WATER & HORLOGES: Zwemmen, douchen met (chronograaf) horloge

WATER EN HORLOGES

Dit is een van de gewaagde onderwerpen binnen de horloge wereld, kan ik douchen met mijn horloge? Kan ik zwemmen met 10bar? Zoveel verhalen maar wat is waar?

Ik ga mijn mening en vraag hieronder delen en ben daarna erg benieuwd naar jullie mening en vooral ervaringen!

Douchen met horloge

Zelf was ik altijd iemand die onder de douche sprong met een horloge (van minimaal 200 meter waterdichtheid). Eigenlijk ging ik alles met water nooit uit de weg. Natuur zwemmen, duiken, zwembad, mudmasters… daar was het horloge voor dus douchen moest ook wel goed gaan.

Echter heb ik nu wel gelezen dat douchen dus erg slecht is. Dit vanwege het nog meer uitdrogen van de rubbers en de druk van het water. Ook de temperatuur schommeling en damp kan ervoor zorgen dat zelfs een duik horloge water door laat.

Zelf heb ik nog nog nooit gemaakt dat vocht in een horloge doordrong ik heb echt met heel veel horloges onder de douche gestaan. Zelfs mijn Submariner uit 1999.
Op dit moment heb ik af en toe nog wel mijn Breitling (1000 meter waterdichtheid) om tijdens een douche maar ik probeer er toch wel op te letten om vaker mijn horloges af te doen tijdens het douchen.

Zwemmen met een horloge

Nou heb je natuurlijk de 200 meter duik horloges waar je absoluut mee kan zwemmen. ISo gecertificeerde horloges en de 100 meter is in principe ook oké voor normaal zwemmen.
Maar nu mijn vraag:

Een chronograaf met 100 meter water Resistance… wie zwemt daar mee? Inprincie zou het moeten kunnen zeker als het horloge schroefkronen heeft. Maar wanneer het horloge geen draaibare pushers heeft blijft het natuurlijk wel een risico dat je ze perongeluk indrukt onder water. Hoeveel kwaad kan dat?

Wie heeft hier ervaring mee? En wie gaat het water gewoon in met een chronograaf horloge?

Qua horloges die ik als voorbeel wil nemen denk ik aan de Omega Speedmaster racing 326.30.40.50.01.001 met 10bar of de Hamilton Khaki Eto H77612933 ook 10bar.

Screenshot_20220905-094025_Samsung Internet

5 likes

Als je even de zoekfunctie hier gebruikt, ga je al een hele hoop vinden hierover hier.

6 likes

Dit kan beter Tom, taalnazi zijnde. :rofl:

On topic:

2 likes

Waarom zou je eigenlijk douchen met een horloge om…ik heb dat nooit begrepen. Is het nou echt zoveel moeite om het even ergens neer te leggen?

19 likes

Ah dat zou ik voortaan eerst doen. Bedankt!

Ja.

Check om de twee jaar de waterdichtheid, Vervang pakkingen bij onraad.

Een goed onderhouden 100m horloge is gewoon waterdicht.

Negeren, wat ik je brom.

Onzin. Bovendien: heb je geen regendouche? [quote=“Tvhal, post:1, topic:414300”]
Wie heeft hier ervaring mee?
[/quote]

Ik sprong al veertien jaar in water met een 50m Seiko chronograaf voordat jij dit topic maakte.

Oppassen met chronografen.

1d149c58bd335cf92684356104a69f43372bcb9a_1_375x500

1 like

Bij ons gaat alles onder water en onder de douche.
Zelfs al jaren die van mijn vrouw.
Ook zwemmen zo uit de zon in de zee!

2 likes

Nou met die gasprijzen op vandaag snap ik de chronograaf functie wel!

10 likes

Ik heb er een paar waarmee ik gewoon zwem, elk jaar even laten testen en indien nodig de pakkingen laten vervangen.

Nog nooit problemen mee gehad.

1 like

Anders moet je deze nemen.
Die zit al vol met olie dus kan er geen water in!
En meer dan 12000 meter kom je ook niet zo vaak.

5 likes

Wat een onzin allemaal. Dus je mag er wel tientallen meters mee duiken, maar niet mee douchen? En welke druk in de douche? In de douche is geen waterdruk op je horloge (of ik moet natuurkundig lomp scoren).

Ja, de shampoo’s/badschuim etc. zouden chemicalien kunnen bevatten die je rubbers kunnen beschadigen, maar ik denk echt wel dat dat heel erg meevalt. Daarbij, zeewater is ook enorm zout en toch mag je er mee duiken cq zwemmen.

Dus gewoon lekker douchen ermee. Doe ik ook met al mijn horloges en ze hebben nog geen fuck gegeven.

6 likes

Ik ga enkel onder de douche/ onder water met mijn horloges die geen lederen band hebben. Noem me old-fashioned, maar ik heb toch een irrationele angst voor het sneller slijten van de banden. Verder doe ik het met mijn overige horloges ook eigenlijk alleen maar als ik in een warm land ben/ een hele actieve dag heb gehad. In andere woorden; wanneer de klok dus ook een douche kan gebruiken.

Verder on-topic; zou het uiteraard geen kwaad moeten kunnen om gewoon te douchen/zwemmen met horloges die zijn gemaakt om dit te kunnen doorstaan. (Houd je onderhoud wel up-to-date natuurlijk).

2 likes

3 likes

Gebruik jij een hogedrukspuit om te douchen ?

2 likes

Afgelopen zomer nog gedaan, niks aan het handje

En dan nu ineens …

:slightly_smiling_face:
let it goooooooooooooo

Douchen en zwemmen, er zit altijd een risicofactor aan verbonden.

Ter vergelijking: mijn eerste auto was een Golf met kantel-schuifdak, heel erg leuk de eerste jaren…totdat ie lek begon te raken. Uitdroging van de rubbers, viezigheid, het glas niet goed meer dicht willen trekken door slijtage in het mechaniek: combinatie van factoren die de betrouwbaarheid doen laten afnemen. Is met een horloge i.m.o niet anders en gaat zonder onderhoud en zorgvuldig gebruik gegarandeerd een keer lekken. De vraag is alleen wanneer…

2 likes

Tip van Flip: Goed onderhoud (laten) uitvoeren. Gebruik het object zoals op de doos vermeld staat.

3 likes

Tot welke leeftijd van het horloge zou dat moeten kunnen? Ik heb een Seamaster van 2e helft jaren '60, een frontlader, die ik graag als no-worries vintage wilde kunnen gebruiken. Bij een beurt door een gewaardeerd forumlid, waarbij ook de pakkingen zijn vervangen, gevraagd om de waterdichtheid te testen, maar wilde hij niet doen, want vintage.
NB dit was de eerste keer dat ik een horlogemaker vroeg de waterdichtheid te testen bij een horloge.