Wat ligt er op je werkbank? – Restauraties en vintage projecten

Mooi hoor. En die hadden een in-house uurwerk.

1 like

Vandaag van @Langelambal een nieuw kroontje in de brievenbus gekregen, de oude van mijn Mortima was helemaal versleten.

Voor dit soort kleine details doe ik het, voelt super goed om dit horloge een beetje TLC te geven.

Oud:

Nieuw:

En super attent van Langelambal dus, thanx! Wat fijn om lid te zijn van zo’n tof forum! :grin:

14 likes

De kast is zwaar aangetast door het strippen; ik ben nu bezig om de schade zodanig te herstellen dat de kast het overleeft. Het gaat nu niet meer om het uiterlijk, maar om overleven.
Ik heb gisteren 12 lagen nikkel aangebracht; ik ben nu bezig met de 4e koperlaag.
De oude chroomlaag was ontzettend hard en dik. Ik ben gisteren te lang doorgegaan met strippen, maar misschien net op tijd gestopt om het weer enigszins te herstellen. Veel werk, maar ik zie het als nieuwe ervaringen en een leerproces.

3 likes

Even een up-date van de toestand met de kast.

Het gaat heel langzaam de goede kant op. Op dit moment zitten er in totaal 23 lagen op: 12 nikkel,
6 koper, 2 nikkel, 3 koper.
Ik ga nog twee koperlagen aanbrengen en daarna nikkel. En morgen verder afwerken.

3 likes

Een paar lugs hebben nog wat meer werk nodig. Tot nu toe gaat het redelijk goed. Gelukkig op tijd gestopt met strippen; ik durfde niet door te gaan, want wat blijft er dan over?
Dit is het voor vandaag, morgen weer verder met de reparatie en afwerking.

5 likes

Tja, dat strippen lijkt me gewoon niet zo’n goed idee, je lost niet alleen de chroomlaag op, maar ook de halve kast. Als je een kast mooi opnieuw wilt verchromen zul je mechanisch de oude chroomlaag moeten verwijderen (slijpen, vijlen schuren, etc.) en dan opnieuw de lagen opbouwen.

Qua aanbrengen van de lagen ben je lekker bezig, maar ik zou persoonlijk meer tijd steken in handmatig voorbewerken.

4 likes

De vorige kasten gingen heel snel en was de chroomlaag er binnen een aantal minuten af. Bij deze is het echt dat harde chroom en een hele dikke laag, gelukkig op tijd gestopt.
Ik ga de lugs herstellen met zilversoldeer 56% met een gassoldeerbout. Die had ik een halfjaar geleden al eens gekocht op een veiling; die kwam daar toevallig voorbij. Omdat het smeltpunt hoog ligt, werkt een gewone soldeerbout niet. Dus ik denk dat het wel goed komt. Het zijn juist zulke ervaringen waarbij je veel leert wat je niet moet doen en hoe je iets weer kunt herstellen.

3 likes

Als je de boel moet repareren ben je denk ik toch niet op tijd gestopt :wink: :grin:

Maar succes met de reparatie, ben benieuwd of je er nog wat van maken kunt :+1:

4 likes

Dank je, Wilko, het wordt nog een hele uitdaging. Ik heb geen ervaring met solderen; vroeger, toen ik klein was, wel eens meegewerkt. Ik ga het gewoon proberen.

3 likes

Ik heb wat spullen besteld om de kast van Calame Robert verder te repareren. Intussen ga ik verder met deze kast van een Lagonda uit de jaren 50.

Lagonda

Chroom is verwijderd.

Koper flashlaag aangebracht.

Twee koperlagen aangebracht, elk van 10 min. op 0.18-0.20 amp.
Nu gereed voor het nikkelbad.

3 likes

1 nikkelaag van ongeveer 15 minuten op 0.20 amp.

Nu ga ik de kast behandelen met korrel 7000

Nikkelaag zit erop, ik ga nu even nadenken welke toplaag ik erop ga leggen.

De krassen laat ik erin zitten; het past bij een vintage horloge van 70 jaar oud. Ik krijg ze er toch niet uit. Zou ze wel iets kunnen opvullen, is een langdurig proces en dat is, vind ik, niet nodig.

1 like

Mijn keuze is gevallen op een palladiumtoplaag; ik laat het nu aan de lucht drogen en morgen lichtelijk opwrijven.

Het horloge staat weer in elkaar, de toplaag moet nog even goed drogen en morgen kan het opgewreven worden.

7 likes

De kleur van het palladium past prachtig bij deze Lagonda-plaat
Dit horloge wíl geen showroomfinish, dit is een eerlijke vintage uitstraling.

2 likes

Wolter, wat indrukwekkend hoe je je ontwikkelt! Super leuk om te volgen.

Ik hield mij vanmiddag onledig met een volledige service voor een Seiko dames automaat, mooi ding met ook handopwinding.

Zo klein allemaal! Balanslagers waren doodeng…maar gaat goed totnogtoe🤞

10 likes

Zo knap van je! Zo klein, die onderdeeltjes en schroefjes, niet normaal meer. Ik heb al moeite met een gewoon uurwerk, laat staan een damesuurwerk. Succes Wilbert, ik hoop dat het weer goedkomt.

2 likes

Weekend. En lekker werken aan deze duiker… :sweat_smile: wel flink wat roest in de pijp :smiling_face_with_tear:

3 likes

Helemaal gelukt en loopt weer! Hij liep niet omdat de losse as van de secondewijzer vast zat in de holle as van het centrale rad. En overal zal vuiligheid, en wat roest op de tirette.

9 likes

Knap gedaan, Wilbert.

2 likes

Deze Atlantic kwam ik tegen, 36 mm en de lugs 19 mm
Het loopt.
Ik heb een koperelectrolyt besteld die beter vult, dus bij deze kast ga ik dat toepassen.
Koper Elektrolyt Zuur V-Brite 100
Ik ben benieuwd.

2 likes

Even m’n “nieuwe” Bell-Matic gepolijst, althans het glaasje. Ook lichtjes aan de binnenkant dit keer, er zaten rare vlekjes op.

Helaas heeft de wijzerplaat wat spikkelig patiné. Toch stoort dat niet bij het dragen, en is het een mooi mechanisch alarmhorloge :alarm_clock::blush::blue_heart:

9 likes