Waar koop ik een pandje voor een ton?
Oeps is al gezegd
Met een vastgoedhypotheek maak je er minimaal 1,5m van. Bij sommige aanbieders zelfs 2m. 5% rendement over het totaal en voila…
Had deze populatie iets hoger zitten.
Waar? Oost Groningen?
Ahja, zo’n hypotheek. Waar
De maximale verstrekking is 75% van de waarde
&
Basis voor de bepaling van de betaalbaarheid is de (verwachte) huur uit het vastgoed. De huur dient minimaal 1.25x de rente en aflossing te dekken.
Zo’n hypotheek. Waar je dus op een woning van 200k waarvan 75% gefinancierd verplicht een +/- 750 rente per maand af mag tikken en je dus hooguit een paar honderd ‘omzet?’ kan pakken. Want plaatsen waar je voor 200k nog een woning kan kopen betalen ze geen 1600,- euro huur. 800 - 1000 max.
Anyway.
Dan heb je heel wat woningen nodig om
Over te houden.
20-25 ongeveer. Dan ben je gewoon een huizenlord met een hoop rechten & plichten.
Zie jij al het onderhoud al voor je? Alle semi-verplichte milieuaanpassingen voor de toekomst.
Gaat dat lukken van 5000-6000 euro per maand? Laat het 10k zijn ( dat is namelijk het rendement ) waar je ook je salaris uit wil halen?
I wish u good luck sir.
Ow ik ben nog vergeten het te hebben over verplichte brandverzekeringen en … Ach weet je , laat maar.
Mooi hoe iets uit de hand kan lopen, ik heb nooit gezegd dat het geen werk is, het was meer mijn besteding. Maar met 1,5m-2m aan vastgoed kom je aardig in de buurt.
Waarom zou ik, los van mijn uit kapitaal verkregen maandsalaris naast mijn baan nog de fout begaan om van m’n hobby m’n werk te maken, als ik een miljoen had?
Ik ben al eens een hobby verloren toen ik de ICT in ging. Laten we horloges nou ook geen baan of hoofdpijndossier maken, alsjeblieft.
Ho ho. We hebben maar 1 mil hè.
Had namelijk een interessante uitleg gekregen hoe je mijn argumenten kei-hard neerhaalde met je huidige vastgoed portfolio en je zwitserleven vakantiefoto’s.
Helaas
Een mil is nog geen rentenieren in 2020…
Ik wil je best wat cijfers doorsturen, maar laten we niet doen wie de grootste heeft.
Ja, post hier maar
Dan zijn we snel klaar.
Maar ik zie graag de cijfers.
Het is toch niet heel ingewikkeld, maar met 500k krijg je 1500k aanvullende financiering tegen pakweg 2,5/3% rente. Beetje afhankelijk van de huurinkomst. Ja die leningen moet je in 10 jaar aflossen en/of herfinancieren.
De aankoop van een aantal objecten en een fictief rendement van 7% over uitstaand vermogen geeft 140k aan huuropbrengsten. Nee de objecten liggen niet voor het oprapen, maar ze zijn er zeker wel.
3% aan rente + 2% kosten onderhoud kom je een heel eind mee. Blijft er 55k onderaan de streep over.
Als jouw definitie van rentenieren is dat je van de investeringsopbrengsten en rente kunt leven zonder je kernkapitaal aan te tasten heb je gelijk.
Maar ik wil blut sterven. Ik geloof niet in Empire-building. Wel in een makkelijk leven.
1 Meloen - Hypotheek afgelost / 2400 is 25 jaar lang 2400 in de maand.
Met vaste lasten van zo’n 600 in de maand all-in zou ik drie dagen in de week in een snackbar kunnen werken om rond te komen. Met m’n huidige baan zou dat betekenen dat ik echt kon doen en laten wat ik wilde.
Da’s een compleet zorgeloos leven, want je hebt plots een vangnet.
Woekeren met je talenten? Sodemieter op. Gewoon lekker geen reet doen behalve waar je nog zin in hebt, en verder een beetje met hobbies pielen.
Oh sorry ik had zeker over het woord “vastgoedhypotheek” heen gelezen. Excuus.
Welke talenten?
Een talent was een staaf zilver, als ik me dat goed herinner uit de Bijbel.
Tsja, het is een arbitraire klomp metaal, maar zo is de uitdrukking nu eenmaal.
Vanguard vwrl, 4% per jaar opname ratio. (https://jlcollinsnh.com/)
Gevulde boekenkast, huisje huren op het strand waar de kosten laag zijn. Kokosnootshakeje elke dag, hobby vinden voor wat stimulatie
Even snel, 500k = 30% eigen geld rest financieer je. Kom ik op 1.67m als je daar 70k netto huurstroom uithaalt maak je 4.2 - 2.5 rente = 1.7 netto rendement.
Dat is precies je box 3 heffing.
De volgende stap, als in: ná paarden, classic cars en kunst. Ik denk dat ik een nieuwe markt aan zie komen, meer vraag dalend aanbod, nog verder stijgende prijzen.
PS. Van mij moet je helemaal niks.
Hou je nog anderhalve ton over om een toffe pot van te kopen. Of een Rollie. Of een auto met privéchauffeur die jou en je bonsaiboom overal heen rijdt. Is mooi.
Zijn prima voor lijmfabrieken, worst of gewoon om in het wild te laten rondlopen.
Zijn een vaak lelijk en oncomfortabel anachronisme wat voor mij geen enkele waarde heeft, behalve dan om bij het automuseum eens te kijken hoe ze vroeger dingen ontwierpen.
Ik ben meer een literatuur-man. Veel beeldende kunst is mij het canvas niet waard waar het op gemaakt is. Of de steen waaruit het gehouwen werd. Ik ben een barbaar, ik weet het.
Zeker, maar als ik m’n leven in ledigheid doorbracht zou ik zelf ook Bonsai’s kunnen gaan trimmen. Da’s geiniger dan er eentje te kopen. Bovendien, ik hou m’n hart vast… Mij kennende vergeet ik dat ding drie weken water te geven en zit ik met een dooie klomp hout van 100.000.000 yen.
Ja en als je er 50k voor krijgt nog minder. Box moet je toch betalen…