimier is weer terug in de teugels.
Weer een leuk, draagbaar horloge geworden

12 likes

Voor acryl polijsten geldt uiteraard polywatch. Maar… Kan het ook met metaalpoets?

En met polywatch, hoeveel keer kun je daar een glaasje mee herstellen? Hoelang gaat zo’n tube mee?

1 like

Ja; kan eigenlijk met vrijwel alle poetsmiddelen. Ik gebruik meestal autopoets.

2 likes

Ik kan me hoogstens voorstellen dat je een hogere glansgraad kan krijgen omdat metaalpoets misschien wat groffer is dan een polijstmiddel voor kunststof.

Dat gebruik ik ook als laatste stap bij polijsten van de kast; zeker als je een goed middel met een afbrekende korrel hebt is het top voor kunststof :ok_hand:

2 likes

Ik heb hier Brasso staan. Ik ga het eens proberen. Is heel zacht volgens mij.

3 likes

Succes! Werkt fantastisch!

2 likes