Wat vinden we van... Jaeger Lecoultre?

dus mijn ventje vindt jaegers mooi en draagt ze, na eerst maanden het gezeur van “kan je mijn horloge maken” komt dan nu het gezeur hoe zet ik een foto op het hf :wink: Even kijken hoe dat moet ja want dat weet ik natuurlijk ook niet. in elk geval hier zijn ze jaegers en het moet gezegd de rechtse herstellen was nog niet zo evident, ben een dag of 2 zoet geweest met het nafrezen van de palveer.

11 likes

De normale 3 wijzer versies zijn iets voordeliger dan Rolex. Vergelijking met Rolex is wel appel en peren.
De uurwerken worden door veel andere merken gebruikt zoals o.a. AP, Vacheron en IWC.
Qua exclusiviteit natuurlijk een stuk exclusiever dan de meeste merken. Daarom zal de serviceprijs ook hoger liggen.
Heel mooi merk met leuke historie. Ze hebben in het verleden ook leuke dingen opgekocht. De atmos is daar een van de voorbeelden van.

1 like

Ik vind het een mooi merk. Maar hoe spreek je het in vredesnaam (fatsoenlijk) uit?

En een JLC topic zonder een Reverso? :astonished:

1 like

Je bent mij net voor. Ik vind dit toch wel een hele mooie hoor :heart_eyes:

2 likes

Ik vind JLC een merk dat voornamelijk mooie horloges maakt. Ik hoef ze niet allemaal :stuck_out_tongue_winking_eye:, maar misbaksels zitten er eigenlijk zelden tussen. Dat heb ik bij niet veel merken.

Kwaliteit is zeer hoog, en omdat ze een redelijk aanbod in staal hebben, liggen de prijzen vaak nog aardig onder de Pateks en VC’s.

Ik heb er (momenteel) één, die door velen wordt gewaardeerd:

18 likes

een van de mooiste JLC’s imho !

1 like

Ja leuk ding, zit een simpel handwind uurwerkje in, platina kast, 2 diamantjes, een voor de uren en een voor de minuten. En ook veel belangstelling van liefhebbers.

Dit is een Master Control Mecaquartz 630 Chronograph,
Ik zoek nog steeds naar een redelijke geprijsde Master Control Chrono Auto 40mm.
Maar ik heb geen haast. Mijn verzameling is niet in een paar dagen opgebouwd.

1 like

Jeeger le koeltre. Mag ook met dialect hoor op z’n drents of zo jeeeagrer le Koeeeeultrer.

Ik ben nog geen stalen futurematic tegen gekomen. Gold filled of goud.

1 like

Welk kaliber zitten er deze horloges? Ben benieuwd.

in de linkse jlc P800C en in de rechtse jlc K885. Respectievelijk uit de jaren 50 en 60. Voor de linkse is een nieuw veertje gemaakt om de centrale secondenwijzer op ze plek te houden en voor de rechtse heb ik een nieuwe palveer gefreesd. Voor het overige het gewone: veer vervangen, wijzerspanning nakijken, tappen nakijken en eventueel oppolijsten, kasten oppolijsten, glazen vervangen en alles de juiste olie op de juiste plek geven.

Die is wel wat verkracht vind ik. Als je bedenkt waar de reverse voor bedoeld was bedoel ik dan. Mooie complicaties die eigenlijk in een deftigere kast horen.

en hier gebeurt het dan:

6 jaar geleden aan horloges begonnen, dan ook een jaar later maar naar de horlogeschool gegaan en dan beginnen sparen voor al het gerief en wisselstukken. Boeken zitten lezen uit begin 1900, die dan allemaal vertaald en er zelf een nederladstalige horlogemakershandleiding van gemaakt en dan oefenen oefenen oefenen.

Veel horloges zijn er hier ook nog niet echt, een 150 tal, alles zit in het gerief en de wisselstukken. Vooral amerikaanse horloges a la hamilton, bulova, elgin, longines-wittnauer en dergelijke worden hier verzameld en hersteld. Dus nee ik ben geen winkel, het is een uit de hand gelopen hobby :slight_smile:

6 likes

Of zoals ze zelf zeggen “sjeesjère lekoeltre” :wink:

1 like

De echte intimi :wink: spreken Jaeger, hoewel Germaans van oorsprong, uit als ‘zjeezjer’ (zoiets), op z’n Frans dus. Deze grondlegger was een Parijzenaar als ik goed geïnformeerd ben.

1 like

Zeer indrukwekkend. Als JLC eveneens een liefhebberij is, dan is het leuk om eens kennis te maken.
Ik restaureer voornamelijk LC horloges, uiteraard ook andere merken, maar LC behoort tot mijn topmerk.
Ga je misschien naar de eerstvolgende rikketik beurs,? zo ja misschien kunnen wij elkaar dan ontmoeten.
Ik hoor het wel.

Blijven zoeken, dat is de enige oplossing of zelf maken. Er zijn overigens best nog wel onderdelen te vinden, alleen zijn die kostbaar aan het worden.

Inderdaad de fonitische “officiële” uitspraak lijkt het meest op zjeezjer

Wow wat gaaf, de horlogemakersopleiding staat hier ook op het wensenlijstje, wellicht wat voor over 20 jaar als ik tijd heb!