Wat te doen met een miljoen?

Bij DUO is er een aanloopfase van 2 jaar. Stel dat jij op jij op 1 januari 2020 klaar bent met studeren en je lening stop zet, wordt er vanaf 1 januari 2022 een bedrag afgeschreven voor 35 jaar lang (indien je niet eerder aflost). Ter voorbeeld: je bent 23 en net afgestudeerd en vind gelijk een baan. Vanaf je 25ste gaat is de aanloopfase van DUO voorbij en heb je dus 2 jaar kunnen werken, hierna ben je dus tot je 60ste je schuld aan het af betalen. Het gebeurt helaas vrij weinig dat je met 2 jaar werken al een hypotheek kunt krijgen om in deze tijden een huis te kunnen kopen, dus van de meeste mensen wordt het gewoon geacht om het op te geven.
Dat terzijde moet je trouwens als starter (ook al heb je genoeg inkomen) helemaal geen private lease willen. Ik ken iemand die bij een grote leasemaatschappij werkt en je wilt niet weten hoe vaak mensen niet op de hoogte zijn dat private lease wel BKR geregistreerd is en grote invloed heeft op hun toekomstige hypotheek.

Kijk dit is een heel ander verhaal. Als je dit als student doet vind het je een stuk verstandiger dan wanneer je het spendeert aan terras bezoekjes. Als je je lening vergooit aan bier ben je sowieso je geld kwijt, met aandelen kan je er nog wat aan verdienen. Mocht het erg slecht uitpakken, ben je in het ergste geval ook je geld kwijt.

Eens.

1 like

Tenzij je ergens in een aftands dorpje studeert, zijn dit nog ā€œnormaleā€ prijzen voor een studentenkamer :man_shrugging: :joy:

1 like

Zorgen dat je geen minimum jeugdloon verdient :nerd_face: :man_shrugging:

Lekker hoor. Ik betaalde eind jaren negentig begin 2000, ongeveer 250 euro voor een studentenkamer. Bier was 2,50 en de salarissen van de bijbaantjes waren een stukje lager dan tegenwoordig. De IB-groep was nog Sinterklaas. Als je netjes afstudeerde scholden ze je 17 mille kwijt.

Tegelijkertijd waren er toen nergens studenten te bekennen met een iPhone van 1100 pleuro, Airpods van 250 piek, sneakers van 200 euro laat staat een Rolex van ettelijke duizenden pegels. Frappant.

5 likes

Zover ik op de hoogte ben werken geldverstrekkers en eigenlijk alle grotere bedrijven waarbij je met kredieten te maken hebt (dus ook leasemaatschappijen etc) met bepaalde rekentools om de kredietwaardigheid te bepalen. Wanneer je niet bepaalde eisen voldoet heb je in de meeste gevallen gewoon pech. Meestal hebben de grotere hypotheekverstrekkers een groot aantal aanvragen per dag en gaan ze niet voor Jan en alleman uitzonderingen lopen maken.

1 like

Betere tijden :joy: :joy:

2 likes

Haha zoiets. Ik plaag (samen met @Blauwbeer) huilstruik @mafkees daar ook regelmatig mee. Wat dat jong als student aan centen in zijn horlogekistje heeft zittenā€¦ dat was in die tijd zo ongeveer ondenkbaar. Althans, zonder een gouden handdruk van pa en ma. Van stufi en een bijbaantje ging dat echt niet. Dan was je al blij dat je weer boodschappen kon doen. Laatst had ik die langgerekte piep bij de Albert Heijn omdat ik mijn boodschappenrekening vergeten was bij te vullen. Nou dat is een Pavlovje hoor. :joy:

5 likes

Toch moet ik altijd een beetje hier aan denken:

2 likes

Studeren ziet er heden ten dage toch en stuk anders uit inderdaad. Zijn zat mensen die om de 2 jaar een nieuwe iPhone van 1k+ kopen of met een vespa van 5k rijden, man je toch beter horloges kopen :upside_down_face: :joy: .
Ik studeer zelf ook en heb ook voor +/- 4,5k aan horloges gekocht (geen giften van pappie en mammie overigens), maar ik hoef met mijn goedbetaalde bijbaantje niet te klagen.
Ik ken ook mensen die naar de IVA gaan en daar verbaas je je helemaal over met wat voor bedragen studenten rondlopen. Een AP Royal Oak of een Submariner (of een andere Rolex) bijna een standaard te noemen :joy: .

Na twintig jaar werken kun je ook geen hypotheek krijgen om een huis te hurenā€¦

2 likes

Oeps, te kopen bedoel ik :sweat_smile:

1 like

Dan zit je niet op kamers, neem ik aan. :upside_down_face: Ik zie namelijk net wat prijzen voorbij komen. Ik doelde in mijn verhaal op studenten op kamers. :wink: Dat verschil was destijds al ongeveer 15k ten opzichte van thuiswonen. Met de huidige huurprijzen van kamers is dat verschil eerder 25k denk ik. Daar kun je inderdaad een hoop leuke klokjes van kopen. :joy:

1 like

Welke student heeft tegenwoordig geen Rolex :rofl:

Ik bedoel sinds ik uit huis ben zijn het er alleen maar meer geworden :flushed:

2 likes

ik mis het verband :slight_smile:

1 like

Rustig nou toch mensenā€¦ niemand dwingt je die kamer te huren hoorā€¦

1 like

En allemaal echt zeker. :face_with_raised_eyebrow:

1 like

0 is ook wat overdreven, maar tax planning is een doorn in het oog van velen ja. Maarja, ā€˜het water stroomt op het laagste punt over de dijkā€™. Dus als NL haast fiscale klimaat (rulings) aanpast, verplaatst het probleem zich en loopt de schatkist miljarden mis. TENZIJ die bedrijven uit ethisch oogpunt toch blijven en meer dokken (nee) of dat Ć”lle plekken ter wereld de fiscale constructies afschaffen (gaat ook niet gebeuren). De meeste hoop zit bij de kracht van de consument. Dat het op een gegeven moment ā€˜foutā€™ gevonden wordt om nog met een iPhone te lopen oid, vanwege Apples relatief lage internationale belastingdruk. Misschien dat de klimaatspijbelende scholierengeneratie hier nog wel eens een eind mee komt.

2 likes

Meeste studentensteden zijn inderdaad voorzien van comfortabele bruggen waaronder je met grachtzicht prima kunt overnachten.

Of vanaf je oudersā€™ zolderkamer via het boemeltje met overstap op station Lage Zwaluwe naar college is ook echt optimaal

Uiteraard chargeer ik hier en is het tot op zekere hoogte eigen keuze om die voorwaarden voor huur te tekenen, maar voor veel studenten is een eigen woonruimte wel een van de primaire voorwaarden om goed te kunnen studeren.

7 likes

Je hebt ook wel gelijk eigenlijk ja :+1:t2:

2 likes

:thinking:

2 likes