Wat ligt er op je werkbank? – Restauraties en vintage projecten

Als er een gewichtsverschil in de balansband zit krijg je in verticale posities een groot verschil.
Ter illustratie:

Voor

Tijdens

Na

Je moet dus zwaartepunten wegnemen van de band totdat hij mooi rolt en niet stilvalt/terugrolt op 1 punt.

5 likes

Wow :star_struck: I love it!! Thnx for the info!!! Maakt een hoop duidelijk! Dat heb ik al een paar keer voorbij zien komen op de timegrapher zo’n groot verschil in amp in verticale positie’s! Die kan ik gaan aanpakken. Dus daar kan je in het algemeen ook amp mee winnen. Het materiaal weghalen doe je dat door de schroef te verstellen of wat vijlen…. Ik heb ook wel eens gezien dat ze gewicht toevoegen door een klein ringetje te steken achter het schroefje. En nog een vraag doe je dit alleen bij balansen met schroefjes of ook zonder die schroefjes. Mega mega bedankt voor de info!!! :pray::pray::pray::pray::pray::pray::pray:

1 like

Graag gedaan hoor!

Bij een balans met schroefjes haal ik vaak gewoon materiaal weg van de schroefkop met een vijl, 1 strijkje per keer en dan opnieuw wegen.
Bij een balans zonder schroeven is het beter om aan de onderkant van de band een gaatje te “boren”. Is dit toolltje voor.

Schijfjes toevoegen doe je alleen als de balans te licht is voor de spiraal en meer massa moet hebben anders krijg je de timing niet goed. Dit doe je dan door zwaardere schroeven te pakken of schijfjes onder de schroefkoppen te steken:

8 likes

Geweldig!!! Dat wordt oefenen voor mij! Kijk er naar uit! Prachtige spullen! Mijn gevoel zegt dat jij een schat aan gereedschap en onderdelen hebt :crazy_face: ben je van beroep ook horloge maker? Of voor de hobby?

1 like

Haha ik heb wel een beetje een gereedschapsfetish :see_no_evil:
Maar ik ben gewoon hobbyist, probeer zoveel mogelijk onderdelen en gereedschap te verzamelen zodat ik zo min mogelijk mispak tijdens een project :grimacing:

En laten we eerlijk zijn, repareren is leuker dan vervangen :+1:t2:

8 likes

Dank je.

Hahaha klinkt heel herkenbaar :see_no_evil::crazy_face:

1 like

Kan weer terug naar de rechtmatige eigenaar.

23 likes

Plaat is ook goed opgeknapt.

3 likes

Ik ben nu bezig met deze Atlantic Milano. Dit horloge is een paar weken terug binnengekomen, en ik ga er nu een nieuwe chroomlaag opleggen.

Chroom is verwijderd, daarna met 600 en 1500 korrel lichtelijk geschuurd, en daarna de kast gepolijst.
De krassen die je nu ziet, blijven zichtbaar na galvanisatie.

Nu gaat de kast in de ultrasoon voor diep cleaning.

De kast is nu ultrasoon schoongemaakt en de voorbereiding voor nikkel kan nu beginnen.

Stroomtoevoer wordt afgesteld tussen de 3 en vier volt

Kast wordt een minuut in de activator, een soort zuur, gelegd

Ik pak de tampon die in een afgesloten bekertje zit, zodat deze niet uitdroogt,

en schuif het over de nikkelelectrode

De voorbereidingen zijn getroffen en het nikkel-elektrolyt staat klaar en we kunnen beginnen.

4 likes

Nikkel zit erop

Kroontje ook meenemen

En zo ziet de kast er nu uit.

Nu de voorbereidingen voor palladium

Palladium is ook gelegd

Nu de voorbereidingen voor een chroomlaag

Chroomlaag zit er nu ook op.

Ik ga de kast drogen en weer in elkaar zetten

6 likes

Hier is de Atlantic weer terug met een nieuwe chroomlaag.

Kast is zo scherp mogelijk gehouden, geen koperlagen gelegd, in plaats daarvan een nikkellaag, een extra laag van palladium en afgewerkt met chroom,

8 likes

Project afgerond. De Concorde met france fe 233 60 caliber.

Al een tijd mee bezig geweest. Na de spiraal dus danig verminkt te hebben in mijn begin stadium van horloge maker :sweat_smile: een tijd laten liggen en toch een nieuwe balans compleet kunnen bemachtigen. Project weer verder opgepakt. Van een doner caliber seconde rad gebruikt want die was schuin. Nog veel moeite gehad met de balans plaatsen aangezien de spiraal net onder het center rad gepiegeld moets worden :see_no_evil:

Uiteindelijk wel tevreden. Ook het plexiglas mooi op kunnen schuren en polijsten. Weer wat lessen gehad dus. :pray:

12 likes

Mooi man! Heel fijn dat het toch in orde is gekomen, ik ben blij voor je.
Heb je de liftangle goed staan op de timegrapher? 333 lijkt me zo hoog. Wel super dat het weer goed loopt.

1 like

Voor

Na

Geweldig @Macx . Dank voor het delen. Je blijft jezelf overtreffen :clap:t3::+1:

7 likes

Je hebt gelijk was 49•

6 likes

Heel mooi gedaan :+1:

1 like

Ik doe door de mislukkingen en ervaringen en het gewoon doen aardig wat kennis op en zie wat niet en wel werkt. Mijn motto is nu: hou de kast zo scherp mogelijk, en krassen mogen er zijn en horen bij het verleden van een horloge van ruim zeventig jaar oud. Het heeft even geduurd, maar nu ben ik van opbouwen met koperlagen afgestapt en doe ik het nu zo zonder koper. Hartelijk dank voor de leuke reactie. :handshake:

1 like

Hartelijk dank.

Ja, dat is bij dit kaliber altijd even oppassen. Maar al doende leert men.

3 likes