Wat vinden wij persoonlijk het mooiste horloge ever?

Geen 8k,maar Jeager Lecoutre is gewoon fantastisch

5 likes

Ja, eigenlijk gewoon een Invicta merk. Veel leesplezier! :+1:

:face_with_symbols_over_mouth:

1 like

Ja om een of andere rede moet ik mij geen inlezen over dat merk. Wat een onzin.

@Bidle uit de Frey periode, maar dan heel laat.

@Jurk: Minerva was een leuke kleinschalige en zeker niet dure fabrikant. Minerva was een Timezone forum favoriet.

Een oud merk al, dat ook veel chronografen en stopwatches maakte, veel manufacture-uurwerken (chrono’s en de cal. 48 en 49). Echt oude horloges zijn best betaalbaar. Dit was de Frey-periode, waarin de eigenaars steeds leden van die familie waren. Cal 48/49 (hetzelfde uurwerk met kleine secondewijzer of indirecte centrale secondewijzer) is ook door een Frey ontworpen, volgens de regels van de gulden snede.

Toen kwam de 1e overname, eerst is er toen nog 1 erg dure serie geweest, daarna was er de 2e overname en werd Minerva Montblanc.

Montblanc is een pennenmerk. Prima pennen, ik heb er ook een paar, maar ik moet er geen horloge van. Als in: ab so luut niet. Een Minerva? Geweldig leuk, doodzonde dat ze uit productie zijn.

MB maakt enkel dure mechanische modellen met manufacture-werken, maar het gros is quartz en VJ7750-gebaseerd.

2 likes

Dank voor de uitgebreide uitleg!
Jullie hebben het boven over een aantal heel speciale. En ik heb al vaker horen vallen dat de Minerva van Bidle heel speciaal is. Ik zou graag willen begrijpen waarom. Om te groeien in mijn horloge kennis.

Als je een goede link hebt, doe ik met liefde mijn eigen huiswerk.

1 like

Bidle heeft een limited, 140 jarig jubileum. 140 stuks gemaakt met een prachtig bewerkt oud zakhorloge-uurwerk. Ook kwetsbaar, want geen schokprotectie.

EDIT: 140 ipv 150… even gecorrigeerd en linkje toegevoegd.

2 likes

Ah. Uit die Frey periode.
Dank voor de info!

1 like

Heb er al redelijk wat over geschreven en net een PB met veel geneuzel.

Maar ik ben iig blij dat MontBlanc het heeft overgenomen en ben al een paar keer op bezoek geweest. Ze hebben het heel mooi gerestaureerd en maken met dezelfde mensen de mooiste uurwerken.
Montblanc heeft nu dus twee soorten horloges.

Mont Blanc Le Locle, waar degelijke horloges vandaan komen.
Mont Blanc Villeret, waar echte kunstwerkjes vandaan komen.

Hier nog twee van mijn recentere aanwinsten uit de Frey periode. :slight_smile:

7 likes

Ik zie hier echt een motor in, de vensters zijn de spiegels, de secondewijzer is de koplamp :nerd_face:

3 likes

Prachtig, ik wist niet eens dat er een Tourbillon Reverso bestond.

2 likes

Zelfs meer dan een.
Er is ook de Triptyque, ik heb die 2 x in handen gehad, in de fabriek en op een beurs in London.

Een moddervet geval, bijna ondraagbaar, extreem gecompliceerd.

https://quillandpad.com/2016/01/07/85-years-of-the-jaeger-lecoultre-reverso/

1 like

14 likes

Dat ziet er echt heel gaaf uit!

1 like

Ik wist niet dat dat een met display heette maar nu zie ik het ook staan!

1 like

Die PP spreekt mij meer aan.

8 likes

Van deze wordt ik erg hebberig en nog Nederlands ook

10 likes

Dat is wel heftig, als je er Nederlands van wordt.

7 likes

Nederlands hebberig :stuck_out_tongue_closed_eyes:

1 like

Nu alleen nog een Ned. Datumschijf :+1:

2 likes