Gaaf horloge dit! ![]()
Had je toevallig de geigerteller ertegenaan gehouden? Ik ben wel benieuwd of die wat aangaf. Los van zelf meten probeer ik een beetje in te schatten wat je op basis van stijl / periode in kunt schatten qua stralingswaarde.
Gaaf horloge dit! ![]()
Had je toevallig de geigerteller ertegenaan gehouden? Ik ben wel benieuwd of die wat aangaf. Los van zelf meten probeer ik een beetje in te schatten wat je op basis van stijl / periode in kunt schatten qua stralingswaarde.
Ik weet van tevoren dat dit een radiumhorloge is, hoog of laag, het zal toch een service krijgen. De radiumdelen liggen in een doosje. Radium is schadelijk als je radiumstof inademt. Voor het effect zich uit, ben ik niet meer in leven. Niettemin hou ik er wel rekening mee en ga ik voorzichtig om met radium, dat spreekt voor zich. Als het een hele hoge straling heeft, dan zet ik even een masker op tot de onderdelen achter plastic liggen.
Ik zal even de geigerteller bijhouden, dan weet je het. Ik dacht iets van tot 6.
De plaat: het geeft weinig straling; het ging omhoog tot 0.65 daarna zakte het weer.
De wijzers, weinig straling.
Schattingen zijn niet te maken. Ik heb een horloge gehad met 65 zeer hoge straling. Daar heb ik de radiumverf van verwijderd. Dat doe je het veiligst onder water. Je legt de plaat in een bakje met lauw water en het gaat er heel makkelijk af, of je legt het niet in een bakje water, maar maakt de verf nat met een paar druppels water, Hierdoor wordt de radiumverf erg snel zacht, waardoor je het er makkelijk met een klein kwastje eraf kunt halen.
Ik ben met de Buren bezig; het zou zonde zijn als ik het kleine steentje zou kwijtraken; het is echt een springer van hier tot gunder. Daarom heb ik voor het eerst iets bedacht om het snel terug te vinden. Ik heb een T-shirt opengeknipt en er neergelegd.
Een ring is ook losgekomen, nu dus twee onderdelen die weer terug op de plaats moeten komen.
Moet nu eerst de ring op zijn plek en daarna het steentje? En nog een vraag: ligt het met de ronde kant naar mij toegericht, of moet het met de andere kant naar mij toe? Ik begin te twijfelen, en dan weet ik het ook niet meer met alle zekerheid.
Het is mooi geweest voor vandaag, ik kap ermee en ga morgen met de antwoorden weer verder.
De deksten moeten met de platte kant naar de tap en de bolle kant naar de klemveer o.i.d…
Ik worstel ook nog wel met de dekstenen. Ik leg ze met de bolle kant op een stukje rodico, dan olie erop en dat de chaton (heet dat zo?) erop. Dan breng ik het geheel naar z’n positie en daar wip ik de deksteen+chaton over de tap. Dat gaat vaker goed dan met een spiraaltang bij mij.
klopt grotendeels hoor. Het is maar waar je het liefste mee werkt. Doe het zelf nooit met Rodico. Dat plakt mij te veel en daarmee veel te onvoorspelbaar. Doe alles met de bronzen spiraaltang. Maar eest beide dekstenen met het anker in de Epilaam. Dat maakt het oliën een heel stuk eenvoudiger de juiste hoeveelheid aan te brengen. Dekstenen vasthouden met de spiraaltang is een kwestie van veel trainen.
Je bedoelt de steentjes die in balanskloven zitten, maar dit is een steentje dat onder de balansas zit en ingedraaid in de chaton vastzit. Daarbovenop komt een afdekplaatje met een steentje. Normaal gesproken haal je zo’n steentje er niet uit; in dit geval is het misschien losgeraakt door de voorwas die ik heb uitgevoerd. Ik begon te twijfelen welke kant naar de plaatkant moet liggen, Eigenlijk was dat mijn vraag. Ik ben er intussen bijna zeker van dat de bolle kant naar de plaatkant moet en de andere kant, daar komt dan de balansas in te draaien. Dus ik denk bollekant naar de plaatkant.
Bolle kant richting de wijzerplaat inderdaad, geldt zowel voor de binnenste steen als de deksteen. De deksteen komt er bovenop en het druppeltje olie moet tussen de stenen blijven zitten, en dat centreert door de bolling van de binnenste steen:

Dankjewel, Scudo, een goede uitleg. Dat steentje lag op mijn werkmat. Het er weer in brengen is niet gemakkelijk. Moet ik nu eerst die ring terug inbrengen en dan het steentje erin draaien?
![]()
Ik ken deze constructie niet echt, ik zou het andersom proberen denk ik maar ik heb dit nog nooit bij de hand gehad.
Ontbreekt er trouwens niet iets? Dat ringetje lijkt veel te groot om die lagersteen in vast te klemmen ![]()
Ik weet het niet, ik heb het ook nog niet eerder gezien, dit kaliber ken ik niet. Die ring zat er nog in. Ik ging met mijn pincet op onderzoek en toen kwam de ring los. Een soort veer houdt de ring op zijn plek. Ik denk eerst de ring erin en dan dat lipje tussen die veer en ring proberen te schuiven.
Ik sluit ook niet uit dat het kapot is; misschien hebben er ooit 3 pootjes aan gezeten? Een soort schokprotectie; zoiets wellicht:
Ik begon daar ook aan te denken, en heb onder de micro geen tekenen gezien dat er iets is afgebroken.
Het lijkt me bij nader inzien gewoon een “shock resist” systeem. Heb alleen even geen goede foto’s bij de hand hoe die binnenste steen dan precies vast zit:
Je zou even aan de andere kant kunnen kijken, in de balanskloof; in principe zou het daar op dezelfde manier vast moeten zitten.
Goed idee, ga ik eens bekijken.
Waarschijnlijk is het warmte element ooit vervangen voor eentje die warmer wordt. Die van mij wordt echt niet warm genoeg om dit te veroorzaken, dus het moet een foutje zijn in jouw exemplaar @Macx
Als je het weet, dan is het geen probleem. Ik moet hierbij wel even aantekenen dat ik op YouTube filmpjes heb gezien waarbij de korf ook iets omhoog getrokken stond of dat er een opening zat tussen de droogpot en het draaiendegedeelte. Dus ik ben dan niet de enige.
Wat is dat een vreemd systeem. Nog nooit gezien. Zit die staart van die regulator aan de brug geschroefd?