Wat vinden jullie van deze Oris service?

3 jaar geleden gaf ik mijn zoon voor zn afstuderen een Oris pointer date. De garantie is net een maand verlopen en het horloge liep niet meer goed (stopt steeds). Door de Oris boutique Amsterdam opgestuurd en nu de volgende constatering:
“Onze horlogemaker heeft externe schade geconstateerd (aan elke kastpoot en aan de zijkant van de kast). Helaas valt deze schade niet onder de garantie.
Tijdens de inspectie zijn de volgende zaken opgemerkt:
Op elke kastpoot een afdruk, zijkant kast een afdruk en een schroef los in het uurwerk.”

Mooie constatering, het horloge is nooit gevallen en 3 jaar bijna dagelijks gedragen, dan zal er wel een butsje op komen.

Reparatie komt op 300 euro, ik had toch wel enige coulance verwacht van zo’n merkhorloge, zeker nu de fout in het uurwerk een losse schroef blijkt te zijn (na 3 jaar)
Hoe kijken jullie daar naar?

2 likes

tja, lastig, los van de uitwendige toestand, kan de betreffende losse schroef veroorzaakt zijn door de schade aan de buitenkant? horloge naar een normale horlogemaker brengen en schroefje vast laten draaien? Van Oris niks te verwachten blijkbaar (neem aan dat zij wel onderzoekskosten in rekening brengen)

Klinkt wel serieuzer dan standaard na 3 jaar dragen. Weet je zeker dat ie nooit gevallen is? Schroefjes komen niet zo maar los.

Ik zou aftikken. Dan heeft je zoon iig weer een goed horloge.

2 likes

Een paar foto’s van het horloge zouden heel verhelderend kunnen werken.

Een horloge kan trouwens ook zonder uitwendige schade, uitwendige schade oplopen.

Coulant lijkt Oris niet te zijn…

1 like

Een horloge kan trouwens ook zonder uitwendige schade, uitwendige schade oplopen.

Huh ?
Je bedoelt inwendige schade.

1 like

Ook al had je nog een jaar garantie gehad, dan zouden ze het nog niet onder die regeling repareren. Snap dat 't zuur is en €300 is best een hap geld, maar ook niet zoveel om 't maar niet te laten repareren (andere merken hebben aanzienlijk hogere reparatiekosten). Je kunt je ongenoegen duidelijk maken, maar coulance kun je (helaas) niet afdwingen.

3 likes

Wat moet er met een horloge gebeuren wil er ‘een schroefje loskomen’.
Dat schroefje zat niet goed vast!
Je mag hopen dat het schroefje meteen even is teruggezet….

Lekker naar een HF-horlogemaker in de buurt zou ik zeggen.
En ook even aan zoonlief melden dat hij geen horloges in de bankschroef moet klemmen! :rage:

3 likes

Ja dat schoefje was denk ik al een beetje los ( ook bij Oris …)

Dit is een laatste foto, weinig aan de hand

7 likes

Klopt, excuus!

1 like

Ziet er idd niet afgebeuld uit.

Ik zie ze met de omschrijving “zeer goed” wel minder. :thinking:

1 like

Voor dat geld vervangen ze, naar ik aanneem ook de pakkingen. Dan ben je er met deze Oris wel weer een stukje mee geholpen. Een schroefje valt er zoals eerder gezegd niet zomaar uit. (Fortis geeft 5 jaar garantie :wink:)

1 like

Een beetje hetzelfde verhaal met Oris service meegemaakt helaas🥲, het is uiteindelijk niet goedgekomen met dit horloge.

1 like

Verhoogt niet mijn vertrouwen in Oris, dit verhaal.Schroefje weer vastzetten paar pakkingkjes, net buiten garantie en dan €300 aftikken, doei!Zo bouw je geen klantrelaties op.

5 likes

3 jaar garantie is 3 jaar garantie of ben ik nou zo simpel?

3 likes

Dat laat ik in het midden, mag je van een kwaliteitsproduct verwachten dat spontaan schroeven afbreken, zelfs na 3 jaar?

3 likes

Ik zou ook geen volle garantie verwachten, maar wel enige coulance, maar ik ben dan wèl een simpele hè.

2 likes

Dubbel gevoel. Garantietermijn is een gegeven feit. Coulance is natuurlijk klantenbindend…. De relatie tussen zichtbare schade aan de buitenkant en wat er binnenin gebeurd is, is niet duidelijk… Die laatste foto 1 jaar en 10 maanden geleden genomen?

Ik kan alleen maar hopen dat de fabrikant voldoende argumenten heeft om hun oordeel te kunnen verkopen op deze manier.

Edit: of tot inkeer komt natuurlijk!

Even opgezocht.
Oris hanteert een service interval van 10 jaar.
Je mag toch hopen dat de onderdelen dan ook 10 jaar vast blijven zitten, en dat het anders netjes opgelost gaat worden.

Zeker niet.


En dat is voor een horloge uit de prijsklasse van de Oris zeker langer dan drie jaar.

6 likes

Op hun nieuwe caliber400 uurwerken wel ja.

Hij is 3 jaar lang dagelijks gedragen. Weet jij wat ermee is gebeurd? Sporten, ff een val op de vloer etc. Vind dit wel heel makkelijk afschuiven.

Zou kunnen. Maar al doen ze dat bij Pietje moet het ook bij Jantje enz. Je kan hem ook naar een horlogemaker brengen ipv Oris zelf als je geen garantie meer heb.

1 like

@Gurko Even een nieuwe vraag.

Als ik dit goed lees, dus gewoon lees wat hier staat, is die €300,00 voor de totale reparatie.
Vraag is, wil je die externe schade wel laten repareren of is die schroef vastdraaien voor jullie wel genoeg?
Nogal een verschil, lijkt me.