Wat ligt er op je werkbank? – Restauraties en vintage projecten

Het knopje is vlgs mij wel origineel. Heb nog 2 Bell Matics, bij beide is de schacht van het alarmknopje korter, en ook verschillend (bij de ufo iets langer dan bij de blauwe)


Van het knopje van de ufo heb ik een plaatje:
20250608_150239(1)

4 likes


Een jaar geleden, op onze trouwdag, gaf ik deze Royce aan @Watchstick_81 als dank dat hij mijn getuige wilde zijn. Echter, het horloge liep volgens hem raar. Dus thuis ff 20 slagen opgewonden en een beat error van 0,8 was het enige dat mij opviel. Niks schokkends.

Voor de zekerheid gedemagnetiseerd en gisteravond gedragen, vannacht weggelegd en vanmorgen stond alles keurig op tijd. De beat error zakte naar 0,5. Net ff op de fiets gedragen om te testen. Daarna open gemaakt om de rotor te testen (is goed) en schoongeblazen. Nu zit de beat error rond de 0,1. Is dat een kwestie van inlopen geweest? Of zou een miniscuul stofje eerder voor problemen hebben gezorgd?


Eta 2522 (rond 1965 geïntroduceerd)

Hij gaat snel weer terug naar Jordy. Maar deze week zal ik hem nog een paar keer dragen, echt een gave Royce. :sunglasses:

10 likes

Dit natuurlijk :sweat_smile:
En een vleugje te voorzichtig zijn?

1 like

Afgelopen donderdagavond kwam er iemand bij me via het via-via circuit. De beste man is zelf al in de 80 jaar en kwam met het zakhorloge van zijn opa aanzetten. Ik had een bekende van hem geholpen en of ik ook het zakhorloge van zijn opa kon maken. Hij wil het graag als erfstuk aan zijn kleinzoon schenken. Hij liep niet en lag al 60 jaar in een lade. Wat niet loopt slijt niet dacht ik nog :grimacing: :sweat_smile:

Gisteren maar een begonnen aan het zakhorloge. Bij het openmaken zag ik al de eerste punten waarbij ik al dacht: ik ben niet de eerste die er aan werkt.
De wijzerplaatpootjes waren afgezaagd.

Aan beide kanten van de wijzerplaat was een gaatje geboord en in de onderliggende platine en de wijzerplaat was met schroefjes vastgezet.

Ook in het uurwerk kwam ik zaken tegen waar ik een beetje mijn twijfels bij had. Moet zeggen dat ik niet heel vaak een cilindergang zakhorloge onder handen heb … slechts een paar keer eerder, maar deze constructie bij de veerton? Lijkt alsof dit later is aangebracht… vreemde constructie.

Ook de deksteen van de balansbrug is al eens aan “gewerkt”. Daar kom ik maar niet aan want dan weet ik niet wat ik me op mijn hals haal. Die geef ik wel van onderaf olie en prik hem voorzichtig wel door.

Alles uit elkaar gehaald en door de Elma heengetrokken. Nog wat interessante foto’s van merkjes en tekens.

De vorige eigenaar meneer Pasman welke het horloge op 20 jarige leeftijd kreeg in 1892.

Na de schoonmaak en het terug in elkaar zetten het uurwerk olie gegeven en zowaar … het uurwerk liep weer. Gaaf. Dus kon ik aan het werk met het glas en kast. Deze heb ik met een zeepsopje en zachte tandenborstel schoongemaakt. Ik durfde dit niet in de ultrasoon te doen… geen idee wat die gesoldeerde verbindingen doen en wilde dat niet uittesten met andermans eigendommen.

Daarna de zilveren ketting met versiersels schoongemaakt met Hagerty Silver Bath op aanraden van @Jenneke

Voor

Na

Kom ik terug op mijn werkkamer staat het zakhorloge na een 30/45 minuten lopen stil. Geen beweging meer in te krijgen. Hoe dan … op onderzoek uit en de dader was vlot gevonden. De veerton en het gat van de veertonbrug waren uitgelubbert… die had ik ff gemist :scream_cat: :see_no_evil:
Daarnaast drukte de veer van de klik tegen de bovenzijde van de veerton. Krijg het idee dat ook die klikveer niet origineel is… kan er naast zitten, maar hij komt onder de veertonbrug uit wat de ruimte verkleint.

Aan de groeven op de bovenzijde van de veerton was af te lezen dat dat al langer een probleem is geweest.

