Wat ligt er op je werkbank? – Restauraties en vintage projecten

Ik ben dat ook eens tegengekomen en die moest toen rechtsom los. Ik zou dat eerst proberen.

1 like

Yep het was rechts!

3 likes

Drie koperlagen zitten erop, tussen de lagen door geschuurd.
Nu hangt het voor de vierde laag in het bad.

4 likes

De kast komt zojuist uit het bad; er zitten nu vier lagen koper op.
Morgen ga ik het verder afwerken.

11 likes

Kast is wel klaar. Twijfel nog om de brush iets groffer te doen, nu een wat versleten korrel 400 gebruikt. Maar polijsten is klaar en naar mijn zin :ok_hand:

9 likes

Vooruit, nog 2 plaatjes van kast & band combi dan:

15 likes

Ik heb na de vierde laag koper toch nog een vijfde laag gelegd en weer geschuurd. Ik denk dat het zo wel voldoende is. Ik ga nu een nikkellaag eroverheen leggen.

Op dit moment hangt de kast in het nikkelbad op 0.11 A

Uit het nikkelbad.

Wat is het doel van deze restauratie? Om het weer aantrekkelijk te maken en niet om alle krassen en putjes eruit te halen.
Dus ik denk dat het zo wel voldoende is opgevuld en ga nu de kast nog even nalopen en hier en daar nog naschuren met 10.000 korrel

6 likes

Na het schuren met 10.0000 korrel zie ik een zweem van koperachtige kleur op de kast, dus heb ik besloten om er een tweede nikkellaag overheen te leggen.

Voor het weer in het bad wordt gehangen, eerst 30 sec in het zuur en afspoelen met demiwater.

De nikkelanode aan de achterkant van de kast heb ik verplaatst naar de voorkant.

Kroontje er ook maar bij gehangen, krijgt dus ook een tweede laag

6 likes

Tweede nikkellaag zit erop, de kast hangt nu in het chroombad nadat het is opgepoetst.

5 likes

Vandaag de Atlantic verder afgewerkt: vijf lagen koper, twee lagen nikkel en een chroomlaag.
Morgen de kast oppoetsen en een paar foto’s maken bij daglicht.

Er zit een NATO-bandje aan, omdat er een pin is vastgesoldeerd.
Glas wordt later vervangen; op dit moment geen juiste maat op voorraad.

7 likes

Deze Atlantic komt uit een lotje van twee Atlantics; het gaat nu niet over de kast, maar hier is wat ernstigers mee aan de hand. Ik kan de stem niet uittrekken, dus ik denk dat er roestvorming is op het keyless-gedeelte.
De roestvlek op de plaat zal ik ook proberen te verwijderen, plus de wijzers vragen om aandacht, en de opwindveer is gebroken.
We zullen zien hoe dit gaat aflopen.

4 likes

Uhh lijkt me afgelopen met deze kroon - behalve de schade ook nog een gebrek aan profiel… Vervangen toch?

Hoeft niet per se, ik kan het uurwerk makkelijk opdraaien. Maar er zal nog wel een keer een ander opkomen.

2 likes

Deksel eraf en daar is het uurwerk; het ziet er zo op het oog redelijk goed uit.
Balans is in orde,

Kroon eraf gedraaid en zo kon het uurwerk uit de kast komen.

Wijzers zijn er heelhuids vanaf gekomen.
Ben benieuwd wat er onder de plaat zit.

Schroefje om de plaat los te maken zat erg vast, zag er ook een beetje roestachtig uit,maar gelukkig is het gelukt.

Keyless gedeelte gedemonteerd, alleen de settinglever en het schroefje zitten vastgeroest. Dus de stem krijg ik er op dit moment nog niet uit.

Nu ga ik eerst aan deze kant verder met slopen.

5 likes

Kan het kwaad om het gehele uurwerk een nacht te laten liggen in bijv Evapo-rust of een andere
roest-oplosser/roest-omvormer?

1 like

Begonnen met de demontage van het uurwerk

Morgen moet het weer tikken, alleen als het meezit.

3 likes

Kan geen kwaad, ik heb de wijzers er ook in gelegd.

1 like

Zoiets vermoedde ik al. Het enige waar ik aan twijfelde is de synthetische robijnen. Hoe zitten die vast in het uurwerk? Schellak?

Geperst, puur op frictie.

1 like

Ah oke. Weer wat geleerd :wink: