Wat ligt er op je werkbank? – Restauraties en vintage projecten

Het is gebeurd: voor de eerste keer een kast verguld.
Leuke ervaring erbij, ik heb er weer veel van geleerd.
Ik laat nu de kast rusten tot morgen, dan zachtjes met een zachte doek opwrijven en weer in elkaar zetten.

14 likes

Ziet er prachtig uit , benieuwd naar het eindresultaat :ok_hand::blush:

1 like

Het ziet er nu zo uit. Ik moet het nog lichtelijk oppoetsen, maar dat doe ik morgen.

Voor de restauratiekast

14 likes

Voor morgen ligt deze alweer klaar voor een opknapbeurt.
SUB uit de jaren vijftig, met het 1187 kaliber.

Krassen hoeven er niet uit, zullen wel minder worden, maar ik ga me daar niet op focussen. Krassen horen nu eenmaal bij een 70-jarige.

Het zal met een nieuwe chroomlaag al veel beter worden, of misschien doe ik palladium als toplaag. Ik vind palladium echt prachtig. Of rhodium, nog niet mee gewerkt, dus we zien wel wat het gaat worden.

Prachtige plaat, deze verdient een mooie kast.

En daarna een servicebeurtje is ook niet verkeerd.

10 likes

Mooi resultaat hoor :ok_hand:

1 like

Mooi resultaat.
Deze GUB verdient dat.

1 like

Ik zit ademloos te kijken wat voor enorme prestaties je neerzet…echt… ik maak een diepe buiging…

Mag ik je een kast toesturen die slijtplekken heeft in de vergulding?
Even dan via PB

1 like

Lekker bezig Wolter :ok_hand:

2 likes

Super goed gedaan :+1:

1 like

Hoi Serge, stuur wat foto’s van de kast, ik kan het altijd proberen.

1 like

Stuur je morgen bij goed licht een Pb met fotootjes ok?

1 like

Een paar uurtjes fijn aan deze kast van SUB gewerkt.

Eerst chroomstrippen en daarna een 1e laag koperflash aangebracht. Dit is een dunne koperlaag die dient als goede hechtlaag voor de komende koperlagen.

Ik heb me dus niet gefocust op de krassen om deze er zoveel mogelijk uit te halen. Deze keer heb ik daarom maar twee koperlagen aangebracht, elke laag tussen de tien en vijftien minuten op 0.09-0.13 ampère

Met een 7000 korrel behandeld daarna nog even over een schone borstel

Daarna 2 minuten in de ultrasoon

Goed afspoelen en in de activator voor 30-45 sec.

Nu is het gereed voor de palladiumlaag

Intussen is het chroombad zich aan het opwarmen
Ik heb nu een nieuwe verse chroomelectrolyt genomen, deze keer van het merk real-gold Betzmann

Maar eerst even met de electropen aan de gang om de palladiumlaag aan te brengen.
Ik gebruik een platina electrode voor palladium; ook voor een vergulding gebruik je het beste een platina electrode.

Even lichtelijk oppoetsen en ontvetten en in de activator voor een chroomlaag.

Chroomlaag zit er nu op

Ik ga het nu weer in elkaar zetten, maar voor ik dat doe haal ik het nog even over de polijstborstel.
Ik heb deze keer zo gewerkt om dingetjes uit te proberen. Ik ben benieuwd hoe het eruitziet als het weer in elkaar staat.

7 likes

Was geen goed idee om het even over de polijstborstel te halen; had ik morgen moeten doen. Ik heb het weer uit elkaar gehaald en breng een nieuwe palladiumlaag aan en een nieuwe chroomlaag.

Ik weet niet wat er aan de hand was, maar tijdens het in elkaar zetten bij de micro zag ik een goudachtige kleur verschijnen. Ik kan me niet voorstellen dat ik daar de koperlaag doorheen zag schijnen. Het zag er in ieder geval heel apart uit; ik heb er geen foto’s van genomen.

Het is hersteld.

Nu rustig laten drogen en morgen opwrijven.

6 likes

Ik heb het weer in elkaar gezet; morgen kan het nog wat meer glans krijgen. Nu moeten de lagen rusten en zich zetten.

13 likes

Vandaag eindelijk verder kunnen gaan aan mijn huidige project UMF 24 penanker. Liep wel maar gaf niks aan op de timegrapher. Nu alles schoongemaakt en gesmeerd buiten anker. Ben toch al blij met dit resultaat :pray: nu nog even smeren en dan morgen verder kijken

10 likes

GUB Glashutte

Ik had er een nieuw glas opgezet en heb het zojuist verlaagd.
Wat erop zat, was ook een te hoog glas. Ik wilde het nog terugzetten, maar er zaten te veel cracks onderlangs die niet te verwijderen waren.

5 likes

Penankers en weishi timer? Denk niet een bijzonder goeie combinatie!

1 like

Amplitude zal vast niet helemaal kloppen, maar je rate wel, dus als hij hem oppikt kun je er prima mee afregelen.

Valt wel mee, is geen cilindergang…

Ook met penankers is het wat hit & miss, heb er ook al een pak gehad waar de weishi niks kon mee aanvangen. Andere dan weer wel. Ik weet niet goed waar het verschil precies zit. @Scudo een idee? :thinking:

1 like