Wat ligt er op je werkbank? – Restauraties en vintage projecten

Ik had de kast al klaar en wat foto’s gemaakt. Ik was niet tevreden en heb er alle koperlagen, ook de koperlagen van de eerste poging tot herstel op 6 januari jl. eraf gehaald, behalve de lugs. De lugs waren ernstig beschadigd, dus daar moest best een dikke laag koper en nikkel op; dat is redelijk goed gelukt.

Tijdens het strippen is het op 6 januari jl flink misgegaan. De oude chroomlaag was zo dik en hard, die wou er maar met heel veel moeite af. Toen werkte ik nog op een heel andere manier. Nu haal ik het chroom er met een electropen af, maar toen hing het in de stripvloeistof op 7 volt, en veel te lang, waardoor zelfs het messing was beschadigd.
Van de mooie lugs was niets meer over. jonge jonge, wat had ik daar een spijt van, en alleen maar omdat ik die oude chroomlaag niet mooi van kleur vond. Het zag er juist zo goedkoop uit; blijkt er een hele dikke laag op te zitten die er ook niet vanaf wilde.

Vanmiddag was ik al aardig tevreden over de 2e poging tot herstel. Zoals je ziet, zien de lugs er al een stuk beter uit, en daar gaat het juist om, om het model weer enigszins terug te brengen.

Bij het terugzetten van het uurwerk zat er ook veel te veel koper in de kast, hoewel ik de klep en het glas had teruggezet bij het galvaniseren, maar er zat al veel koper op van de eerste poging tot herstel op 6 jan, jl dus elke beetje meer is dan al te veel.

Dus wat koper eruit geschraapt en eindelijk paste het uurwerk in de kast en kon de klep weer vastgedraaid worden.

Dus ik en enthousiast wat foto’s gemaakt van de kast met de bedoeling die dan om een uur of vijf nog op het HF te zetten.

Toen ik de foto’s zag, was ik totaal niet tevreden. Ik had ook de chroomlaag beschadigd met het koper uitschrapen, maar toen ik de foto’s zag, zag ik nog een paar andere kleine dingetjes die niet klopten.

Over de lugs was ik wel tevreden, maar iets klopte er niet, ik zag dat er te veel koper op de ring rond het glas zat.

Dus ik heb toen gelijk het horloge weer uit elkaar gehaald en alle koperlagen van de ring rond het glas verwijderd,
Hoewel ik nog lang niet klaar ben, ziet het er alweer een stuk beter uit.
Het grove werk zit erop, nog wat schuurwerk en dan gaat er eerst een dunne koperlaag op, en dan van daaruit bekijken wat we gaan doen, nog meer koper of direct nikkel, we zullen zien.
Morgen is het klaar.

4 likes

Bij het verwijderen van het chroom is de kast ernstig beschadigd, een dikke laag hard chroom dat
te lang in de stripvloeistof heeft gehangen.

Hier een paar foto’s van 6 januari jl.

Herstelwerkzaamheden kosten aardig wat uurtjes, maar ik heb er weer veel van geleerd.
Het ziet er nu beter uit dan eerst.
Bij de Eiger tussendoor het glas alvast vervangen; het is verlaagd. Morgen komt er een chroomlaag overheen.

Morgen wordt het nog even goed gepoetst, incl. kroontje.

7 likes

Wat een volharding… chapeau

4 likes

Vandaag aan twee horloges tegelijkertijd begonnen, een Eiger en een Lip

De kast heeft twee koperlagen gehad, elk van tien minuten.
Krassen zijn iets opgevuld.

De krassen hoeven er niet geheel uit. Ik wil juist de scherpe lijnen in een kast zien te behouden, en hoe meer lagen koper, hoe moeilijker het wordt om juist het model erin te houden. Dus eigenlijk komt het erop aan om een kast op te knappen zonder dat je kunt zien dat er aan gewerkt is. Ik moet ook al het schuurwerk doen met de hand. Ik zal eens op onderzoek gaan of er speciaal gereedschap bestaat voor restauraties van kasten. Aan de andere kant vind ik dat de ouderdom wel gezien mag worden. Wie wordt er nu oud zonder krasjes?

Nikkelbad is op temperatuur aan het komen.

2 likes

Eindresultaat van de Eiger.

