Aanstekelijk hoor al dat geëxperimenteer.
Dat is het liefste wat ik doe: van de gebaande weg gaan en experimenteren is het leukste wat je kunt doen, maar omdat ik nog in een leerfase zit, hou ik me nu aan de voorgeschreven regeltjes om het goed in mijn kop te krijgen. Daarna kun je van alles uitproberen, en ook weer teruggaan naar hoe het zogenaamd hoort.
Zachtjes met 5000 eenmaal over het oppervlak gegaan
Nu heb ik de A omhoog gebracht naar 0,70
en laat het er een minuut of zes in hangen.
Ik heb het nogmaals herhaald, dus een stuk of vijf koperlagen zitten er nu op. Ik laat het hierbij en ga nu het nikkelbad op temperatuur brengen.
Toepassingsinstructies voor Free-Nikkel elektrolyt (Glansnikkel)
De Free-Nikkel elektrolyt wordt bij voorkeur bij kamertemperatuur (15 tot 60°C) verwerkt. Geschikt voor alle gangbare metalen, halfedelmetalen en edelmetalen, behalve aluminium, chroom, titaan en zink.
Als je van plan bent om zelf roestvrij staal te vernikkelen, gebruik dan alstublieft de nickel strike als voorbehandeling om de hechting te verhogen.
Voordat je gaat vernikkelen, moet je het werkstuk grondig reinigen. Verwijder roest volledig en ontvet het onderdeel, bijvoorbeeld met isopropanol. Draag altijd schone wegwerphandschoenen om te voorkomen dat huidvetten op het werkstuk worden overgebracht.
Het gebruik van een nikkelanode is zeer aan te raden. Dit zorgt voor een groot bereik, aangezien het nikkel constant wordt verrijkt.
Parameters (spanningswaarden zijn richtwaarden):
- Stroomdichtheid: 0,3-3A/dm² (tot 5A/dm² met beweging)
- Badgalvanisatie: U ≈ 2,8 / 4 / 6,6 V (bij 5 / 10 / 20 cm afstand)
- Tampongalvanisatie: U ≈ 6-12V (ca. 8-9V aanbevolen)
- Werktemperatuur: 15-60°C
- pH-waarde: ca. 4
- Dompeltijd: 10-60min
- Afscheidingssnelheid: ca. 0,2µm/min bij 2A/dm² en 20°C
- Anodes: nikkel
Waarom zou je dat eigenlijk doen? Als een kast RVS is is dat beter dan nikkel. Dan ben je met polijsten toch beter af ![]()
Dit is de tekst van dr.Galva COPY/PASTE
Dus die vraag moet die firma beantwoorden, ik lees daaroverheen; ik ben niet van plan om een RVS kast te verchromen.
Nikkellaag ziet er goed uit.
Er zitten drie lagen op.
Net uit het chroombad.
Als ik kijk waar het vandaan moest komen, ziet het er nu weer een stukje beter uit en ben ik redelijk tevreden. Weer lekker gehobbiet en alleen maar genoten, en weer wat ervaringen opgedaan voor de komende kasten.
Miramar wordt de negende die aan de beurt komt.
Ik leer van elke kast weer iets meer. Ik had het bij de ETO erover gehad om me nog meer op de krassen te focussen; ik heb de krassen er niet uit gekregen. 4 koperlagen en 3 nikkelagen waren niet voldoende.
Bij deze Miramar wil ik het zo goed mogelijk doen, misschien wel 10 lagen koper. Ik wil gewoon dat het goed opknapt. Het is een mooi horloge, alleen de kast is volledig versleten; daar ga ik morgen iets aan doen.
Goedemorgen kijkers, ik wens jullie allemaal een fijne zondag en straks Verstappen, hè.
Voor ik ga slapen heb ik even Miramar gestript, zodat ze helemaal schoon is en straks als ik weer wakker word haar een paar mooie lagen ga bezorgen. Wordt een langdurige behandeling, hoor.
Ze zit flink vol met hele diepe rimpels. Ik heb zoiets nog niet vaak gezien, Ik heb toch al aardig wat kasten gezien, maar deze is echt heel erg. We gaan haar een mooie behandeling geven, zodat ze er weer een tijdje tegenaan kan.
De koperlaag zit erop; acht lagen zijn erop aangebracht.
1e t/m 5e laag elk 2 min 0.08 AMP
6e laag 5 min 0.08 AMP
7e laag 10 min 0.08 AMP
Als experiment ga ik de tijd verlengen en de amp omhoog brengen naar 0.18 AMP 30 min
Zachtjes gladmaken met een schuurblokje van Ali.
Eigenlijk niet bedoeld voor publicatie, maar je mag het rustig zien, ik hou de tijden wel een beetje bij zodat ik later de foto’s op tijd kan leggen en bekijken.
