Wat ligt er op je werkbank? – Restauraties en vintage projecten

En hoe ziet het er aan de andere kant uit, onder de deksteen? Vanaf deze kant is niet te zien hoe die steen vast zit :thinking:

Is het “shock resist” systeem. Het is niet de regulator die vastgeschroefd zit maar de (flexibele) houder van de deksteen. De regulator draait daar omheen.

2 likes

Ik ga het niet losschroeven. Als je door het steentje heen kijkt, dan lijkt het erop dat het precies hetzelfde zit gemonteerd.

1 like

OK, op de foto is dat niet te zien, maar door de microscoop heb je vast een beter beeld.

1 like

Als je de foto uitvergroot, dan zie je die ring duidelijk zitten

Ik zie niet echt hoe die steen dan geklemd zit, maar als jij het maar ziet vind ik het prima :innocent:

Zeker niet Wolter! Die elementen worden veel en vaak vervangen. Vaak door een warmte element van een oud koffiezet apparaat (die bovenste die warm houd). Mochten meer leden dit probleem hebben, een PTC weerstand zou denk ik uitkomst bieden.

Maar je kunt natuurlijk gewoon opletten en het mandje niet te laag laten zakken of de verwarming na X Minuten uitzetten.

1 like

Ik had er bij de demontage nog enkele foto’s van gemaakt.

Zo zit het

Ik heb het vermoeden dat bij de voorwas het iets is gedraaid,

Hier zie je dat het lipje elk moment onder die ring vandaan los kan komen, en dat is naderhand ook gebeurd toen ik het op de werkmat zag liggen.

1 like

Ah, dat is handig.
Al zou je toch bijna verwachten dat er minimaal twee lipjes aan die steen zouden zitten; erg lekker blijft het zo niet zitten. Daar zou ik dan benieuwd naar zijn bij de steen die in de balanskloof zit; heeft die ook maar één lipje?

Maakt toch niet uit? Er gaat toch een plaat met deksteen overheen als ik het zo zie:

De ring heeft een opstaand randje

Dit is de onderkant

IMG20251224184926   onderkant ring

Dit is de bovenkant

Ik heb eerst de ring erin gedrukt

Hier ligt het nog los

Hier zit het vast in gedrukt.

Daarna het steentje met het lipje onder de ring aangebracht

Ik heb het deksteentje aangebracht

Ik kijk aan de onderkant,en controleer of het vastzit

Het zit niet vast en het kan een beetje heen en weer schuiven.

Het steentje kan geen kant op, maar of het zo goed is, dat weet ik niet.

Zo ziet de onderkant van het deksteentje eruit.

Ik moet het nog reinigen; dit zijn oude olieresten.

IMG20251224185459   onderkant deksteentje 2

Ik ben gewoon aan het uitproberen, en misschien werkt het wel op deze manier.

Het steentje heeft nog geen olie dus het dekplaatje gaat er weer af. Ik kijk dan of er nog andere mogelijkheden zijn.

Er zit een ring om die chaton op z’n plek te houden, waarom zou je dan maar één lipje aan die chaton maken, dat is toch raar, blijft voor geen meter zitten. Blijkt ook, hij is eruit gevallen.
Ik heb al vaker zo’n shock resist los gehad, en die binnenste steen blijft altijd prima zitten bij de schoonmaak.
Heb helaas geen heel duidelijke foto’s, denk hier bij de mijne twee lipjes te zien, maar is niet met zekerheid te zeggen:

1 like

Ik heb dit systeem pas een keer eerder onderhanden gehad, maar dat is zo lang geleden dat ik me niet precies herinner hoe dit precies zit.
We gaan het resultaat zien :innocent:

1 like

Inderdaad, misschien werkt het zo ook.
Voor mij ook alweer een jaar of 2 geleden dus moest ook even de foto’s terugzoeken :sweat_smile:

1 like

Ik heb de balans erin gehad. Het werkt wel, maar het beweegt heen en weer, niet zolang als die andere balans waar ik een YouTube-opname van had gemaakt. Het is ook niet makkelijk om de balans erin te zetten, zodat de twee tappen goed zitten.

Ik heb het deksteentje er weer vanaf gehaald en het steentje nog eens goed bekeken, want volgens mij kan het nooit goed zijn zoals het nu is, dus heb ik wat close-ups gemaakt van het steentje. Mijn vermoeden is dat er twee vleugeltjes aan hebben gezeten; het kan bijna niet anders dan dat, anders blijft het nooit precies in het center zitten.

Zo op het oog zie je geen beschadiging, toch als ik inzoom, dan zie je volgens mij wel dat er iets heeft gezeten.
Dat zou ook wel logisch zijn om er twee te hebben, zodat het precies in het center zit.

En dan snap ik deze veer ook; deze wordt met het draaien van het steentje precies in het center gehouden. De twee vleugeltjes zouden dan precies in dat gedeelte van die veer moeten zitten; er is dan nog steeds een vering in hoogte, en dan komt daarbovenop de ring die alles op zijn plek houdt.
Of toch niet!?

Ik ga eens op zoek naar informatie van dit kaliber, misschien staat er wel iets op Youtube.

Ik heb boodschappen gedaan en heb nu wel wat trek, dus ik ga een hapje eten.

Ik raap zojuist een pakketje van de deurmat, afkomstig uit Tsjechië. Ik ben benieuwd wat erin zit, Ik weet wel hoor, een Lip en een Cyma als ik het goed heb. Ik laat het straks wel zien in het incoming topic. Wat kan het leven toch leuk zijn, hè? lol

5 likes

Succes :+1:

Dankjewel, het is een Glashutte en een Cyma

En deze CYMA, ik vond het wel een interessant horloge, ik wist dat het niet werkend was; ik kon op de adfoto de veer wel zien en die zag er goed uit. Naar nu blijkt is de balansstaf stuk, dus dat valt wel mee, Ik zal eens kijken of daar nog aan te komen is; het is kaliber 571

Die rechtse, is dat een energiemeter of zo?

38 mm diameter

Balansstaf is besteld

Dit wordt de eerste keer dat ik dat ga proberen te repareren.
Ik heb een paar YouTube-filmpjes gezien, dus dat moet me wel lukken.

3 likes

Heel erg mooi en een fantastisch resultaat…

1 like

Dank je, Serge. Ik stond er ook van te kijken toen ik het de volgende dag zag op de timegrapher.

1 like