WATER & HORLOGES: Zwemmen, douchen met (chronograaf) horloge

Als ik gezweten ben op een warme dag dan hou ik 'm om onder de douche. Horloge moet wel minimaal 10bar/100m WR zijn wat mij betreft, anders ga ik het risico niet nemen.
Gewoon leuk, af en toe je duiker onder water…

1 like

Kan niet begrijpen hoe iemand een horloge zo ranzig kan maken…

Dat kan ik wél begrijpen, er lopen veel ranzige figuren rond.

Waterdichtheid zegt helaas niet alles. Belangrijk is ook of het horloge wel of geen schroefkroon bevat. Zelf meegemaakt dat een nieuwe Breitling zonder schroefkroon, maar wel 100 meter waterdicht al in de 1e week vol liep met water. Uiteraard vergoed door Breitling, maar toch. Vanuit de zon liep ik het water in, meer niet. Uitleg van Breitling; bij hoge temperatuursverschillen kan het zijn dat er ruimte komt tussen de afsluitingen. Advies in een dergelijk geval was altijd gebruik te maken van een schroefkroon. Horloges hebben dan vaak ook de rating van 200 meter of meer. Pas dus op met chronografen die vaak op de pusher geen schroefkroon hebben. Gebruik de pushers ook nooit onder water. Of dit allemaal klopt, geen idee. Maar ik ga nooit het water meer in met een horloge zonder schroefkroon. Uitgezonderd een G-Shock. Dan waterdruk; hiermee wordt bedoeld de druk op het horloge in rust toestand. Bedenk dat bij zwemmen, duiken etc. de druk op het horloge incidenteel behoorlijk hoger kan zijn…

1 like

Precies dit, alleen na een dag op het strand en tot de ellebogen in het zand geweest blijft hij om bij het douchen maar ook maar een paar minuten. Waarna hij netjes afgaat en afgedroogd wordt.
Douchen met je horloge is net als xxx met sokken aan. Theoretisch zou het niet uit mogen maken maar het is toch minder fijn…

Jaarlijks testen doe ik niet aangezien ik maar 1 goedkoop strandhorloge heb, de andere horloges zien nog niet eens een spatje water, bij hevige regenbuien doe ik ze zelfs wel eens af…🫣

1 like

Gewoon voor vakantie een Casio Duro, gaat jaren mee zonder service. En als ie onverhoopt vol loopt dan ben ik €60 kwijt.
En mijn Kermit Duro met Ali RVS heeft echt wel een leuke uitstraling! Ziet er niet goedkoop uit vind ik. Schroefkroon en 200m WR.

2 likes

Alleen de band hopelijk? Of donder je het hele horloge in de ultrasoon? :muscle:

Serieus? Bij regen doe je ze af? :grin: Als ze daar niet tegen kunnen… Dat kan al vanaf 3bar/30m

Stond erbij hé

Yes sir.

Maar, als ik erover nadenk.
Als een horloge 10 bar is zou ze daar toch eigenlijk wel tegen moeten kunnen.
Ik ben bang dat ik me niet zal kunnen beheersen het toch een keer te proberen.

Los van de schroefkronen heeft een chronograaf ook meer openingen, waardoor de kans op lekkages toeneemt. De afgebeelde IWC -Rattrapante- heeft zelfs op 10 een extra puscher.

Ik heb geen idee tot wanneer het zou moeten kunnen, ik heb een citizen pro diver chrono van 20 jaar oud. Die krijgt regelmatig een service bij Citizen en de waterdicht heir is prima tot op heden.

Misschien kan je Omega zelf vragen om jouw horloge terug te brengen naar de originele specificaties

Een kip heb ik nog niet zien zwemmen of duiken, enkel verzuipen.

Zucht…, weeral dit totaal uit de lucht gegrepen fabeltje die overgenomen is.
Weet je eigenlijk wel hoe snel je moet zwemmen om een drukverschil van 1bar te creëeren?

1 like

In tegenstelling tot wat verlal word beweerd kunnen pushers zonder schroefkroon perfect waterdicht zijn hoor, is vooral afhankelijk hoe ze worden afgedicht. Een Seiko bfk is een iso gecertificeerd 200m duikhorloge met een schroefkroon en een pusher.

3 likes

Wat is er mis met het woordje “slapen” ?
:stuck_out_tongue_winking_eye:

2 likes

Yep, bij alles boven de 1000 euro ben ik liever safe then sorry…1x waterschade gehad, dat is vrij catastrofaal als je er niet super snel bij bent helaas…

Gelukkig maak ik niet veel regen mee…:wink:

:muscle::eggplant:

https://www.engineeringtoolbox.com/dynamic-pressure-d_1037.html

1 bar = 100.000 pascal.
In het tooltje hierboven de dichtheid van het water op 1000kg/m³ houden, snelheid op 14,1m/s zetten, dan kom je daarbij in de buurt.

14,1m/s is nog net geen 51km per uur.
En die snelheid moet je als zwemmer halen voor 1 bar dynamisch drukverschil, dit is ongeacht de diepte.

Succes dus…

2 likes

Leuk! Doen😁

Maar stel dat je van een hoge duikplank (10m) af dondert met je 150 kg lichaam (een en al spier natuurlijk) en vervolgens met je vlakke pols vol op het wateroppervlak ketst? Hoeveel (impact) druk zal er dan tijdelijk op het horloge worden uitgeoefend? (Ik ben wel Ir. maar van natuurkunde heb ik nooit veel onthouden🫣)

Ik kan me voorstellen dat door de impact het rubber en de pakkingen rond het glas en deksel een optater krijgen waardoor water wellicht wel een kans krijgt om binnen te sijpelen?

2 likes