Nu komt er de nikkelaag op
Super. Polijst je tussen lagen door?
Niet polijsten, zachtjes behandelen met fijne korrel 5000, anders wordt het te glad en dat is slecht voor de hechting.
Ik zie dat ik een schuurblokje van Ali heb gebruikt, en dan de fijnste korrel. Je voelt met je vingers niet dat het ook een korrel heeft, ik denk nog fijner dan 5000, in ieder geval daar ergens in de buurt.
De nikkelbehandeling zit erop. Ook nikkel vult weinig op maar ik hou het hierbij: vier lagen nikkel en ik zie weinig verschil.
Voedings toevoer voor het nikkelbad
Kast hangt in het bad voor ruim tien minuten
Ik heb het vier lagen gegeven.
Ik ga nu naar het chroombad.
Ik ga deze keer een andere anode gebruiken, ook aluminium, maar een aluminium staafje.
Het hangt in het chroombad. Deze keer hou ik me aan de voorgeschreven regels: nooit over drie minuten heen, volgens wat ik heb gelezen.
Na drie minuten haal ik het eruit.
Eerst goed afspoelen met gekookt water.
Dan naar de natte ruimte om het goed te bekijken
Het valt me tegen dat die krassen er allemaal nog in zitten. Ik moet toch eens iets anders gaan bedenken en uitproberen,
Ik ga het straks zachtjes opwrijven met een beetje metaalpolijstvloeistog, ik ben tot nu toe niet tevreden, ik weet nog niet wat ik ga doen. Misschien eerst even in elkaar zetten en na de poetsbehandeling, en als het in elkaar staat valt het wel mee, wie weet.
Ga het opnieuw verchromen of iets anders; hier gaat de chroomlaag er weer af.
Ik heb ook de nikkellaag eraf geschuurd met een ali-schuurblokje. Nog even verder behandelen, en dan gaat het nu wat langer in het nikkelbad. Misschien wel 4 keer een half uur, wie weet.
Nikkel vult beter dan koper, ook dat heb ik gelezen. Je moet het maar aannemen; ik zou denken dat koper beter vult, dus misschien eerst een paar koperlagen en dan kunnen we weer verder met de afwerking.
Hmmm, dat ga ik extra in de gaten houden hier, ik dacht inderdaad dat het net omgekeerd was zoals je zelf al dacht, dat je opvullen met koper moet doen en niet aan nikkel beginnen tot het een spiegelglad koper oppervlak is (plus iets van opruwen natuurlijk, of een activator). Maar ik heb er zelf nog geen in acceptabele staat gekregen. Misschien met de polijstmachine straks. ![]()
Ja, je moet niet alles zomaar aannemen. Maar misschien is het ook wel zo, maar onze gevoelens spreken het tegen, dus we zullen het zelf uit moeten proberen. Dan komen we er al snel achter. Ik heb nog weinig verschil gezien tussen koper en nikkel. Na tien lagen koper zaten de krassen er nog duidelijk in, en na vier lagen nikkel zaten de krassen er ook nog duidelijk in. Voor mijn gevoel vullen ze allebei bar weinig op.
Ik heb dus eerst de nieuwe chroomlaag eraf gestript, daarna heb ik met een fantastisch schuurblokje van Ali de koperlaag eraf geschuurd. Ik zit nu op de oude nikkellaag; daar heb ik nu wel wat krassen uit kunnen halen, met 600 korrel, 3000 korrel zet geen zoden aan de dijk, is te fijn voor dieppe krassen.
Nog een beetje goed bekijken en dan kan de eerste koperlaag er weer opgezet worden.
Ik heb de kast even over de polijstborstel gehaald om beter de krassen te kunnen zien. Ik denk dat ik bijna klaar ben, nog even de final touch, en dan even opschuren met 2000 korrel en ontvetten in de conditioner. Dan kan het weer in het koperbad, Ik ben benieuwd of we nu wel de opvulling van koper kunnen zien.
Ik heb m’n handschoentjes weer aangetrokken, de kast is opgeschuurd en ontvet en kan nu het koperbad in.
Aldoende leert men. De eerste keer was ik totaal niet tevreden; alle krassen zaten er nog in, dus nu wat grondiger aangepakt. Er zitten nog genoeg krassen in; die zijn te diep om eruit te schuren. Dat moet de koper en de nikkellagen nu gaan doen, maar ik maak me geen illusies; het zal er in ieder geval beter uit gaan zien dan de eerste keer.
Mooi gedaan Macx ! Chapeau ![]()
Je hebt hier een mooie niche te pakken. Als je dit kan perfectioneren is HF een kunstenaar rijker. Mooi hoor. Veel horloges zullen hierdoor een nieuw leven krijgen.