In een van mijn boeken stond ergens beschreven hoe je dat kan “ombouwen” om een gewone veer te nemen, moest je schuin door de veertonwand boren en er een pen inpersen. ![]()
Nooit Bergeon onderschatten voor niche gereedschap ![]()
Heb hem toch al een keer of 3-4 gebruikt ![]()
Moet je echt wel op vallen, zo’n tang. Maar ik zou ook niet twijfelen denk ik. Afhankelijk van de prijs. ![]()
Er staat er hier eentje bij ons te koop die specifiek dient om de bussen van chrono pushers er uit te duwen. ![]()
Uhm ja daar heb ik er ook 2 van… geen Bergeon trouwens.
![]()
Ik ben allang content dat ik me niet meer alleen moet voelen in mijn gereedschap verzamelen.
Ja ik heb ook een tamelijke gereedschapsfetish ![]()
Vorige week deze gekocht, ben benieuwd of ik hem ooit nodig ga hebben:
Iemand enig idee hoeveel onbalans in een balansband zonder schroeven zit? Dacht eigenlijk dat ze af-fabriek gebalanceerd waren.
Ik heb het wat proberen minderen maar ja, het bloed kruipt… ik heb al jaren een Rollifit waar ik nooit iets zinnig mee gedaan heb buiten eens uitproberen. ![]()
Die heb ik even op moeten zoeken ![]()
Ja, maar hetzelfde geldt voor geschroefde eigenlijk. Nog altijd wat flou voor mij wat precies zwaarte in een balansband - die vanuit de fabriek toch vrij goed zou moeten staan - veroorzaakt. ![]()
Ik dacht ooit dat die schroeven over de vele jaren misschien wat losjes zouden komen en daardoor dat effect geven maar dat idee was rap overboord toen ik de eerste keer zo’n schroef probeerde los te maken. ![]()
Die met schroeven zijn vaak vernacheld door jaren van prutswerk, had er laatst zelfs eentje met een missende schroef ![]()
Ja, maar er zou niet aan geprutst worden moest er geen reden voor zijn… Buiten lokale gewichtsverandering door corrosie of vuil oid kan ik weinig bedenken. ![]()
Als ik eerlijk ben vraag ik me dit bij sommige “reparaties” wel af ![]()
Beetje roest weggeschraapt van het escapetandwiel
Ziet er weer schoon uit
Niet de makkelijkste brug om te leggen, zat ie na een 20 minuten of zo. Moest het er weer af voor het centerwiel, sukkel dat ik ben, dus weer eraf en nu ging het erop leggen al wat sneller.
Keyless-gedeelte ook klaar.
Nu nog even de klikveer plaatsen. Ik neem geen enkel risico, dus even een stuk plastic eroverheen.
Nu zijn we bijna aan het spannendste moment gekomen. Ik ga nu de palletvork erin leggen en de balans.
Ik ben zeer benieuwd of alles goed zit en of er na jaren stilstand weer leven in komt.
Er zit leven in maar zeer zwak. Volgens mij is er iets met de balansveer. Ik zal wat opnames maken, dan kunnen jullie het bekijken.
Beetje afhankelijk van het uurwerk natuurlijk (chronometer etc.). Maar vaak ligt je spiraal ook zo slecht dat je eerst dat fatsoenlijk moet afstellen. Dit geld voor beide balansen eigenlijk wel. Zowel met als zonder schroeven. Als we ervan uitgaan dat het in de fabriek correct is afgesteld, vermoed ik dat een afwijking alleen kan ontstaan wanneer er een andere balansas wordt gezet en vervolgens het plateau niet exact in dezelfde hoek wordt teruggezet. Met andere woorden: de plateau steen komt onder een andere hoek te staan ten opzichte van de spaken. De virole wordt dan wel aangedrukt om de beat error te nul te krijgen, maar de balans kan hierdoor een ander zwaartepunt krijgen en dus niet meer perfect in het hart liggen. Veel zijn dan tevreden dat het uurwerk weer loopt, zonder te begrijpen waarom er in de verticale posities een verschil in rate optreedt.
Het zou eigenlijk best interessant zijn om te testen wat er gebeurt wanneer je het plateau bewust iets verdraait wanneer je een onbalans op de balanswaag hebt. Het is wel zo dat hoe verder je naar het hart van de balans een afwijking introduceert, hoe minder het effect heeft op je zwaartepunt. Ik heb wel is afwijkingen gehad van ±60 seconde in tegenovergestelde posities, echt insane ![]()
ZIM loopt met een zwak hart maar het loopt in ieder geval, ik dacht in eerste instantie dat het aan de balansveer lag, maar ik denk dat nu niet meer. of het ligt aan de slappe oude veer, of aan het balanswiel dat is aangetast door de tijd.
Ik ga het nu niet verder uitzoeken, want het is nu klaar.
Hier is het eindresultaat van een paar dagen op stap met Zim.
Zo zag het eruit, gekocht voor 15 euro op eBay met gratis verzending. Het is verkocht voor onderdelen, dus not working.
De nieuwe chroomlaag heb ik zojuist nog even over de polijstborstels gehaald voor wat meer glans.
Ik heb er erg veel plezier aan beleefd.
Mooi horloge geworden hoor!
Ter lering en vermaak geen slecht resultaat.