Ik had de kast al klaar en wat foto’s gemaakt. Ik was niet tevreden en heb er alle koperlagen, ook de koperlagen van de eerste poging tot herstel op 6 januari jl. eraf gehaald, behalve de lugs. De lugs waren ernstig beschadigd, dus daar moest best een dikke laag koper en nikkel op; dat is redelijk goed gelukt.
Tijdens het strippen is het op 6 januari jl flink misgegaan. De oude chroomlaag was zo dik en hard, die wou er maar met heel veel moeite af. Toen werkte ik nog op een heel andere manier. Nu haal ik het chroom er met een electropen af, maar toen hing het in de stripvloeistof op 7 volt, en veel te lang, waardoor zelfs het messing was beschadigd.
Van de mooie lugs was niets meer over. jonge jonge, wat had ik daar een spijt van, en alleen maar omdat ik die oude chroomlaag niet mooi van kleur vond. Het zag er juist zo goedkoop uit; blijkt er een hele dikke laag op te zitten die er ook niet vanaf wilde.
Vanmiddag was ik al aardig tevreden over de 2e poging tot herstel. Zoals je ziet, zien de lugs er al een stuk beter uit, en daar gaat het juist om, om het model weer enigszins terug te brengen.
Bij het terugzetten van het uurwerk zat er ook veel te veel koper in de kast, hoewel ik de klep en het glas had teruggezet bij het galvaniseren, maar er zat al veel koper op van de eerste poging tot herstel op 6 jan, jl dus elke beetje meer is dan al te veel.
Dus wat koper eruit geschraapt en eindelijk paste het uurwerk in de kast en kon de klep weer vastgedraaid worden.
Dus ik en enthousiast wat foto’s gemaakt van de kast met de bedoeling die dan om een uur of vijf nog op het HF te zetten.
Toen ik de foto’s zag, was ik totaal niet tevreden. Ik had ook de chroomlaag beschadigd met het koper uitschrapen, maar toen ik de foto’s zag, zag ik nog een paar andere kleine dingetjes die niet klopten.
Over de lugs was ik wel tevreden, maar iets klopte er niet, ik zag dat er te veel koper op de ring rond het glas zat.
Dus ik heb toen gelijk het horloge weer uit elkaar gehaald en alle koperlagen van de ring rond het glas verwijderd,
Hoewel ik nog lang niet klaar ben, ziet het er alweer een stuk beter uit.
Het grove werk zit erop, nog wat schuurwerk en dan gaat er eerst een dunne koperlaag op, en dan van daaruit bekijken wat we gaan doen, nog meer koper of direct nikkel, we zullen zien.
Morgen is het klaar.