Die tapjes allemaal uitlijnen onder een Dreiviertel - nee, een Vierfünftelplatine eerder!
Goedkoper, simpeler te vervaardigen in massa (vooral destijds) en helemaal prima voor de toepassing.
Het zijn de meest simpele uurwerken. Niet bang van zijn. Ze gaan erg eenvoudig in elkaar. Het is wel zo dat de kwaliteit erg slecht is. Veel uitgelopen lagertjes waardoor de asjes scheef gaan zitten en daardoor zwaar gaan lopen.
Het is even een trucje om ze te mo teren, maar als je heg eenmaal doorhebt zijn ze erg simpel te monteren.
Vandaag op deze druilerige zondag maar weer eens een zakhorloge onderhande genomen.
Maker onbekend helaas.
Dat zal het dan zijn. Het was wel heel mooi hoogglans.
Zonder enige aanleg voor reparaties of zelfs maar ‘opknappen’ is het nog niet uitgesloten om projecten te hebben, vind ik…
Zo kocht ik deze aardige Prisma ‘200mtr’ duiker waar ik in eerste instantie niet veel meer kon dan batterij erin, en beetje pielen met de kroon/stift, en de ‘tester’ totdat hij netjes bleef lopen.
Bezeltje er op passend gezocht (voor worldtimer ) en maar eens draag/testen.
So far, so good - maar die bezel zit me wat dwars, en vandaag vond ik online behalve identieke Seiko & Pulsar dials enkele gelijk uitziende Helbros duikers - alleen, zoals al vermoed met duiker bezel…en bracelet ![]()
Terug naar projectenbak dus - wordt vervolgd ![]()
Voor acryl polijsten geldt uiteraard polywatch. Maar… Kan het ook met metaalpoets?
En met polywatch, hoeveel keer kun je daar een glaasje mee herstellen? Hoelang gaat zo’n tube mee?
Ja; kan eigenlijk met vrijwel alle poetsmiddelen. Ik gebruik meestal autopoets.
Ik kan me hoogstens voorstellen dat je een hogere glansgraad kan krijgen omdat metaalpoets misschien wat groffer is dan een polijstmiddel voor kunststof.
Dat gebruik ik ook als laatste stap bij polijsten van de kast; zeker als je een goed middel met een afbrekende korrel hebt is het top voor kunststof ![]()
Ik heb hier Brasso staan. Ik ga het eens proberen. Is heel zacht volgens mij.
Succes! Werkt fantastisch!
Voor koper of zilver? Daar zitten volgens mij ook wat middelen in die niet schurend zijn maar ook de oxidatie op die materialen wat oplost of zoiets. Zal voor je glas niet uitmaken, maar het reinigende effect komt volgens mij niet enkel van een polijstende korrel. Maar da’s een beetje een aanname.
Fijnheid van de korrel kan inderdaad wat variëren, maar daar kom je vanzelf achter. Eventueel nog wat napoetsen met tandpasta, dan is ook een polijstmiddel met een fijne korrel.
En inderdaad zitten er in veel poetsmiddelen ook etsende bestanddelen. Daar heb je bij plexi niet zo veel aan, maar last heb je er volgens mij ook niet van.
Uiteraard moet je ook gewoon een keer wat proberen. Mocht het niet gewerkt hebben, dan had ik wat polywatch besteld. Maar zo te zien werkt het prima. Ben benieuwd wat de ervaring is van anderen.
Je werkt gewoon. Ook commandant autopoets werkt goed.
Overigens heb ik een tijdje geleden ook het spiegeltje opgepoets achter de vlam van een oude spoorweglantaarn. Ik kreeg met koperpoets een veel beter resultaat dan de fijnste polijspasta voor de auto.
Vandaag twee Atlantics opgehaald met de benenwagen, 4 km gelopen.
Ik ga beginnen met de Atlantic-zwarte ring.
Vandaag weer eens gestart met een nieuw horloge op de werkbank.
Jeanbrun PS 31 binnenwerk, ik twijfel alleen over de schroef van het kroonwiel.
9 van de 10 is dit altijd rechtsom losdraaien (schoef vaak met dubbele groef om dit aan te geven)
Nu zit hier een “normaal” uitziende schroef in.
Is er iemand die mij kan zeggen of dit ook rechtsom los moet, of dat dit een normale schroef is.