Wat ligt er op je werkbank? – Restauraties en vintage projecten

Het doet me goed dat je zoveel vertrouwen hebt in mijn werk en dat je het zo opneemt. Voor mij is het niet leuk om zo’n bericht naar je toe te sturen. Ik heb je daarbij drie opties gegeven en jij koos ervoor om beide wijzers te voorzien van nieuw lume, en daar ga ik mijn best voor doen, zodat het er weer netjes uit komt te zien.

2 likes

Dankjewel Dennis,

1 like

Maak je vooral niet te druk, en doe lekker rustig je ding, dan komt alles in orde.

2 likes

Mag ik vragen waar je dat metalen date corrector wieltje hebt besteld?
deze heeft er ook eentje nodig

mercikes

10 likes

@Macx hoe gaat het re-lumen in z’n werk. Je hebt het pigment, maar waar meng je het mee? Is het een kwestie van de wijzers hoog leggen, en de lume zo aan te brengen dat het zich vanzelf in de ruimte van de wijzer trekt?

1 like

Bij Pierre, alias PT_Seiko, ook lid van dit forum. Er zijn verschillende mensen die ze maken.

1 like

Is een standaard setje lume poeder met binder en thinner. Zo’n setje komt met gebroken wit en lichtgroen lume poeder. Om een vintage kleur te maken, kun je daar pigment doorheen mixen, of iets wat de kleur iets donkerder maakt, zoals een koffiekorreltje.
Er is ook speciaal lumepoeder in de handel, gemaakt voor vintage wijzers. Ik heb dat ooit eens besteld maar het is nooit binnengekomen.
Je maakt een mix met een consistentie van ongeveer: yoghurt/honing, en dan breng je het aan met een naald of een oliegever. Je zet de wijzers vast in rodico of tussen pegwood. Dit is typisch zo’n werkje waarbij veel oefenen tot goede resultaten kan leiden; oefening baart kunst, zullen we maar zeggen. Eigenlijk moet je een week niets anders doen dan wijzers lume, dan krijg je het goed in de vingers.

3 likes

Ik heb vandaag twee kasten onderhanden genomen, beide van Serge.

Ik had Serge gevraagd om de eerste kast die al teruggestuurd was naar me toe te sturen, omdat ik vond dat het niet helemaal tot een goede glans is gekomen. En daarom heb ik deze kast opnieuw verguld, goud en palladium eraf gehaald en opnieuw opgebouwd, Ik kan nu ook veel beter met de spanning (volt) omgaan en goed afstellen voor de electropen. Eerst wist ik nog niet eens dat je daar de spanning van tevoren al kunt begrenzen, dus daarom lukken de werkstukken met de electropen ook een stuk beter dan eerst.

619976cf164e72086ff33e48b113fa69c4b6d5e2_2_281x500

d1b38d95d09dddb8562387590f26f9a651acc45d_2_281x500

En zo is het geworden

13 likes

Je hebt zeker stappen gemaakt Wolter :+1::+1:

1 like

Dankjewel Petro, ik krijg wel meer plezier in het werken met de electropen, dat is heel anders dan badgalvanisatie.
En daardoor zijn de resultaten ook wel beter geworden.

4 likes

Wauw Wolter. Heel knap!

1 like

Net deze kast terug van Wolter. Echt een hele verbetering en leuk om te zien hoe dit werkt ! Er bestaat nog twijfel of we hem zo laten, waarbij de nikkel soms een beetje een gele gloed geeft door het dunne chroomlaagje of er een dikkere laag chroom op zetten.

Wat vinden jullie?

3 likes

Kast zat vol met putjes en krassen, vooral aan de zijkant, Ik heb het opgevuld, maar krijg er niet alle krassen uit.

Je mag de kast gerust terugsturen, dan ga ik kijken wat ik kan doen.

1 like

Zoals gezegd Wolbert heeft echt mooi werk geleverd, een dikkere chroom laag is een kwestie van smaak. Ik nijg ernaar maar ben ook benieuwd wat de vintage liefhebbers hier vinden.

Ik ben nu bezig met deze Atlantic

Het doel is om zo te restaureren dat de kast wel opknapt, maar niet alle krassen eruit worden gehaald, zodat het vintage karakter erin blijft.

1 like

En hier is hij weer terug.
Koperlaag, nikkel met de electropen aangebracht en chroom met 0.24 A voor ruim tien min.

3 likes