Wat ligt er op je werkbank? – Restauraties en vintage projecten

Inderdaad interessant. Voor zover ik weet heeft CYMA/Tavannes type 571 een kleine secondewijzer op pos. 6 uur.
De rechter subdial op jouw wijzerplaat lijkt op de minutenregistratie van een chronograaf, met de daar vaak voorkomende 3-6-9-minuten-markeringen.
Ik ben benieuwd naar jouw bevindingen.
Die GUB vind ik gewoon mooi :slightly_smiling_face:

Ha, heb jij die gekocht :rofl: die komt van bij ons, toch? Ik heb er ook naar zitten kijken maar het is een hele rare redial (de secondentrack rondom is schots en scheef gestempeld) en ik snapte de layout ook niet, twee subdials maar geen chrono - heel raar.

Maakt het wel interessant, ik heb de balansstaf die stuk is al besteld

Ja dat klopt, de Glashutte ook.
Die Tissot met die aparte lugs ook.

Ja, dat kan altijd van pas komen. Ik heb intussen ook een electropen; die ga ik hoofdzakelijk voor het vergulden gebruiken. Een bad vullen met gold electrolyte is een beetje duur; met een electropen heb je aan 50 ml ook al voldoende.

2 likes

Gisteravond eindelijk weer eens tijd om wat te gaan schroeven aan horloge’s. Ik had dit ovale Omega horloge nog liggen wat niet verder opgewonden kon worden dus was dat een horloge waar eens naar gekeken moest worden.

Maar helaas had ik een paar maanden geleden al gezien dat er wat roest bij het balanswiel zat dus was ik al op zoek gegaan naar een vervangend uurwerk en dat was maar goed ook want aan de wijzerplaatzijde was de roest nog vele malen erger. Maar gelukkig vond ik 2x een 620 uurwerk in 1 kavel waarvan er 1 na ongeveer een 30 seconde stopt maar de andere goed loopt. Dus binnenkort, als ik weer eens tijd heb, ga ik het uurwerk vervangen. Ik heb het oude originele uurwerk in de kruipolie gespoten zodat de roest kan losweken en ik nog wat onderdelen kan bewaren/gebruiken.

Maar de binnenzijde van de wijzerplaat is al schoon engerds geen schade opgelopen van de roest!!

5 likes

Heel veel succes met deze operatie, Ton.

1 like

Goedemiddag HFérs

Voor ik verderga met Buren, wil ik eerst deze kast van GUB Glashutte opknappen.

Ik heb het in een paar verschillende mengsels gehad maar het goud wil er niet af.

Koningswater kan ik niet maken; salpeterzuur wordt alleen geleverd met 3% en dat is te weinig en niet effectief om het goud te laten oplossen.
Dus ga ik kijken of ik het eraf kan schuren.
Er zit niet veel meer op, maar het zit in de hoekjes.

3 likes

Ik heb de kast bijna klaar voor het koperbad. Ik heb de resten goud weggeschuurd met 1500 en 7000 korrel, omdat messing als het glimmend is haast dezelfde kleur heeft als goud stop ik er nu mee en doe nog de final touch en in de ultrasoon, en daarna in het koperbad.
Maar ik ga er nu mee stoppen en ga morgen weer verder.
Het plan is koperlaag, palladiumlaag, goudlaag

7 likes

Was het niet zo dat je goud in kwik moet gooien om het te laten oplossen.
Wel even aan het milieu denken en niet met je handen aan kwik komen, weet ook niet of kwik nog vekrijgbaar is.
Kwik lost meerdere metalen op, even opletten dus.

Is er geen mogelijkheid om het goud elektrolytisch te strippen? Dus dat je de kast de anode maakt?

2 likes

Kan wel met een mix van zuren, maar het wordt sterk afgeraden in verband met de zeer giftige dampen.
Ik wilde koningswater maken, maar salpeterzuur is niet in hoge concentratie te verkrijgen voor particulieren. 3% wel, maar dat werkt niet.

Koperlaag zit erop, nu nog even glimmend maken, en voorbereiden voor een palladiumlaag die ik met een electropen aan wil brengen.
Nog niet eerder met een electropen gewerkt, dus even kijken hoe dat gaat.

4 likes

De palladiumlaag is aangebracht, nu goed naspoelen met gekookt water en laten drogen.
Morgen komt de vergulding; het moet nu eerst drogen en het palladium moet zich gaan zetten.
Net aangebracht palladium is nog chemisch actief, na 12-24 uur rust, zodat de kristalstructuur stabiel wordt.

10 likes

Ik ben razend benieuwd naar het eindresultaat Wolter.
Je bent leuk bezig.

2 likes

Daar sluit ik mij graag bij aan, zit vol bewondering te kijken.

1 like

Ik ben ook benieuwd hoe het gaat worden.

Ik heb vandaag je horloge op de bus gedaan Richard.

2 likes

Dankjewel

Goedemiddag liefhebbers,

Dit is een foto bij daglicht van de kast met een palladiumlaag.
Palladium heeft een mooie, zachte, een beetje zilverachtige kleur.
Nu ga ik het voorbereiden voor de vergulding.

7 likes

Veelbelovend Wolter :ok_hand:

3 likes