Zowel de veerton zelf, het deksel van de veerton en de veertonbrug met ponsen op de triebniet bewerkt om het gat te verkleinen.

Uiteindelijk toch ook maar de klikveer bewerkt en iets afgeschuind om meer ruimte te maken voor de veerton.

Beter

Alles weer in elkaar gezet, opgewonden en het zakhorloge liep weer. En het mooiste was … het bleef lopen.

Het loopt inmiddels een 22 uur en het verloop is ongeveer 2 minuten per dag te snel. Het kompas dus een klein tikje terug gegeven en dan moet het goed zijn. Mijn timegrapher vind het niet leuk om een cilindergang af te lezen dus doen we het gewoon ouderwets met een klokje ernaast.

De eigenaar is er waanzinnig blij mee en komt hem morgen weer ophalen. Hij komt in een mooi glazen stolpje en zalzo af en toe een bij gelegenheden worden gebruikt. Dit zijn toch voor mij wel de leukste klusjes… aan een erfstukje werken en als het dan ook nog eens lukt … :partying_face:

21 likes

Prachtig Arie! Dit verdient een eigen topic, maar ik weet niet hoe je dat aanmaakt!

1 like

Een kast van Serge ligt op de werkbank. @Serge2

Het oude goud zo goed mogelijk verwijderd. Zeer belangrijk om de kast en de lugs strak te houden

Palladium zit erop.


Nu laten drogen en morgen verder met goud. Morgen ook oppoetsen voor zoveel mogelijk glans; de palladium zal dan ook wat lichter van kleur worden.

9 likes

Daar doe je het voor! Echt nog zo’n klomp van een zakhorloge. In die tijd een dierbaar bezit. :heart_eyes: De 20 jarige zal deze dan tot zn dood gebruikt hebben en wat slijtage en bijzondere reparaties zijn dan wel te verwachten. Zou bij de veerton een maltezer kruis eraf gesloopt zijn?

4 likes

Ik moest het opzoeken Jenneke, heb wel een foto op de laptop, enkel het linker deel zit onder op de veerton. Begreep al niet wat hier de bedoeling van was.

Ziet eruit als deze. Maar dat kruis zit er niet onder.

5 likes

Zie je vaak. Dan kan je de versleten veer nog wat extra opwinden. Goedkoper dan een nieuwe veer en lekker makkelijk. (Doodzonde natuurlijk)

4 likes

Wat waren mensen vroeger toch creatief en zuinig :grimacing:

2 likes

Zojuist de kast en bezel opgepoetst; een mooie egale palladiumlaag kwam tevoorschijn.


Plan voor morgen: eerst een goldflash aanbrengen en daarna vergulden.

4 likes


Vraagje. Iemand ervaring met dat juweel van het ankerrad. Geen idee of dat eruit kan en hoe te smeren. Ziet er uit of het van onder de brug wel eruit kan maar durf niet echt :sweat_smile: bedankt alvast

2 likes

Ziet eruit ofdat deze erin geperst zit en je er niet zomaar uit kan halen. Denk dat je die van onderaf olie moet geven en dan doorprikken.

3 likes

Nee doorspoelen met een injectiespuit en opnieuw oliegeven.

1 like

Hmmm snap het niet helemaal… met ipa dan of… en eruit halen of wel olie doordrukken met een naald?

1 like

Eerst zo goed mogelijk proberen schoonmaken. Bijvoorbeeld met een injectiespuit, zoals @TKH aangeeft. Gebruik ipa, wasbenzine of hexaan. Daarna een druppel olie geven die je doorprikt zoals @Betula zegt. Dus voor de duidelijkheid, niets demonteren en alles langs het kleine gaatje doen :slight_smile:

3 likes

Super dat klinkt helder! :pray: hij is al door de schoonmaak geweest maar Misch dan nog extra met de spuit dan. Heeft dit juweel een speciale naam want kan er niks online over vinden.

2 likes

Goldflash is aangebracht, hierna komt de vergulding.

6 likes

Ik heb nu over de goldflash een goudlaagje gelegd; de kleur is bijna hetzelfde gebleven.

5 likes

Schitterend stuk werk, mooi beschreven. Erfstukken zijn altijd van onschatbare waarde.

343031e6e64ad8f5101b6ecfae10d8cc72bb091e_2_666x500

Een beeldmerk van uurwerkmaker/fabriek Paul Jobin uit Porrentruy (zie ook Mikrolisk).

2 likes