Wat te doen met een miljoen?

kunnen we niet gewoon aandelen avw kopen? Lijkt me een prima investering

3 likes

Haha bedankt!
Het zou onverstandig zijn om die lening niet aan te gaan, percentueel gezien maak ik hier alleen maar winst op! Een lening tegen rente van 0.1% met een plafond van ongeveer 1000 euro per maand en een looptijd van maximaal 7 jaar aangaan is lang zo gek niet. En met een miljoen op de bank maakt het niet zo heel veel uit of je dat aan bier, vrouwen of Rolexen uitgeeft!
Overigens maakt de belastingbetaler daar ool nog winst op, want 12k x 7 x 0.1 procent is toch mooi €84!

3 likes

Geld dat je niet hebt uitgeven aan bier. Nee ik zie ook niet in hoe dat financieel onverstandig kan zijn. Rentepercentages worden alleen interessant als je Met je vreemde vermogen inkomsten gaat genereren, anders ben je volgens mij gewoon schulden aan het maken omdat je dorst hebt.

Het gaat me niet om je logica maar om je instelling.

Gelukkig delen we nog één gemeenschappelijk iets.

Horloges.

Gelukkig zit ik ook maar wat te dollen. Bier drinken is leuk en lekker maar dat heeft toch zeker niet de prioriteit. Ik ben geen econoom, maar Duo lijkt mij wel een strategische lening. Niet per se gek om straks met een goeie hoeveelheid spaargeld een hypotheek af te sluiten.

Overigens is het goed dat je weer over horloges begint Andre, want het lijkt er wel op dat we off topic gaan.


Vandaag nog een set diepe krassen gemaakt tijdens kantoren verhuizen… Gelukkig ligt hier nog een hele bak met polijstzand…

1 like

Helaas werkt dat allemaal niet
meer
zo makkelijk. Schuld bij DUO is niet BKR geregistreerd, maar bij het afsluiten van een hypotheek wordt het wel van je geacht om op te geven (er zullen zat mensen zijn die het niet doen) en de geldverstrekker is dit ook verplicht om te vragen.
Zolang jij je hypotheek elke maand netjes betaald zal het waarschijnlijk geen probleem vormen, maar zodra je je maandlasten niet meer kan betalen heb je wel stront aan de knikker. Als je een hypotheek met NHG hebt, hoef je vaak ook geen hulp meer te verwachten wanneer je de geldverstrekker voor hebt gelogen.
Het hebben van een studieschuld heeft wel flinke gevolgen voor de maximale hypotheek. Met het huidige stelsel zorgt een studieschuld van €25.000 er voor dat je bijvoorbeeld €30.000 minder kunt lenen.ongeveer, want ik ken de berekening niet uit mijn hoofd.
Daarnaast vind ik lenen in zijn algemeen (behalve voor extreem dure dingen zoals een huis) sowieso niet verstandig. Die 2,5 tot 3k per jaar moet ook te betalen zijn door gewoon te werken. Je moet alleen niet bij Nyenrode willen studeren of op kamers willen en 3 keer per week uit willen gaan, want dan wordt studeren wel aardig duur. Maar ja, om nou uit te gaan met geleend geld :man_shrugging: ?

3 likes

zoals mijn moeder altijd zei: geleend geld geef je twee keer uit. eerst koop je iets van het geleende geld, en daarna moet je het terugbetalen. wijsheid als een koe.

4 likes

Eh, is dat inclusief kamerhuur, eten, ergens koffietje drinken, oh shit ik heb een nieuwe broek nodig! Etc etc etc … ?

De kamer van mijn studerende dochter kost bijna 500,- voor nog geen 7m2!

Kosten van studie behelzen voor uit huis wonende studenten toch iets meer dan alleen collegegeld. Maar daar kunnen studenten als @mafkees misschien meer over zeggen.

3 likes

Uit huis studeren kost minimaal €10k per jaar. Succes om dat letterlijk weg te werken met de jeugdminimumlonen (2.000 uur werken :smiley: )

4 likes

Dat is wel erg straf. Dat is een plek voor een bed en een kast. Voor een derde van de huurprijs van een prima appartement. Weet je dat wel zeker? Studeert ze in New York?

3 likes

Zou ze haar sponsor een poot uitdraaien? :thinking:

Het was 6,5 m2 om precies te zijn. Met gedeelde douche/toilet/keuken. Schandalig. Na het eerste jaar is ze verhuisd en ze deelt nu een zolder met 2 slaapkamers, woonkamer, keuken en douche/toilet met een andere studente. Het doet nog net zoveel pijn in de portemonnee maar het voelt beter. :joy:

Den Haag trouwens. Geen studentenstad maar wel de Universiteit van Leiden met 3 locaties. Tekort aan kamers dus.

4 likes

Dat is echt misdadig.

1 like

Als je aan de geldschieter laat zien dat je verstandig met geld om kunt gaan en er ook geld binnenkomt kun je best een hypotheek krijgen zonder ‘straf’ hoor.

1 like

Bijna €100 per m2 :joy:
Dat soort huisjesmelkers moeten ze gewoon een keer goed aftuigen. Mensen uitknijpen om een eerste levensbehoefte? Het is verwerpelijk.

7 likes

Of zoals Dirk Scheringa zei;

“Lenen is sparen achteraf”

1 like

@Mafkees Lees :point_up_2: . Indien je op kamers wilt snap ik dat je leent.

Kom jij rechtstreeks uit de jaren 80 als je dit in twijfel trekt? :joy:
Dat soort bedragen zijn heel normaal gemaakt door alle boomers met oud geld.

Ot: Ik vind het een beetje aandoenlijk hoe alle journalisten opeens de wondere wereld van horloges ontdekken met al die minimum effort geschreven stukjes de laatste maanden (jaren?). Ze willen allemaal dat AVW er wat over roept en het is toch allemaal zo opzienbarend. Poeh poeh.

4 likes

Helaas wel.

1 like

Papa en mama die een centje bijdragen zijn fijn maar dat leidt tot verdere inflatie. Zie ook de huizenmarkt. Er stromen op de markt voor starterswoningen miljarden rond die er eigenlijk niet thuishoren. Vermogensongelijkheid, @Fate_Amenable_To_Change vindt daar geloof ik wat van.

2 likes

Jazeker wel. Maar de middenklasse die een tonnetje overwaarde heeft is niet het probleem wat het grootst is. Ook dat is weer sleight-of-hand. Door daar op te focussen haal je de aandacht weg bij “speciale constructies” die grootbedrijven in staat stellen om vele tientallen miljarden weg te sluizen, 0 belasting te betalen en zaken totaal te verduisteren. Pardon. Te vermijden. Ontwijken? Of was het wat anders?

3 likes