Eindresultaat van de LIP

12 likes

Tieretteveer van de Eiger is stuk. Bij het losmaken van de stift om het uurwerk eruit te halen, is de settinglever losgekomen van het schroefje. Ik draai altijd anderhalve slag tot 2 slagen. Deze keer was anderhalve slag al te veel, dus ik moest de wijzers eraf halen om te kijken wat er aan de hand was en zag dat de tieretteveer was gebroken. Het losmaken van de wijzers van een vintage is een klusje dat ik niet graag doe, maar er zat niets anders op; ze moesten eraf. De settinglever weer vastgezet en de stem weer in het uurwerk gezet, wijzers er weer op. Wil ik de schroef aandraaien en pakt niets, is 'ie er weer vanaf. Dus twee keer de wijzers eraf moeten halen. Gelukkig is alles goed gegaan. Het uurwerk loopt nu weer goed en ik kan de wijzers verzetten, ook met de gebroken tieretteveer. Ik zal er wel een bestellen.

Het volgende project is voor het HF lid Richard, @Rhys

Het betreft een Russisch horloge; Richard wou het graag verguld hebben. Nu is vergulding wel mooi als de kast geheel intact is. Deze kast is op de bezel aardig beschadigd, dus ik vraag me af of ik het zo gerepareerd krijg dat ik achter het idee van Richard kan staan, en een vergulding wil aanbrengen.

Straks eerst maar eens kijken of de oude chroomlaag er vanaf wil.

6 likes

De kast is verlost van de oude chroomlaag.

Ik hou het voor vandaag voor gezien, en ga morgen met volle moed verder.
Fijn dat het chroom met de electropen er redelijk snel af ging. Gewerkt op 5-5.5 volt.

6 likes

Ik heb wat voorbereidingen getroffen, waarbij ik nagellak aan de binnenkant van de kast heb aangebracht.
Ik heb gelezen dat dat goed moet werken, dus dat gaan we proberen. Ik heb ook een product bij Betzmann gekocht om delen die niet gegalvaniseerd moeten worden te beschermen. Het werkt goed, maar als je meerdere baden moet doen, dan laat het wel snel los, dus nu maar eens dit proberen.

Rode nagellak, ooit gekocht om beschadigde rode secondewijzers te repareren.

5 likes

zo simpel dat de meeste hobbiesten ze liever niet op de werkbank krijgen; ik incluis. Waag je er maar es aan dan denk je wel anders over simpel en bovendien lopen ze meestel onder verwachtingen waardoor je weinig eer haalt van je werk. Deze waren niet ontworpen om te servicen maar weggooien als ze stopten!

2 likes

Ik heb eerst een koperflash-laagje aangebracht. Koperflash is een dunne koperlaag met een dompeltijd van 2 min op 0.10 A, die de hechting van de komende koperlaag verbetert.

Nu hangt het in een koperelectrolyt die speciaal is ontwikkeld om krasjes sneller op te opvullen

Ik laat het hier nu 10 minuten in hangen op 0.12-0.13 A

4 likes

Neem je de kroon ook mee?

12 minuten erin gehad, nu afspoelen en alvast een beetje schuren met 3000 korrel

Daarna weer 10 - 15 minuten in het bad.

1e schuurbeurt zit erop, nu weer 10- 15 minuten in het bad.
Temp opgeschroefd naar C 32

2 likes

Tweede laag zit erop.
Ongeveer 20-25 minuten op 0.12 A

Geschuurd met 2500 en 1500

De anode aan de achterkant verzet naar de voorkant.

4 likes

Wauw :heart_eyes:

Is heel goed dat je me er even aan herinnert; ik was het weer bijna vergeten.
Eerst ontvetten, afspoelen en in het zuur voor 30 sec afspoelen in demiwater,

en erbij hangen.

3 likes

Top😍

2 likes

Tweede laag zit erop, nu heeft het ongeveer 45 minuten in het bad gehangen.

Van elke restauratie worden honderden foto’s gemaakt, zoals je hier kunt zien. Deze zijn alleen van het verkoperen.

3 likes

Als nieuw

Ik heb de tweede laag weer geschuurd, ik krijg er niet alle krasjes uit, Richard.
Als jij zegt dat is niet zo erg, dan ga ik de kast voorbereiden op een nikklebad.

Ik gebruik ook mijn werkbank bij de micriscoop om de laatste hand te leggen met het schuren.

Maar 90% doe ik nat schuren los uit de hand met schuurbokjes. Die werken erg fijn en kun je bestellen bij Ali.

9 likes

Ik heb de kast weer ontvet en ga nu eerst een nikkellaag erop zetten, en daarna kijken we wel of het goed genoeg is om verder te gaan en wat er dan op komt: chroom of palladium en vergulding. Daar moet Richard over beslissen.

Ik ga de kast nog even nalopen en met 10.000 korrel schuren, dan in het nikkelbad.

3 likes