Weet ik niet meer, is al een tijd geleden gebeurd.
Is verder geen probleem, ik leg de grote onderdelen onderin en haal ze er met een pincet uit.
Montage kan beginnen
Ik begin met de veerton, daarna breng ik de twee afdeksteentjes, voorzien van olie, terug in de kloof en aan de onderkant van de platine.
De veer zet ik er met de hand terug in de veerton; de veer is dan vooraf voorzien van een dun laagje grease.
Lekker creatief inderdaad!
Even een update: wat is er gebeurd? Ten eerste had ik de veer verkeerd erin gedraaid. Ik heb de veer erin gedraaid zoals hij daar te zien is op de foto. Ik heb gekeken naar het lipje op de wand van de veerton en dan zou het volgens mij goed moeten zitten, maar toen de veer erin zat, zag ik dat het toch niet goed zat. Het lipje op de veer zat wel goed tegen het lipje op de wand van de veerton. Maar op de foto die ik had gemaakt tijdens de demontage zou het toch anders moeten zitten, dus eruit gehaald en er zo ingelegd zoals op de foto van de demontage. Ik weet intussen ook dat ik soms een zeer eigenwijze sukkel kan zijn. Ik snap niet hoe dat nu goed kan zitten; volgens mij glijdt het lipje van de veer zo over dat obstakel heen. Maar toch zit het nu precies zo als op de allereerste foto. Dus zal het wel goed zijn.
Toen kwam ik toch op het idee om dat deksteentje van het escapewiel los te maken om olie te verzorgen voor het escapewiel. Dit heeft een oponthoud gehad van meer dan 30 minuten.
Maar het zit weer op zijn plek en er is olie aanwezig.
Toen de brug erop gelegd, en dat was na een minuut of zeven al wel klaar.
De balansveer is goed, beide steentjes zijn met olie voorzien en de balans beweegt heel soepeltjes heen en weer.
1 pufje met de blaasbalg en het blijft lange tijd in beweging, dus dat is zeer positief.
Ik heb er een opname van gemaakt, die ga ik nu even uploaden, kun je het zien.
Even een update: het uurwerk zit bijna weer in elkaar, de plaatkant is klaar
Ik wil het opdraaien en voel totaal geen weerstand, dus ik ga nu de veerton eruit halen en ga de boel goed bekijken, of de arbor heeft geen grip en de veer zat de eerste keer toch goed, of de veer zit nu wel goed, maar de arbor heeft geen grip.
De ton is open, de veer ziet er precies hetzelfde uit als de eerste keer dat ik de ton opende, een veel te grote lus. Ik ben vergeten deze wat kleiner te maken. Althans, daar ga ik nu even vanuit.
Of de veer zit er nu toch verkeerd in, zou ook nog kunnen.
Het euvel is opgelost; de veer zit goed in de ton en het arborhaakje zit nu goed geklemd in de trekopening van de veer.
Het staat weer in elkaar.
Nu komt er een heel leuk moment: het is zover, we gaan de balans erin brengen, er zit energie op de palletvork, dus dat gaat volgens mij helemaal goedkomen. Ik ben zeer benieuwd wat de timegrapher laat zien.
Ik moet nog even gaan zoeken op de lijst voor de liftangel of die 52 of iets lager of hoger is.
Dit kaliber staat niet in de lijsten.
Ik zal het zelf moeten uitzoeken. Er is een trucje voor om het met een stipje op de balans te berekenen. Ik moet even goed nadenken hoe dat ook alweer gaat
Revue GT82 = MSR X1 = Buser 182
lift angle 52.0
Altijd weer mooi die “Wisdom of the crowd”
Goede gok, en mooie cijfers ![]()
Loopt goed Wolter.
Mooie waardes, ik had bij deze waardes de veer geheel opgedraaid en heb het uurwerk op de timegrapher laten liggen en ben gaan slapen, na twaalf uur of zo heb ik nogmaals gekeken en toen was de amplitude een stuk lager, maar wel een verbetering van de tijd en de beat error.
Toen het horloge weer in elkaar gezet.
Het volgende horloge dat een service en een kastrestauratie krijgt, is deze Buren.
Ik ga beginnen met de service.
Ik heb een 7T42 7A39 wies electro blok opgeblazen is en het uurwerk werkt dus totaal niet meer… Iemand tips of ik de beweging van 7T32 ook kan gebruiken of iemand een donor circuit op voorraad? ^^
Mooie uurwerkjes zo’n Buren.
Het uurwerkje is gedemonteerd; de onderdelen worden op dit moment gedroogd in de Elma.
Voorwas
Montage kan beginnen.
Even een pauze voor iets anders.
Ik heb wat moeilijkheden met dit steentje; het lag op mijn werkmat voor ik de onderdelen in de Elma deed. Ik heb al 10-plus keer geprobeerd het er weer in te brengen, maar het is een echte springer. Ik vraag me nu af: is er een speciale techniek om dat er weer in te brengen?
Met rodico?
Geen horloge maar wel op de werkbank… Twee draaiende houders voor schroevendraaiers. Zelf getekend en met de 3D-printer gemaakt. Passen 12 schroevendraaiers in. Met een kogellager dat je in skateboards vindt.
Als er interesse is dan wil de 3D-bestanden hier wel delen.
De schroevendraaiers zijn Chinees van het merk Kwong Yuen. Heel betaalbaar en voor een beginner zoals ik meer dan prima.