Wat ligt er op je werkbank? – Restauraties en vintage projecten

Klopt, en als het niet lukt, dan was hij in elk geval niet duur en heb je altijd nog het uurwerk voor onderdelen. Losse uurwerken zijn over het algemeen helemaal niet goedkoop.

2 likes

Zo dacht ik er ook over, en misschien loop ik nog een keer tegen een andere plaat aan, hoewel die kans erg klein is. Maar het is altijd weer te verkopen op eBay.

1 like

Fenomenaal toch hoe je deze hebt opgeknapt! :heart_eyes:

1 like

Dank je Wilbert, daarom zou ik het ook met de Tissot willen proberen. Lijkt me erg leuk als het dan ook lukt.
Ik ga even kijken of mijn bod is geaccepteerd.
Ik las net dat Domega hier niet meer komt sinds de 2FA, maar waarom is dat dan een probleem? denk ik dan. En wie ik ook niet meer zo vaak zie, is Bas.

1 like

Zelfde issue

2 likes

Kunnen we ze niet even helpen om dit te fixen? Heel jammer dat ze niet meer van de partij zijn.
Ik zal Don (domega) een kaartje sturen, ik heb zijn adres nog wel ergens.

7 likes

Daar heb ik ook aan gedacht om ze even te helpen; ik zal morgen Bas even bellen.

4 likes

Ik ben heel benieuwd naar het resultaat. En het zou inderdaad fijn zijn als graag geziene gasten weer terugkomen op het forum, zo moeilijk is die 2fa toch niet. Hoeft alleen maar bij het inloggen en daarna blijf je gewoon gezellig ingelogd.

3 likes

Ik heb zojuist Bas aan de telefoon gehad; alles is goed met hem. De reden dat hij niet online is, is dat de plotselinge maatregel 2FA hem absoluut in het verkeerde keelgat is geschoten. Zonder vooraankondiging dit zo toe te passen is hem helemaal niet goed bevallen en hij heeft toen ook besloten om voorlopig niet meer terug te komen. Bas weet precies hoe een 2FA werkt; hij gebruikt het ook voor zijn werk, dus dat was niet het punt. Bas is ook terug uit het ziekenhuis na een operatie, maar alles is goed met hem. Hij zal nog wel een keer terugkomen, maar doet het voorlopig rustig aan.

5 likes

Ik begrijp dat wel, maar vind het toch jammer. Het is maar een technisch detail, en ja, 't besluit werd wel wat abrupt genomen. Maar het misbruik van accounts door criminelen was natuurlijk ook ineens een nare situatie. Hopelijk ontdooit de wrevel toch weer eens, en blijft deze leuke community intact.

4 likes

Komt wel goed, Bas moet nog even goed herstellen en dan gaat het vanzelf wel weer kriebelen. Hij moet ons toch ook wel een beetje missen, mij misschien minder, maar zoveel andere mensen die hij al zo lang kent.

3 likes

De Tissot komt naar Nederland, mijn bod van 45 werd weer geweigerd. Ik kreeg een tegenbod van 50 dat heb ik maar geaccepteerd, 1 euro onder de startprijs haha, taaie verkoper zullen we maar zeggen.
Maar ik ben blij dat het komt en ik ben ook zeer benieuwd of de plaat een beetje opgeknapt kan worden.

2 likes

Ondanks dat mijn motto is “wijzerplaten altijd afblijven!” Wil ik toch weer eens een poging doen.
Ik denk dat de politie met deze vingerafdrukken de dader wel zouden kunnen vinden.
Maar het is wel lelijk, nu is de tekst opdruk dikker en soort van geverft, anders dan simpel gedrukt.
Mogelijk dat deze dus ook wat sterker is dan normaal?

Zou ik de plaat ergens even in kunnen weken en dan afspoelen om van de vingerafdrukken te komen? Heeft iemand bruikbare tips?

6 likes

99% zeker dat je de print gaat verliezen, maar ik zou beginnen met warm water.

5 likes

Ik heb goede ervaringen met een plaat weken in 60 à 65 graden warm water. Erin leggen voor drie à vier minuten, dan eruit en met een stukje schuimrubber deppen en de print niet raken. Soms doe ik het in twee keer, dus de tweede behandeling een dag later.
.

Deze Phenix heeft zo’n behandeling gehad; die heeft er zelfs 6 minuten in gelegen, ik was de tijd vergeten. Ook twee behandelingen gehad.

12 likes

Het blijft natuurlijk altijd een hele grote gok, maar deze plaat en ook de kast zijn best gaar dus om het een keer te proberen zou dit een goede zijn.

Ik ga het toch eens goed bekijken hoe het vuil erop zit, en dan een keer proberen, meestal laat ik de “patina” zoals het is, maar dit vind ik helemaal niets.

3 likes

Vandaag een stuk of vier leuke opknappers uitgepakt, waaronder deze Pierpont.
Wat ik had verwacht, is wel aardig uitgekomen; de plaat lijkt wel gebroken, maar dat kan niet, maar er werd niet op geboden. Dus vandaag was ik wel erg nieuwsgierig hoe de plaat eruit zou zien, dus het uurwerk eruit gehaald en precies zoals ik al had verwacht is de plaat in een mooie staat.
Morgen ga ik aan de kast beginnen.

8 likes

Vanmiddag twee horloges opnieuw verchroomd.

Morgen een paar buitenfoto’s maken.
Bij de Pierpont is het chroom dat er nog op zat gestript, daarna koperlaag, nikkellaag, en palladium, afgewerkt met chroom.
De gebruikssporen zitten er nog in. Wat vinden jullie daar nu van? Zou het mooier zijn als die krassen helemaal eruit gehaald zouden kunnen worden en dan verchromen? Of zoals het nu is?

9 likes

Wat je doet ziet er goed uit Wolter. Ik zou dit alleen strak doen, zonder krassen, dan komt het horloge weer volledig tot zijn recht. Goed beschouwd ziet het er voor mij raar uit als je een nieuwe chroomlaag ergens op doet waarbij het ook nog eens zichtbaar is dat de kast een ruig leven achter zich heeft.

5 likes

Sommige mensen willen dat het verleden erin blijft zitten, maar wel in een nieuw laagje chroom.
Ik zit maar te denken en te prakkiseren hoe je de krassen eruit krijgt zonder opbouw van koper, wat kastvervorming veroorzaakt, of je moet dat weer gaan slijpen, maar daar begin ik niet aan. Ik heb wel een ander idee om de krassen te verminderen of er helemaal uit te halen. Ik ga nog niet zeggen van hoe of wat, maar ik heb al het e.e.a. besteld.

Deze kast zit helemaal vol met littekens. Ik vind het wel aardig opgeknapt als je ziet waar het vandaan moest komen. Door de vele krassen krijg je niet een mooi glanzend oppervlak. Maar dit is wel een uitzonderlijke kast; zoveel krassen zitten er meestal niet in.

5 likes