Waterdichtheid, hoe zit het nu?

Over waterdichtheid bestaat veel onduidelijkheid.

Dat maak ik nu concreet op uit wat opmerkingen over zwemmen met een horloge met 3 bar waterdichtheid.

Dat je met een nieuw horloge met 300m waterdichtheid veilig kunt zwemmen is helder, maar hoe zit het nou verder?

Een beetje googlen helpt mensen al verder, kijk bijv. hier:

of hier:

Kort samengevat:
3 bar of 5 bar is eigenlijk te weinig om mee te zwemmen. Het betreft gewoonlijk een statische (over-)drukmeting die geen rekening houdt met belasting door beweging enzovoorts.

Om mee te zwemmen wil je 10 bar / atu / atm of 100m waterdichtheid hebben. Voor duiken nog meer.

Daarbij is waterdichtheid sowieso niet vaststaand.
Een horloge dat nieuw 1000 meter waterdicht is kan na 10 jaar gebruik onder de kraan al vollopen met water.

De materialen die worden gebruikt spelen een rol. Pakkingen van rubber vergaan - zeker bij regelmatige blootstelling aan zout water, shampoo, chemische stoffen - tamelijk snel, terwijl er duurzamere alternatieven bestaan. Glaspakkingen zijn vaak van delrin (-achtige) kunststoffen die ook verslechteren en op een gegeven moment breken of scheuren.
De rubber o-ringen in kronen worden in het waterdichtheidsverhaal met regelmaat vergeten.

Ook metalen delen (kastbodem) kunnen achteruitgaan en bijv. “pitting” krijgen, terwijl ook een harde tik op glas of kast voor vervorming en verlies van waterdichtheid kan zorgen.

Regelmatig testen van waterdichtheid is dan ook vereist als je duikt met een horloge. Het is aan te raden als je met een horloge wilt gaan zwemmen.

Hopelijk voorkomt dit topic het sneuvelen van horloges van forummers. Het is maar een korte opsomming van wat informatie en ik beoog niet uitputtend te zijn.

9 likes

Klopt niet echt, dat dynamische druk verhaal heeft eigenlijk heel weinig wetenschappelijke basis…

Beter is het om de raadgeving van de fabrikant te volgen. Als die zegt dat zwemmen met 30m OK is, dan zou het in principe moeten kunnen.

4 likes

En geen bommetjes van de duikplank met vintage, al test de kast ervoor gewoon waterdicht!

:expressionless:

18 likes

AUW… Die deed zeer.
:dizzy_face:

Geeft wel meteen het verschil weer tussen dynamisch en statisch testen.

2 likes

Dàs ruk … :face_with_thermometer:

1 like

Er is al eerder uitgerekend dat je met een snelheid van 51 Km/u moet zwemmen om daarmee (druk) verschil te maken. Usain Bolt haalde max 38 Km/u met hardlopen als vergelijk…

Han haalde dat dus ruim met die jump, voldoende massa x hoogteval = boem blijkbaar…

5 likes

Ja hè? @Schoen zei vorige week dat hij die foto nog steeds gebruikt als oppepper op een donkere dag.

4 likes

Je arm (pols) kan vermoedelijk wel heel aardig versnellen.
Je lichaam gaat uiteraard een stuk langzamer door het water.

Dit soort plaatjes maakt me toch altijd weer een beetje misselijk. Mijn SMP die ik nieuw kocht ging 2 weken na aanschaf eraan. Rubbertje vergeten in de fabriek.
Het is keurig opgelost, maar ik weet nog precies hoe het voelde toen ik in Frankrijk uit zee kwam en een laagje water op de wave wijzerplaat zag staan :scream:

(Het gaf “wave”-wijzerplaat wel een extra dimensie.)

5 likes

Hier hebben we al veel informatie gedeeld :

1 like


Rolex en waterdicht🤔 ik zie ze zo vaak in roestige staat dat het niet meer leuk is

4 likes

Letterlijk ooit gehoord:

“Een Rolex is hardstikke duur en gebruikt speciaal staal, dat blijft waterdicht…”

Facepalm…

Over servicen van Rolexen heb ik ook gehoord dat dat “pas nodig is als 'ie niet meer loopt”.

Nou deze loopt niet meer

4 likes

Klopt. Als ik een slechte dag heb, kijk ik meestal dit filmpje. Die heeft alles, hoogmoed, gedesillusioneerd plebs en zelfs een driekwartbroek.

Of die foto, dat zet mijn leed ook wel in perspectief.

5 likes

En de eerste ISO norm is pas uit 1996… terwijl er al 40 jaar horloges waren om mee te zwemmen en te duiken, en fifty fathoms is maar 91 meter en dat ging blijkbaar ook goed, en Tissot en Omega hadden modellen met 2-zijdig draaibare bezels, dus het is maar wat je gelooft :slightly_smiling_face:

2 likes

Getsie.

1 like

Inderdaad, een humeur booster :joy:

2 likes

T is net een Mercedes A-klasse bij de elandproef :rofl:

Nah.

Wanneer je horloge het blijft doen na een duik in het meer is ze waterdicht. Klaar.

Zoals bijvoorbeeld al mijn Swatches, Seiko 5’s en de Casio F91-W.

En door.

3 likes

Enige onduidelijkheid is dat ik leken/bronnen op het internet moet geloven ipv de fabrikant of een gecertificeerde horlogemaker;

2 likes

Verwijzingen in de diverse links zijn o.a. naar ISO bepalingen. Die geloof ik heel wat eerder dan fabrikanten.