Onzin.
Prachtig horloge. Veel kwaliteit. Koop een jong gebruikte. Als die je past/ bevalt heb je n topklok voor t leven.
Heb ze trouwens nog goedkoper nieuw gevonden, geen idee of het betrouwbaar is:
http://www.chrono24.nl/seiko/prospex-marine-master-automatic-diver-300m--id3172938.htm
Seiko divers hebben hun ‘oomph’ curve in het lagere/mid segment.
De MM300 is typisch Seiko en je moet er van houden.
Qua prijs, doe mij maar een oomph! SKX
Grt.
Ik ook…
Maar op één of andere manier vind ik hem zo betoverend mooi dat het me geen reet boeit
Zeker niet, het is een prima horloge voor het geld. Het heeft echter wel een paar minpunten die weliswaar niet door iedereen zo worden ervaren, maar die wel de reden zijn dat het horloge vaak wordt geflipt.
Daarnaast wordt het horloge door sommige mensen enorm gehypet met verhalen over Rolex kwaliteit voor een zacht prijsje, maar dat is echt onzin.
Is de SBDC027 geen leuk alternatief, als je er een kan vinden.
Ik vind hem toch echt te duur voor de specs en het afwerkingsniveau. En ‘merkbeleving’ kan ook niet zorgen voor die hoge prijs want Seiko moet altijd vechten tegen het (Japanse) imago.
Het is een beetje alsof de basisuitvoering van de Kia Optima duurder is dan een aangeklede VW Passat.
Vreemd eigenlijk want de Sumo is echt wel één van de beste value for money duikers onder de 500 euro en dat geldt voor de SKX007/009 in het segment onder de 250 ook.
Hoewel de Shogun (ondanks titanium) met een 850 euro nieuwprijs ook misschien wel wat aan de dure kant is.
dat Japanse (kwaliteits-) imago staat bij mij hoger aangeschreven dat elk ander imago uit welk ander land dan ook. Of het nu om elektronica, auto’s camera’s of horloges gaat de Japanse kwaliteit is ongeëvenaard en dat is natuurlijk iets anders dan uitstraling, maar helaas koop ik daar persoonlijk niets voor. Mijn duurste auto is van Duitse origine omdat de Japanse equivalenten ervan hier helaas niet worden aangeboden. Ik vind een negatieve ondertoon over Japans imago dan ook misplaatst. Statistisch bezien leveren ze op nagenoeg elk terrein de allerhoogste kwaliteit.
Groet Bert
Sumo is echt een hele leuke klok maar legt het ook echt op alle fronten af tegen de MM300, deze zijn echt niet te vergelijken. Alle Seiko’s stijgen op dit moment toch wel i n prijs, bij Magi op dit moment is het een beetje een dagprijs aan het worden.
De MM300 is vier keer zo duur als de Sumo maar ik vind hem niet vier keer zo goed.
Twee, tweeënhalf keer misschien?
Vandaar mijn value for money opmerking
Haha snap ik, maar als we zo gaan redeneren dan zou niemand ooit een Rolex kopen…De MM300 staat gewoon op een volledig hoger plan qua alles, wil niet zeggen dat de Sumo slecht is, maar de MM300 is gewoon is gewoon niet te vergelijken met de Sumo
Soms hebben we hier wel non-discussies over prijs/kwaliteit etc.
Seiko is simpelweg een top-merk en 1 van de meest succesvolle horloge fabrikanten
Seiko heeft in elk van de prijssegmenten en (duik)horloge met juiste prijs/kwaliteit verhouding
De MM300 is in mijn beleving bijzonder omdat er in zijn prijssegment weinig aanbod is
Ik doel dan op duikers met manufacture uurwerk (toch?)
Wat continue blijft is de “cognitieve dissonantie” -> hoge prijs voor een volume merk als Seiko
Ik heb de proef op de som genomen en mijn IWC 3717 Flieger ingeruild op een Grand Seiko
Heb te weinig echte kennis om mijn SBGR083 te vergelijken met bijvoorbeeld mijn DJII
Het “voelt” echter als minimaal dezelfde zo niet een hogere kwaliteit
Ja het gevoel van een Rolex is anders dan van een (Grand) Seiko
Maar het gevoel van/bij een Grand Seiko is toch ook bijzonder
Het is natuurlijk luxe dat ik beide horloges in bezit heb dat realiseer ik mij terdege
De MM300 is zeker in mijn vizier omdat ik toch in mijn beperkte collectie graag een duiker wil
Al is het maar voor de beperkte weken in de zon tijdens de vakantie
Twijfel nog wel of een Sumo of Shogun wellicht “goed genoeg” is
Aanbod op de occassion markt voor de MM300 is helaas niet zo groot als voor de andere modellen
Dit imago stamt uit de automarkt van de jaren 70 toen vanwege de oliecrisis de Europese markt werd overspoeld door goedkope Japanse auto’s.
De Europese en Amerikaanse modellen van die tijd waren erg duur, onzuinig en onbetrouwbaar. Onderdelen gingen erg vaak stuk en waren duur, waar de autofabrikanten weer op verdienden.
De Japanse auto’s waren goedkoop, zuinig en hadden vergeleken met de andere auto’s weinig onderhoud nodig. De vroege dealers gingen al snel het schip in door veel reserveonderdelen te bestellen voor het onderhoud, terwijl er weinig nodig was.
In de loop der jaren staat Japan made hierdoor voor betrouwbaar en degelijk. Bovenstaand verhaal gaat echter al lang niet meer op, omdat vrijwel alle merken tegenwoordig dezelfde werkwijzen erop na houden (lean manufacturing, kaizen, enz.).
Ik wil wel bronnen zien van jouw bewering dat Japanse producten tegenwoordig op nagenoeg elk terrein de allerhoogste kwaliteit neerzetten, want dat lijkt me grote onzin.
De negatieve ondertoon van Japanse merken bij consumenten komt denk ik omdat deze merken minder en minder agressief aan marketing doen op de Europese markt. Daarnaast hebben ze producten over een hele range van prijscategorieën, waardoor ze in het topsegment niet serieus worden genomen door consumenten. O.a. de reden dat Toyota, Nissan en Honda in Amerika een ander label voeren voor hun premium modellen.
Gewoon een sumo kopen!
Waarschijnlijk wel, de blauwe vind ik prachtig
Moet je snel wezen, er staat er sinds een paar uur eentje te koop op het forum
Thnx, Zojuist PB gestuurd
ff nadenken welk horloge ik nu moet verkopen
Heb mezelf ten strengste verboden meer dan 8 holroges te bezitten
Trouwens … mijn 3714 staat hier nog ergens verdwaald
Wasda? Wat ik denk dat het is?
No comment, wil niet weer 48 uur “blocked” zijn door een stomme/domme enthousiaste reactie
Er staat idd een mooie blauwe te koop, helaas want ik heb liever de zwarte