Wat ligt er op je werkbank? – Restauraties en vintage projecten

Tweede laag zit erop.
Ongeveer 20-25 minuten op 0.12 A

Geschuurd met 2500 en 1500

De anode aan de achterkant verzet naar de voorkant.

4 likes

Wauw :heart_eyes:

Is heel goed dat je me er even aan herinnert; ik was het weer bijna vergeten.
Eerst ontvetten, afspoelen en in het zuur voor 30 sec afspoelen in demiwater,

en erbij hangen.

3 likes

Top😍

2 likes

Tweede laag zit erop, nu heeft het ongeveer 45 minuten in het bad gehangen.

Van elke restauratie worden honderden foto’s gemaakt, zoals je hier kunt zien. Deze zijn alleen van het verkoperen.

3 likes

Als nieuw

Ik heb de tweede laag weer geschuurd, ik krijg er niet alle krasjes uit, Richard.
Als jij zegt dat is niet zo erg, dan ga ik de kast voorbereiden op een nikklebad.

Ik gebruik ook mijn werkbank bij de micriscoop om de laatste hand te leggen met het schuren.

Maar 90% doe ik nat schuren los uit de hand met schuurbokjes. Die werken erg fijn en kun je bestellen bij Ali.

9 likes

Ik heb de kast weer ontvet en ga nu eerst een nikkellaag erop zetten, en daarna kijken we wel of het goed genoeg is om verder te gaan en wat er dan op komt: chroom of palladium en vergulding. Daar moet Richard over beslissen.

Ik ga de kast nog even nalopen en met 10.000 korrel schuren, dan in het nikkelbad.

3 likes

Ik vertrouw op jouw oordeel, jij hebt er het meest verstand van

De kast nog even nageschuurd met 10.000 korrel, vooral in de hoekjes, om een zo goed mogelijke glans erop te krijgen. Weer in het zuur gehad en nu gaat ie in het nikkelbad

Daar gaat ie dan

Voltage gaat na een minuutje naar beneden naar 1,4 volt

Nikkel zit erop, ik laat het nu eerst tot morgen drogen en dan oppoetsen, en dan zien we wel wat de toplaag gaat worden.

5 likes

Er zitten nog wat krajes in, die je met het blote oog bijna niet ziet, de foto’s die ik maak zijn vergroot tot tweemaal, dus op die foto’s zie je elk oneffenheidje. Wat je ziet op zo’n foto, daar moet je eigenlijk niet je oordeel aan hangen. Je hebt me niet voor niets gevraagd om het te vergulden. Ik denk dat je idee was, dat de combinatie met de goudkleurige wijzers en indexen en het groen op de plaat, dat daar een vergulde kast heel goed bij zou staan, en daar zou je best weleens gelijk in kunnen hebben. Dus laten we het plan dat je hebt gewoon uitvoeren, ook al zitten er een paar krasjes in de kast. Het is vintage; daar mogen best wat gebruikssporen zichtbaar aanwezig zijn.

Het plan voor morgen is: kast tot hoogglans brengen, palladiumlaag, en daarna goudlaagje.

Je tweede horloge is eigenlijk te goed om daar zoveel werk aan te besteden; ik kan wel de uiteinden van de lugs behandelen, zodat die beter beschermd zijn tegen verdere slijtage.

4 likes

Helemaal goed met het vergulden, het tweede horloge niks aan doen

Het is voor mij echt niet te veel moeite hoor, en het uurwerk hoeft er ook niet uit.
Dus doen, of niet doen?

Ik zal het morgen wel even oppoetsen, dan komt het er al een stuk beter uit te zien.

Mooi uurwerkje zit erin, hè? Ik was even nieuwsgierig hoe het daarbinnenin zit met dat pinnetje; goed dat ik het uurwerk er niet uit hoef te halen.

3 likes

Doe maar

1 like

Oké, hou ik het met de hand in het bad, zodat alleen de uiteinden in de elektrolyt komen, ik had gisteren al even proefgedraaid, kun je nu al zien, denk ik. Gisteren maar een paar minuten hoor, maar zag al iets verbetering.
Dus doe ik dat morgen. Ik zal eerst de kast even goed oppoetsen en ontvetten en als laatste de uiteinden in een nikkel- en chroomlaagje, dan zijn die weer een geheel.

1 like

Ik zag dat het bad nog op temperatuur was, dus kwam op het idee om de zijkanten nog even extra te behandelen. Daar zitten de meeste krasjes; als je het zo horizontaal legt, komt er meer afzet op de zijkant.
Dus weer ontvet en 30 sec in het zuur, afspoelen en in het bad.
Ben benieuwd hoe het eruit komt te zien.
Op 0.11 A dan kan het er een tijdje in blijven hangen

4 likes

Het is nu toch een stukje beter; het heeft een uurtje in het bad gehangen. Het kwam er helemaal mat uit. Ik heb het opgepoetst en een mooie kast kwam tevoorschijn.

5 likes

Vakwerk Wolter, ook heel bijzonder met de nagellak

2 likes

Heerlijk om hier alles te volgen. Hopelijk volgt mijn horloge ook snel.

2 likes

Dankjewel Richard, ik ben nog lerende, maar doe wel veel ervaring op. Ook dingen gingen weleens mis, maar van alle fouten heb ik geleerd.
De nagellak is echt een grote verbetering; het blijft heel goed zitten, en zo is het veel fijner om met de kasten te werken, geen koper aan de binnenkant of op plaatsen waar je het niet wilt hebben. Het werkt veel beter dan die vloeistof van Betzmann en is ook nog een stuk goedkoper.

3 likes