Misschien een idee om een watchwinder aan te sluiten op een slimme stekker/plug en zo het gebruik ervan in te stellen? Op die manier kun je er bijvoorbeeld voor zorgen dat ie snachts uit gaat en overdag (wanneer je weg bent) aan gaat en geluid maakt.
Heb er zelf geen en ook weinig interesse om er een te gaan kopen, maar denk gewoon even mee
Daarbij naar mijn idee ook een praktische kant; bij langdurig niet dragen moet je het horloge alsnog op tijd zetten, met of zonder winder, aangezien horloges zelden tot nooit langdurig +/- 0.0 lopen (iig bij mij). Daarbij passen watchpouches makkelijker in m’n kluis dan winders.
Is een chronograaf een horloge dat eerder een winder behoeft ten opzichte van andere modellen zoals bijvoorbeeld mijn 116710 met GMT functie? Of is het sec het aantal complicaties die dat bepaald?
Ik wil deze discussie niet opnieuw aanwakkeren, maar wil mijn nieuwe speedmaster, die ook een date-functie heeft zo goed mogelijk behartigen.
Watch winders zijn mijns inziens volstrekt overbodig. Behalve in het geval van een Perpetual Calendar of andere ultra complicated horology. Echter voor 99,9% van HF toch niet weggelegd.
Ikzelf laat mijn horloges meestal een week lopen (elke dag handmatig stuk of 30 slagen opdraaien) en vervolgens 1-1.5 week stil laten staan (tenzij ik het desbetreffende horloge draag).
Maar waarom zou je een mechanisch horloge (met uitzondering van een Perpetual calendar) full time willen laten lopen? Lijkt mij alleen maar meer slijtage van de bewegende delen.
Ik ben toch echt wel blij met een winder voor mijn horloge met maanfase hoor. Scheelt een hoop gedoe. En dat dit zou betekenen dat je horloge elke 6 ipv elke 7 jaar service nodig heeft, lijkt me ook niet echt een sterk argument gezien de hoeveelheid geld die forumleden toch al aan horloges uitgeven…
Da’s een discussie waar het internet vol mee staat. Stilletjes laten liggen zorgt voor dikke olie. Ja, daar heb je niet van terug hè… nou jij weer!
Hier geen enkele technische reden. Ik ben gewoon echt gewoon te lui. Heb geen zin om telkens een automaat te moeten aanslingeren, op tijd zetten etc. etc. dus ik gebruik een winder tenzij ik een horloge echt voor langere tijd niet draag.
Een uurwerk wat 10 jaar op de winder staat heeft 10 jaar continu gelopen en aangezien mechanische beweging altijd slijtage met zich meebrengt heeft het dus 10 jaar “loop” slijtage.Vergelijk het met een auto die 10 jaar heeft gereden.Als je na 10 jaar gaat servicen zal je naast de gebruikelijke olie ook de nodige versleten onderdelen moeten vervangen.
Een uurwerk wat 10 jaar in de kast heeft gelegen en over die 10 jaar elke maand een weekje om de pols heeft gezeten zal dus een stuk minder slijtage vertonen aangezien het uurwerk maar 2.5 jaar gelopen heeft en dus 1/4 slijtage zal vertonen.
Winder = dragen = slijtage
Zo dacht ik er ook ooit eens over, totdat mijn leven werd opgeleukt door mijn 2cv waar ik nog steeds zielsveel van hou al meer dan 15 jaar inmiddels.
Maar deze dame wordt bloed chagrijnig als ik ze niet 1 keer per week mee uit neem (tis net een echte vrouw).
Het verschil zit hem in het starten, doe ik bovenstaande heeft de startmotor geen 2 slagen nodig en spint mevrouw alsof het een lieve lust is.
Kom ik op dag 8 (serieus) dan moet ik mijn halve accu leegstarten alvorens madame een keer van haar plaats wil komen.
Oorzaak ? Ben pas 10 jaar aan het zoeken maar ik (en menig 2cv mede specialist) hebben GEEN idee.
Mijn punt, sommige logica gaat niet op voor complexe mechanieken, en ik ben dus nu op zoek naar de gulden middenweg, want ik ben nou eenmaal lui en een winder is wel echt heul comfortabel als je inmiddels 8 automaten hebt.
Hebben bijna alle klassiekers last van. De meest vluchtige delen van de bezine verdampen uit de vlotterkamer van de carburateur, daardoor wil het mengsel niet meer ontsteken. Bij het relatief lage toerental bij het starten levert het mechanische brandstofpompje niet genoeg druk om verse brandstof uit de tank te pompen. Dus als hij lang gestaan heeft, luchtfilter eraf, even een dopje verse benzine in de kelk van de caburateur mikken en hoppa, gaan met die banaan.
En ook bij je 2cv-tje geldt, als je elke week een keer rijdt slijt hij harder dan als je hem maar een paar keer per jaar gebruikt, maar lang stilstaan is ook voor een auto funest, alles gaat vastzitten. Dus regelmatig rijden is wel weer beter dan lang stilstaan.
On topic, Beweging is slijtage, dus ik ben geen voorstander van watchwinders, maar net als met klassieke auto’s wel af en toe gebruiken anders gaat de boel vastzitten.