Wat ligt er op je werkbank? – Restauraties en vintage projecten

Alleen voor HF-leden: alle horloges zijn afkomstig uit mijn privéverzameling. Ik heb er nu twee of drie opgeknapt voor leden van het forum.
Dus jij bent de volgende. In maart komen er nog twee van een HF-lid; daar heb ik al eerder een kast voor opgeknapt.

2 likes

Wat leuk dat je alle middelen in huis hebt om zowel kasten als uurwerken te restaureren/op de knappen. Dan kun je uit een hele brede selectie aan horloges kiezen om te kopen.

1 like

Op het moment bied ik alleen nog op restauratiehorloges; het werken aan restauratiekasten is voor mij
een hele leuke bezigheid; je moet goed nadenken en dingen gewoon uitproberen, Als het dan eindelijk lukt, geeft dat een fijn gevoel. Wat ook heel erg fijn is: ik word niet gestoord tijdens mijn hobby. Soms gaat het alarm af, dan schrik ik me het apezuur. Naderhand blijkt een pakketbezorger een pakketje over de schutting te hebben gegooid. Gelukkig heb ik nu wel voldoende horloges om er nog jaren mee bezig te zijn. Ik zal nog steeds bieden op interessante restauratiehorloges, maar de prijs moet zeer aantrekkelijk zijn en ik moet er iets in zien om ze op te knappen.
Het galvaniseren doe ik nu een paar maanden en ik leer elke dag weer wat bij. Ik had drie jaar geleden niet kunnen denken dat ik nu in de horloges zou zitten, absoluut niet, maar de reparaties die ik zag op YouTube, dat bracht me op het idee om daar meer van te weten, Mijn pensioen was aanstaande en ik zocht iets om mijn tijd te vullen met iets leuks, iets wat niet al te makkelijk is en waarbij je nooit uitgeleerd bent. Het is goed voor je hersens; en je ontmoet ook weer mensen, al is het alleen online.

Ik ga nu naar bed, ik voel me een beetje grieperig. Tot morgen, Sander, welterusten

5 likes

De volgende die aan de beurt was.
Een onbekend dames zakhorloge met mooie versierde emaille wijzerplaat waarvan ik me nog steeds afvraag hoe ze dat vroeger zo mooi konden maken.

18 likes

:star_struck:
Super gaaf zeg!!

1 like

Waardeloos! Ik voelde me de laatste dagen ook al niet zo lekker. Lekker rustig aan doen!

1 like

Ik denk dat dit wel het juiste topic is. Is hier iets aan te doen? Het uurwerk zit niet lekker strak in de Seiko Skyliner. Iets aan doen? Of gewoon accepteren?

https://www.youtube.com/shorts/R_RiEscQRAg

1 like

Hoort er toch een ring omheen te zitten die het uurwerk op zijn plaats houdt? Je kent die ringen toch wel, Sander, zo’n ring met die lipjes. Als je dan de deksel aandraait, komen die lipjes tegen de deksel aan en duwt het uurwerk strak in de kast.

Ik weet dat er om elk uurwerk een ring zit die het horloge in de kast houdt. Dat zit er bij deze ook in. Maar die is dan blijkbaar niet strak genoeg?

1 like

Ik heb een horloge waar er twee in zitten: een ring en een tweede ring met lipjes. Ik zie dat er nog veel ruimte zit, dus misschien moet er nog een tweede ring in.

2 likes

Ik zoek ff een plekje om mijn verwondering/frustratie te ventileren, dit topic is misschien gepast…

Ik ben de kast van een oudere Seiko aan het oplappen en pakte daarbij de rehaut aan, waar een kleine kras in zat. Ik begon met fijn schuren en merkte toen dat er een geelkleurige basis onder de staalkleurige laag te voorschijn kwam:

Ik had verwacht dat deze ring RVS was, maar schijnbaar toch een soort messing misschien? Uiteindelijk de staalkleurige laag zoveel mogelijk volledig weggeslepen. Jammer enerzijds maar het past misschien bij de verkleurde wijzerplaat. Toch vind ik het opvallend. Weet iemand hier de logica achter?

2 likes

Die ring is waarschijnlijk verchroomd.

2 likes

Verchroomd messing. Goedkoper?

2 likes

Edox met AS 2063 vandaag afgemaakt met een duur onderdeel uit India.

Het automatisch opwindsysteem is bijna onmogelijk weer in elkaar te zetten.

Gelukkig zijn daar trucjes voor :grinning:
Niet deze :hammer:
Eerst plak je de automaat module, dat eivormige ding op een plak rodico waar je het rad mee fixeert.
Daarnaast is het handig om de veer van het palletje klem te zetten achter het lipje dat later de rotor vasthoudt die kan niet meer weg.
Dan de afdekplaat erop, nog steeds is het onmogelijk om de asjes op de juiste plek te krijgen.

Als laatste stap het afdekplaatje voorzichtig aandrukken terwijl je de achterkant van het palletje de juiste kant op beweegt. Uiteindelijk valt alles op zijn plek en kan je snel het schroefje plaatsen.

12 likes

Respect. Niks voor mij dit. :sweat_smile: Heb al een hoop gezien en meegemaakt en tot nu toe is het altijd gelukt, soms met enorm waardevolle hulp van een mede-forumlid. Maar hier zou ik het koude zweet op het voorhoofd van krijgen. Goed bezig!

3 likes

Heel knap!

1 like

Goedemiddag liefhebbers,

Vandaag ga ik aan deze Cimier werken. De kast is flink versleten; het uurwerk loopt.
Eens kijken of er nog iets van te maken is.

6 likes

Wat ziet dat uurwerk er eenvoudig uit! Makkelijk te servicen?

Hier is ie te vinden op het forum:

1 like

Het is een gepruts om het weer in elkaar te krijgen. Ik zou zeggen: Sander, probeer het maar een keer.

2 likes

Wel flinke schroeven!