Wat ligt er op je werkbank? – Restauraties en vintage projecten

Eerste koperlaag is gelegd, ruim 35 minuten dompeltijd op 0.10 A

Geschuurd met 600 en 2500

3 likes

Je krijgt de krassen en butsen nog best wel redelijk weg ofniet?

1 like

Afgezien van de lugs is het eigenlijk geen moeilijke kast; de zijkant loopt rond, dus geen vlakke rondingen. Dan zou het wel meer werk geven, omdat die dan wel zo goed mogelijk zichtbaar moeten blijven, en als er koperlagen op komen, wordt zo’n vlakke rand steeds minder zichtbaar, en de moeilijkheid is om dan die vlakke randen overal even breed te houden. Dit vergt gewoon veel ervaring, en die heb ik nog niet, Er zijn gelukkig ook niet zoveel van zulke kasten. Maar de Phenix is bijv. eigenlijk iets te rond geworden, ik zie dat, een ander ziet dat misschien niet, die die kast niet kent.

3 likes

De kast is weer uit het bad; ik heb het er nu 40 minuten in gehad. Op 0.10 A

4 likes

Het begint al ergens op te lijken; de putjes en krassen zijn al aardig gevuld.
Nu moet ik even nadenken wat ik zal doen: nog een laag koper en dan schuren en nikkel, of nu eerst nikkel. Dat heeft een voordeel, omdat je dan kunt zien hoe het eruit komt te zien, en als het nodig is kan over het nikkel weer een koperlaag gelegd worden, dus ik moet er even over nadenken.

Ik ben eruit, ik ga nu eerst een nikkellaag leggen. Twee voordelen: je kunt zien hoe diep de putjes en krassen nog zijn en als ik er een volgende koperlaag over het nikkel leg, heb ik een houvast wat betreft het schuren, dat ik niet te diep ga. Dan kom ik Nikkel tegen en weet ik dat ik daar moet stoppen.

4 likes

Nog een beetje geschuurd en lichtelijk over de polijstborstel gehaald.

Ik ga de kast nu 10 minuten in het nikkelbad hangen. Dat is op dit moment op temperatuur aan het komen.
Dan zullen we verder kijken of een derde koperlaag wenselijk is.

4 likes

Alles klaar voor een dompel in het bad
Kast ontvetten en kort in een zuurvloeistof (20 sec) afspoelen en in het bad hangen voor tien minuten op 0.09 A

Af en toe de luchtbelletjes wegblazen van de kast.

Ik ga er toch nog een koperlaag overheen leggen.

Eerst een koperstrike en nog een koperlaag.
Ik hang deze keer de kast horizontaal in het bad voor meer afzetting aan de zijkanten.

2 likes

Koperstrike zit er op

Nu hangt het weer in het bad. ik ga voor 30 35 minuten op lage stroom

2 likes

Uiteraard kan ik dit googelen, maar misschien weet je de antwoorden:

Wat gebeurt er als je het voltage verhoogt? En wat als je de kast 24 uur laat liggen?

1 like

Het voltage is van minder belang, speelt bijna geen rol; de ampère is waar het over gaat.

Als je begint met een werkstuk en het zou op 0.12 ampère gegalvaniseerd moeten worden, dan draai je eerst de voltageknop helemaal naar rechts en de ampèreknop geheel naar links. Dan hang je het werkstuk in het bad. Allebei de A en de V geven nog niets aan; alles staat nog op 0,00. Dan zet je de finetuningknop in het midden, zodat je straks kunt finetunen, zowel omhoog als naar beneden. Je werkstuk hangt nu in het bad. Nu draai je heel langzaam de ampèreknop naar rechts, tot je iets ziet gebeuren. Probeer zo dicht mogelijk bij 0.12 A te komen, en stel nu met de finetuningsknop af op 0.12 A

Als ik bijv. nu de ampèreknop verder naar rechts zou draaien, naar 1 ampère, dan verbrandt de laag op het werkstuk, Het is namelijk veel te klein voor zoveel afzetting en kan het niet kwijt, het stapelt op en verbrandt, en je elektrolyt wordt vervuild.

Als ik het 24 uur op 0.12 ampère in het bad laat hangen, komt er een gigantisch dikke laag koper op mijn werkstuk en de anode is voor de helft weg en op het werkstuk beland. Ook de elektrolyt zou vervuilt zijn. Ik ga het niet uitproberen Sander.

2 likes

Aha. Interessant!

Hoe bepaal je dit per werkstuk? Gewicht? Oppervlakte?

1 like

Oppervlakte is bepalend; hoe meer oppervlakte, hoe hoger de ampère. Ideaal is dat de anode net zoveel metaal afzet als het oppervlak in een bepaalde tijd kan ontvangen voor een mooie gelijkmatige laag,
Zo blijft ook het elektrolyt mooi helder en schoon.

Ik schat een kast in op ongeveer 5 cm²
Hier een voorbeeld voor koper
Parameters (spanningswaarden zijn richtwaarden):

• Stroomdichtheid: 0,2-1,5A/dm² (tot 3A/dm² met beweging)
  • Badgalvanisatie: U ≈ 1,4 / 1,5 / 1,7 V (bij 5 / 10 / 20 cm afstand)
  • Tampongalvanisatie: U ≈ 2,5-6V (ca. 4-5V aanbevolen)
  • Werktemperatuur: 20-60°C
  • pH-waarde: 8-10
  • Dompeltijd: 10-45min
  • Afscheidingssnelheid: ca. 0,4µm/min bij 1A/dm² en 20°C
  • Anodes: koper
3 likes

Maar ik wilde een paar foto’s laten zien. Ik heb de kast ruim 55 minuten in het bad gehad op lage stroom.

1 like

Inclusief nieuwe band. Vakwerk :heart_eyes:

12 likes

Prachtig! Wow! Wat een mooie combi! Had je die nog liggen of speciaal gekocht voor dit horloge?
Echt wel heel mooi geworden, ik ben blij dat het goed gelukt is.

2 likes

Wow. Dit ziet er echt heel erg veelbelovend uit!

Speciaal gekocht, en erg blij mee

2 likes

De kast is weer geschuurd, morgen nog even de final touch en dan kan het in het nikkelbad.

3 likes

Prachtig!

Ik ga zo ook horizontaal. Om 6 uur qualificatie van de F1.

1 like