Weet jij wat voor kaliber het is?
Nee, sorry, ik heb geen idee.
Paul Jobin (en later zijn zonen) hadden een bedrijf in Porrentruy en voerden later (in de vroege 20e eeuw) het merk Flora. Dat is voor deze naar mijn mening te laat.
Mocht je een goede foto van het uurwerk (misschien beide zijden?) hebben, en de maat/diameter weten zou dat kunnen helpen.
Goed zeg, dat je een makers-naam erbij hebt gevonden!
Via Google eea gevonden:
Vroege productie: Omdat Paul Jobin vanaf 1894 overstapte naar de merknaam Flora (vaak aangeduid met een bloem of de letters van het merk), bewijst deze adelaar dat uw uurwerk uit de allereerste productiejaren stamt, zeer waarschijnlijk tussen 1889 en 1895.
Aangezien er een gravure in staat uit 1892 komt dat dus zeer overeen.
De zittende/starende adelaar (“Aigle”): Dit was het allereerste officiële beeldmerk dat Paul Jobin in 1889 registreerde voor zijn uurwerken.
Het kaliber word waarschijnlijk aangeduid als een “Paul Jobin Lépine” cilinderuurwerk.
Leuk om wat over de voorgeschiedenis van Flora te lezen, ze maakten leuke horloges.
Nu is Suveran aan de beurt voor een nieuw jasje.
Plan is: eerst oud chroom verwijderen, daarna een koperlaag, nikkellaag en chroomlaag.
De huidige eigenaar is 83 jaar en had zich vergist. Zijn opa was geen 20 maar 25 toen hij het kreeg. Naar wat hij begreep was het toen zo dat je pas op je 25ste voor de wet volwassen was. Hij zal het toen hebben gehad want zijn opa was van 1867 en dat klopt dan.
Hij is er waanzinnig blij mee. Van de week gaat hij een stolpje kopen en komt het in de kamer te staan.
Meegegeven dat hij het 1x per maand toch wel een keertje moet opwinden en dat het uurwerk dan ff loopt.
Een 7005 uit 1970 in restauratie voor een vriend.
Een uurwerk dat wel iets te verduren heeft gehad, maar volgens mij nog niet eerder gedemonteerd was. Wijzerplaatvoeten afgebroken, en ook het laatste stukje van de stift zat vast in de platine. Rotor lager totaal versleten. Verder glas polijsten en service van het uurwerk.
(Foto van “voor”) Bezel en mooiere wijzerset van een andere gesourced. Die knappen we later wel weer op.
Wow! Die is mooi geworden, Wilbert.
Hallo …heb een vraagje ?
Van waar bent u in nederland?
Ik bwn van limburg (belgie)
Weer een leuk projectje,
Deze Seiko 5 kwam binnen met een hoop krassen op t glas, dus gelijk maar een saffieren glas besteld en deze zojuist geplaatst.
Zoals bij binnenkomst,
Het oude glas verwijderd met de pers.
En het nieuwe erin geperst en de boel weer in elkaar gezet !
Zeg nou, dit ziet er toch een stuk beter uit zo !
Mooie kleur. ![]()
Ja die kleur was de doorslaggevende reden voor mijn collega om dat horloge bij mij te “bestellen”. Ik heb zelf ook die blauwe en hij vond hem echt schitterend. Moeilijk te vinden maar op eBay vond ik er eentje met een hele lijst gebreken maar een goede plaat.
Maar bij het instellen van de datum bleek dat hij niet voorbij de 8 wilde draaien. Nu blijkt dat ene tandje zo kort dat het koppelwieltje het niet wil aanpakken.
Balen want ik had net met veel moeite alles goed in elkaar gekregen. Gelukkig had ik foto’s van het proces want dat had ik hem beloofd, en op een van die foto’s zie ik dat al die tandjes wel beschadigd lijken…nog nooit eerder gezien:
Hoe zou zoiets kunnen ontstaan? Heel vaak de datum verzetten? Of consequent de kroon in de eerste positie laten staan, waardoor het verzetten 's nachts meer moeite kost? Verder in het uurwerk vrijwel geen slijtage, de veerton staat nog mooi recht etcetera.
Dat is een Lepine IV uurwerk.
De uurwerkindustrie zag er in die tijd nog heel anders uit, hier een interessant stukje historie over Lepine uurwerken:
Wouw!! Die is wel heeeeeel mooi!!!
Geen (ander) horloge op de werkbank maar wel mijn pas aangeschafte Elma Super aan het schoon maken!
Bekijk de foto’s en zie het verschil!






















