Wat ligt er op je werkbank? – Restauraties en vintage projecten

FEF 290. Zit goed in elkaar. Wel wat
Roest op het kroonrad en tirette. En extreem veel vuil. Hoop dat ik hem weer beter kan maken :pray:

10 likes

Anderhalf uur geleden heb ik een brievenbuspakket met deze kast van de deurmat geraapt.
Een kast van Kever @Kever

Ik heb gelijk het chroom eraf gestript en verdere voorbereidingen getroffen, zodat ik morgenmiddag verder kan gaan met galvaniseren.

De kast is met een drukklep dus die delen goed afdekken.

2 likes

Vanmiddag verdergegaan met de kast van Richard.

Eerst een paar rondes palladium aangebracht, daarna de vergulding aangebracht.
Dit zijn de resultaten.

Klep ook even over de polijstborstels

18 likes

8 likes

Wauw, sprakeloos :heart_eyes:

1 like

Kleur van de wijzer en indexen komt goed overeen.
Ik zal het morgen weer op de bus doen, Het moet een brievenbuspakketje worden, want ik heb op dit moment geen vervoer om het weg te brengen.
Die klep krijg ik er niet opgedrukt. Het was goed afgedekt met nagellak, dus volgens mij zou die er gewoon op moeten kunnen.
Ik zal dat andere horloge wel even over de polijstborstels halen.

2 likes

Ik ben verder gegaan met de kast van Kever.

Eerst een koperstrike, daarna een koperlaag van 8 minuten.
Zoals je kunt zien, ziet de bezel er nog redelijk goed uit, dus bij de tweede laag heb ik de positie van de kast horizontaal in het bad gelegd. Zo krijgt het meer afzetting op de zijkant van de kast.

2e koperlaag zit erop. 18 minuten

Nog een ronde koper en dan klaarmaken voor nikkel.

5 likes

Ik blijf dit fascinerend vinden om te zien. En echt super leuk dat je dit wilt doen :pray::muscle:

2 likes

Kan ik hier zonder risico overheen met wat metaalpoets voor de haarlijntjes?

2 likes

Verdomd goed gelukt zou ik zeggen - respect M

2 likes

Dankjewel Don, het was weer een zeer leerzaam project. Het heeft aardig wat uurtjes en schuurwerk gekost, maar ik heb er veel plezier aan beleefd, en nu het zo mooi is geworden, is het de moeite waard geweest.

3 likes

Derde laag zit erop, ik heb het al geschuurd, nog even goed nalopen en dan ga ik er een nikkellaag op leggen.

6 likes

Tjee, als ik zo je posts allemaal voorbij zien komen lijkt het zowel wel lopende band werk :grimacing: Knap werk hoor :ok_hand:

1 like

Gebrushte vlakken kun je beter met een schurend middel behandelen als je oppervlakkige krasjes wil verdoezelen. Welbekend lapmiddel is een schuursponsje. Netjes in de richting van de brush de betreffende vlakken “schuren”. Altijd even testen op een onopvallende plek of reserveschakel.

Beter werkt een rode scotchbrite, maar het blijft voornamelijk verdoezelen. Met schuurpapier kom je een stuk verder.

Pro-tip voor zo’n band met platte vlakken :shushing_face: : plak de band netjes recht op iets als een vlak balkje. Gebruik een ander balkje of iets rechts als geleiding, en schuif de balkjes langs elkaar terwijl je de band over het schuurvlies beweegt. Als je alles netjes uitlijnt krijgen je een kaarsrechte brush :ok_hand:

Bonus tip: brush eerst de band terwijl 'ie om een rond vlak zit, zo raak je de kopse kanten van de schakels ook, dat gebeurt natuurlijk niet als je de band plat over een vlak beweegt.

5 likes

Oke, goede tips! Ik heb die spullen wel in huis. Ik heb hier nog een tweede band liggen. Lang verhaal. Maar daar ga ik het dan eerst op proberen.

1 like

Nikkellag zit erop, ik denk dat het zo goed is voor een chroomlaag.
Er zitten krassen op de lugs, wel minder diep, en voor een oude kast is dit acceptabel en zijn het krasjes ontstaan door de tijd, dus mag gerust gezien worden.

4 likes

Werk zat liggen hier. Als het geen kasten zijn, gaan we weer sleutelen; daar kan ik ook nog jaren mee vooruit. Moet ook nog mijn vlinderstruiken snoeien, maar stel ik nog even uit. Het kan nog gaan vriezen, dus weer een goed excuus om lekker door te gaan met de kasten.

3 likes

:grimacing:

Het is een hobby die me lekker bezighoudt en waar ik steeds weer iets nieuws van leer.

4 likes

Gaat de nagellak er ook weer makkelijk af?

1 like