Is leuk om de verschillen te zien. Het belangrijkste voor een redelijk tot goed resultaat, zijn de voorbereidingen, het schuren en lagen leggen, en het model en het vintage karakter zien te behouden.
Galvaniseren is de afwerking, maar vergt minder werk, alleen de stroom goed afstellen en een beetje uitproberen wat het beste werkt. Erg leuk om te doen.
Doe je vandaag nog wat?
Ik ben al een paar uurtjes met je kast bezig. Er zat nog wat goud op de kast. Ik ben daar lang mee bezig om dat eruit te krijgen; de kast hangt op dit moment weer in het nikkelbad, om zeker te zijn dat het niet meer zichtbaar is.
Meteen een groot rood uitroepteken op de bak met goudoplossing tekenen ![]()
De kleur van de elektrolyt is rozerachtig, dus daar kun je het meteen aan zien. Ik was er al vroeg mee bezig en ik ben geen ochtendmens, dus daar ging het fout. Menselijke fouten worden snel gemaakt, maar dit overkomt me niet meer.
De kast is uit het nikkelbad, wil je een paar foto’s zien?
Even opwrijven en dan gaat het in het chroombad
Heel erg mooi! Nog mooier dan ik het me had voorgesteld!
De kast is nu uit het chroombad; het ziet er volgens mij goed uit.
Ik moet het nog opwrijven en omdat dit een vers laagje chroom is, moet het zich nog even goed zetten en drogen. Daarom wou ik het morgen oppoetsen en verzenden.
Wat tegenslag met de kast van Sander, ik had het uurwerk vandaag nog op de bus willen doen, het stond weer in elkaar, ik zag onder de microscoop iets van koperkleur of goud bij die ene lug, waar ik vanmorgen dus per ongeluk goud in plaats van palladium had aangesloten. ik zag het te laat en de electropen zat al tegen de lug en daarna geprobeerd het goud eruit te schuren. Ik dacht dat het was gelukt, maar tot tweemaal toe zat ik fout en bleef het terugkomen…
Dus vanavond heb ik de chroomlaag eraf gestript en heb ik een uur of wat geschuurd tot die tweede nikkellaag, Ik hoop dat er nu al het goud uit is.
Hier kun je het goed zien, ik heb er iets vanaf geschuurd en onmiddellijk komt of koper of goud tevoorschijn,
Ik heb een resoluut besluit genomen en alles er weer vanaf geschuurd tot de tweede nikkellaag die ik daar neer had gelegd na twee lagen koper.
Toen ik klaar was met schuren, heb ik de kast over de polijstborstels gehaald om alle deeltjes, ook in de hoeken, eraf te krijgen.
Ik ga eerst een nikkellaag eroverheen leggen en deze keer ga ik dat doen met de electropen, Ik ben benieuwd hoe dat gaat. Maar ik doe dat bij daglicht, dus morgen. Werken onder kunstlicht met galvaniseren heeft niet mijn voorkeur, dus even wachten tot morgen, dan ben ik hier weer terug.
Eerst met de electropen een nikkelstrike aanleggen en daarna in het bad voor 10-15 minuten. dat is volgens mijn informatie het beste.
Omdat het nikkel nog op temperatuur was heb ik de kast ontvet, in het zuur voor 30 sec. en heb ik een nikkelstrike gelegd met de elctropen.
De kast ziet er goed uit, de rondingen zijn behouden en ik zie nu al geen koper of goud doorschijnen.
Morgen gaat de kast in het nikkelbad, daarna ga ik het chroom aanbrengen met de electropen.
Van dit project met de kast van Sander heb ik heel veel geleerd, dus zulke vergissingen die ik heb gemaakt hebben ook hun voordelen, Je leert wat te doen in zulke situaties en ik denk dat ik de juiste beslissing heb genomen om het zo aan te pakken: geen half werk, maar terug naar de basis, de nikkellaag, en dan weer opnieuw opbouwen. Het wordt in ieder geval een mooie kast. Ik ben benieuwd hoe het met het chroom zal gaan met de electropen. Morgen weten we het.
Dit wordt het volgende klusje. Serge wil graag een nieuwe vergulding op deze kast, Ik heb de laatste dagen tussendoor al aan de kast gewerkt en op de lugs en zijkanten de oude vergulding al verwijderd.
Maar eerst de kast van Sander afwerken.
Amen. Precies dit. Beter om het gewoon opnieuw te doen, hoe vervelend dat ook is, dan om een product af te leveren wat het nèt niet is. Zo pak ik het zelf ook altijd aan.
Ik ben blij om de kast te hebben geleverd waar je zoveel van hebt geleerd ![]()
De kast is uit het chroombad; het heeft er twee minuten in gehangen. Ik had de spanning begrensd op 02.4 volt en de A naar 0.15 gebracht.
Na een minuutje zakt het door minder weerstand.naar 00.6 volt.
Na twee minuten er weer uit; langer is niet nodig en meer minuten maakt weinig tot niets uit voor de dikte.
Ik ga het kroontje er nog even in doen en dan het horloge in elkaar zetten.
Dan de kast even oppoetsen.
Het horloge is zover klaar; ik heb het vanmiddag weer in elkaar gezet. Daarbij had ik weer een probleem met de opwindstift; de setting lever stond weer tegen het kroonwiel, dus moest de plaat weer los en de wijzers eraf, Bij het in positie draaien van de wijzers om ze eraf te wippen, ging dat zo schokkend dat er lume uit de minuutwijzer is gevallen. Oud lume is erg broos en kan er zomaar uitvallen.
Dit is wel heel erg jammer, maar ik ga het repareren. Ik heb inmiddels mooie pigmentpoeders besteld om de lume op kleur te maken.
Maar de kast is mooi opgeknapt.
De kast is echt prachtig geworden. Fantastisch. Het ziet er meteen weer uit als een ander horloge!
En tsja, met die lume, dat kan gebeuren. Als je niet sleutelt met een horloge dan kan er weinig kapot gaan. Dat is het risico.
Ik vond het voor jou zo rot, ik kreeg bijna tranen in mijn ogen toen ik het zag gebeuren. Na zoveel werk en dan bijna klaar, gebeurt er dit. Maar ik hoop dat het weer goedkomt. Ik heb al meer wijzers gelumed waarbij ik koffiepoeder gebruikte om het op kleur te maken, maar nu heb ik dan toch eindelijk pigmentpoeders besteld die ik voortaan ga gebruiken. Het is in ieder geval een zeer leerzaam project geworden, waarbij de kast weer echt een beauty is geworden. Dus nog even een weekje of wat, dan is die bij jou, Sander.
We leven met jullie mee, maar alle vertrouwen dat dit goedkomt in jouw handen. ![]()
![]()
Hahahaha, je praat me bijna een schuldgevoel aan dat ik je met het horloge heb opgezadeld. Ik vind het wel mooi dat je zoveel passie hebt voor het horloge. Overigens heb ik je “toestemming” gegeven om aan de slag te gaan toen het mechanisme niet lekker liep. Dus no worries.