Misschien zit er nog een verschil tussen de 1000 en de 1900?
Voor zover ik weet zijn die vanbinnen identiek en is enkel het scherm + de weergave erop licht anders. Maar er zijn ook penankers en panankers natuurlijk… van de 15-steens dingen tot de nul-stenen wegwerpmodellen ![]()
Heb de lift angle naar 60 gezet wat normaal moet kloppen en dan veranderen de waarden een heel groot stuk. Naar positief ![]()
De amplitude bedoel je neem ik aan? Rate zou daar niet door moeten veranderen ![]()
Alles veranderde eigenlijk
ging van + 170 naar +40 sec en amplitude ook een stuk omhoog.
Amplitude is logisch, rate zou eigenlijk niet moeten veranderen. Maar die wappert sowieso flink ![]()
Ga straks kijken dan loopt hij 24 uur ben benieuwd. Nu verwacht ik geen amplitude van 270 ! Ben al blij dat hij weer loopt. Zo probeer ik steeds verder te raken
weet jij waarom een penanker en mijn timegrapher geen goede match zijn…. Thnx
Een timegrapher “luistert” naar het tikken van een horloge en berekent uit de opeenvolgende “deeltikken” wat de amplitude is. Een penanker tikt net ietsje anders dan een “gewone” ankergang, en daardoor kan de berekende amplitude iets afwijken van de werkelijkheid.
De rate daarentegen is gewoon het aantal complete tikken per uur, en die berekening hangt niet echt af van de precieze deeltikken.
Dank je wel ![]()
Ik was ook bij de tweede keer verchromen van de SUB nog steeds niet tevreden. Ik heb nu geleerd dat je bij een kast met veel en diepe krassen niet met de electropen moet werken, maar echt onderdompelen en dan met nikkel en daarna onderdompelen voor een chroomlaag, en ook wat langer dan wordt voorgeschreven. Wel op lage spanning, anders wordt het mat en loop je risico op verbranding. Dus wat langer, maar op lage spanning.
Nu is het dus voor de derde keer behandeld. Ik heb er eerst weer alles eraf gehaald, zelfs weer een nieuwe koperlaag erbij gelegd, daarna in het nikkelbad voor ruim 15-20 minuten op lage spanning,(0.09 amp), daarna in het chroombad ruim 25 minuten, ook op lage spanning, zo rond de 0.10- 0.15 amp.
Ik heb het nu ongeveer zoals ik het in gedachten had. Ik heb bij de nikkellaag en de chroomlaag niet gepoetst om het glimmend te krijgen; het kwam zo uit het bad, komt door de lage spanning.
Dus gewoon de tijd nemen en niets overhaasten. Bij lage spanning komt het niet op een minuutje meer of minder. Ruim de tijd nemen en liever iets te laag dan te hoge spanning, dat is belangrijk.
Zo vind ik het prima met krassen en al, wel een mooie nieuwe laag eroverheen. Dit was zo ongeveer de bedoeling.
Gisteren deze mooie gestreepte Pobeda even voorzien van nieuw glas en een ultrasoon bad gehad.
En een leuk flexbandje eraan gehangen.
De chroomlaag was stevig en het heeft ongeveer 45 min. geduurd voor het eraf was, op 4 volt,
Ik heb het ontvet en even in de activator gelegd en daarna een koperflashlaag opgebracht, daarna goed bekeken en de koperlaag aangebracht, duur ongeveer 5-8 min. op 15-18 amp.
Ook gelijk het kroontje meenemen.
Goed afspoelen en even korrel 5000 eroverheen halen, ontvetten met de activator
Nu ligt het in het nikkelbad
Lage spanning aanhouden voor ongeveer 15-20 min.
Nikkellaag zit erop.
Even de hoeken bij de lugs goed bekijken en de final touch toepassen.
Ik laat het nu een minuut of 20-25 in het bad met lage spanning.
De eerste vijf minuten op 0.12-0.15, daarna naar beneden naar 0.09 ampère
Het is uit het bad, morgen nog verder afwerken.
Nu nog even een nieuw glas plaatsen,
Bij deze maat neem ik 30 mm. Ik ga het nu verlagen, omdat het glas taps toeloopt, neem ik 0.4 mm breder dan je normaal zou doen. Er gaat ongeveer 1.5 mm vanaf; dan kom je ongeveer uit op de maat die ik nodig heb, 29.60.
Hoogte origineel glas
Hoogte van nieuw glas
Voor morgen heb ik een kast klaargelegd. Wat daarmee is gebeurd, mag Joost weten.
Chroomlaag is bijna geheel verdwenen, veel gaten en kuilen in de kast.
Ik zal zien wat er nog van gemaakt kan worden. Er zit wel een mooi groot uurwerk in en het loopt ook lang niet slecht. De plaat ziet er goed uit en er hoeft ook geen nieuw glas op.
Dus ik kijk ernaar uit om eraan te beginnen.
Avenue sport
Ik heb de Avenue vanavond nog even onderhanden genomen.
Dus morgen of straks komt er weer een ander horloge.
Ik heb deze kast, die duidelijk een zwaar leven achter de rug heeft, zijn littekens niet geprobeerd weg te polijsten, maar te behouden. Het mag gezien worden; het hoort bij de zware mishandelingen die het heeft meegemaakt.
De behandeling bestond uit een koperflashlaag, 1 koperlaag, 2 nikkellagen, elk van 10 minuten
chroombad van 25 minuten op lage spanning, 0,10 ampère.
Het mag nu weer gezien worden en kan weer jaren door met tikken.
Morgen nog even lichtelijk over de borstel voor nog wat meer glans.
Ik heb een beetje rondgekeken en heb deze gevonden die wel in aanmerking komt om erop te gaan experimenteren, met misschien een rhodium toplaag. Wat er nu op zit, is niet mooi; het lijkt zo’n goedkope soort chroomlaag. Dus ga ik de chroomlaag eraf strippen en eens goed bekijken hoe de basis eruitziet.
Zijn naam is Calame Robert DeLuxe