Wat ligt er op je werkbank? – Restauraties en vintage projecten

Is genoeg opgevuld, denk ik. Ik ben wel aardig tevreden over hoe het is gegaan. Morgen komt het gereed, dan gaan ze allebei op de bus, die van jou en die van Evert (Kever)

1 like

Verder met de kast van Sander

Ik heb er een nikkellaag op gezet; ik ga er nu een palladiumlaag op brengen.
Ik kan kiezen: of nog een nikkellaag of een palladiumlaag, want ik zag nog een beetje koper doorschijnen op een bepaald plekje, Als ik er dan chroom overheen leg, blijft dat zichtbaar, Met een tweede nikkellaag zal het goed bedekt zijn, of een palladiumlaag. Ik kies nu eerst voor palladium.

2 likes

Voor een goede dekking heb ik twee lagen palladium aangebracht. Sander, wil je palladium als de toplaag, of wil je er een chroomlaag overheen?
Palladium is lichter van kleur; ik kan er nu een chroomlaag overheen leggen; dan wordt het iets donkerder.

De kast hangt in het chroombad.

4 likes

Chroom denk ik? Zo kwam ie origineel.

Mooi, ik had het al in het chroombad gehangen en het is er inmiddels weer uit.

Op dit moment ben ik bezig om de nagellak te verwijderen en daarna ga ik het weer in elkaar zetten, en een beetje oppoetsen en wat foto’s maken.

6 likes

Heel erg mooi!

Helaas is het afgekeurd; ik ga het uurwerk er weer uithalen. En wat ik zie oplossen.
Ik had vanmorgen het Palladium-potje klaargezet om te beginnen en ik zag te laat dat het goud was, Toen had ik de kast al aangeraakt met de electropen, gewoon niet goed opgelet. Nu zie ik een zweem van goud erdoorheen schijnen, niet overal, maar tussen de lugs, dus het uurwerk gaat er weer uit.

3 likes

Je bent er maar druk mee zeg, potverdorie.

Deze witte vlekjes, waar worden die door veroorzaakt?

image

Is hobby, hè, dus geen enkel probleem hoor.
Wat ik heb gemerkt, is dat als je de tijd wilt verzetten, het wat beroerd draait. Tandwielen lijken soms over elkaar heen te gaan, lijkt wel.

2 likes

Hmmm, vreemd. Uurwerk had in 2024 nog een beurt gehad.

Dat is wat ik bedoel, dat is goud, dat moet eruit en dan opnieuw vernikkelen en verchromen.
Voor 17.00 uur is het klaar.

2 likes

Aha.

Hoe krijg je het eraf? Goud kun je enkel oplossen met aqua regia. Maar dan tast je de andere metalen ook aan.

1 like

Schuren

2 likes

Gewoon eraf schuren en als laatste even over de polijstborstel halen.
Het is er al af.

Ik ga nu eerst een nikkellaag leggen en dan kunnen we goed zien of het overal goed dekt.

2 likes

Sander, jij sleutelt ook aan uurwerken, toch? Kijk jij dan wat er onder de plaat aan de hand is met die tandwieltjes? Misschien is het een kleinigheidje. Ik wil het ook wel doen, maar die wijzers zijn heel mooi, Je weet maar nooit, je zult net zien als ik die eraf haal dat er een stukje lume uit valt. Als je niet kunt sleutelen, dan wil ik het wel doen. Je zou ook eens aan Piet kunnen vragen of hij er iets over weet te vertellen.

1 like

Ik kan ze loshalen ja. Maar ben echt een beginner.

Van mij mag je :sweat_smile:

@Piet82 weet jij hier wat over?

1 like

Ik heb dit horloge laten servicen in 2024. Ik geef je de horlogemaker in DM

1 like

Ik heb tot nu toe geschuurd en gepolijst en ik denk dat het nu weer gereed is voor een duik in het bad.

Ik heb de stroom iets verhoogd naar 0.16 A en laat het er iets langer in, ik dacht zo aan een 20 - 30 min.

1 like

Kast van Sander met een nieuwe nikkellaag.
Morgen tot hoogglans brengen en chroomlaag leggen.

Voor de herinnering even de oude toestand erbij gezet.

10 likes

Huzarenstukje :ok_hand:t2::ok_hand:t2::ok_hand:t2:

1 like