Weet iemand een springbar tool voor aan je sleutelbos??

Ik zou wel willen maar mis m’n draadsnij inrichting, heb wel de tandwielen maar de rest mist.
Ik ga je wel wat foto’s sturen als ik tijd heb, het is echt een heel oud ding, draai er voornamelijk hout op…

Snijplaatjes en tapjes doen wonderen… :slight_smile:

Toegegeven… op de EMCOturn 120 kan ik draadsnijden… maar M3?.. Binnendraaibeiteltje voor M3?.. da’s een kleintje…kan ik em beter op mijn conventionele draaibankje zetten, en daar een tapje door fietsen…

Voor grotere diameters heb ik ook de tools nog niet… in horlogekasten zit M32 x 0.5 bij mij… soms ook andere maten, zoals M39 x 0.5 in de Pellikaan Diving Dutchman en de P1lot One…
'k wil in de toekomst de draad op de draaibank in de kasten en deksels snijden, want dan kan het gewoon in één bewerking mee, en dat scheelt me een hele bak gepiel op de freesbank…

Schroefdraad “wervelen” is best een mooie techniek… maar Draaien is net zo mooi…

Wat mijn machinepark betreft: ik had al aangegeven dat ik een nieuwe draaibank had gekocht… “kwam zomaar op mijn pad”… snel schakelen was geboden …

Ik zag em op Marktplaats voorbij komen, maar hij was boven mijn budget op dat moment… maar… iemand op 't CNC Forum had em ook gezien… en die was gaan kijken… hij vond het een mooie machine, maar omdat ie flink wat groter is dan een EMCO Compact 5 (waar ik er ook 1 van heb staan, daar zijn de tot nu toe gemaakte kasten op gedraaid), vreesde hij de woede van “de Rondborstige regering” als ie met die machine thuis zou komen… dat wil zeggen als ze dat ding bij hem de straat in zouden rijden… 't hele ding weegt een dikke 400 Kg… de machine zelf is 1.04 meter breed, en 75 cm diep, dat valt nog mee… maar er zit nog een 85 centimeter brede besturingskast bij…
Hij herinnerde zich dat ik meerdere “compact 5’s” had, dus nam hij contact op met me… "hoe breed is zo’n “vijfje”?..
-centimetertje of 85…
-hmm… dat zou beter passen in mijn schuur… eh… wil je mij niet één van de jouwe verkopen, en heb jij dan genoeg budget voor die “120”?..

Ja dus… dat kwam wel uit… Mooi…
Meteen contact opgenomen met de verkoper… machine was werkend ingekocht, maar had een paar jaar stil gestaan in opslag…
Dan is de Back-up batterij van de Computer leeg, en dan is ie zijn Systeem parameters kwijt…
Even met de Importeur gebeld… “een 120?.. waar heb je die vandaan?.. Ridderkerk?.. Ohja… da’s een machine uit 1996, en die heeft niets te lijden gehad… die draaide alleen op open dagen, stond ie schaakstukkies uit te spugen… de leerlingen vonden em te ingewikkeld… parameters eruit?.. verbaast me niets… die moesten we er op die school ook elk jaar weer inzetten, omdat ie zo weinig draaide… heb ik op papier staan… als je’m koopt, geef maar een seintje, dan stuur ik je die gegevens wel op…”

Da’s hoopvol… knoop doorgehakt… en 2 dagen later stond de machine op een pallet bij mij in de werkplaats, met een pallet ernaast met de besturing…

'k heb toen de maten van de machine opgemeten, en een “Stalen pallet” gemaakt dat onder de draaibank kwam, zodoende kan ik em met een palletwagen verplaatsen mocht dat nodig zijn…
de besturing heeft eerst nog even op een ander onderstel gestaan, maar ook daar is inmiddels een onderstel voor gelast.

En toen… Aansluiten… opstarten… en… Beeld!.. Yes!.. Parameters ingeven… (daar ben je wel even een middagje mee zoet., daarna het werkbereik opnieuw ingesteld, en de machine gekalibreerd.

Nou ben ik voornemens om in de toekomst die machine om te bouwen naar een meer moderne besturing, zoals ik dat ook met de “5” gedaan heb, die draait daar al 7 jaar tot volle tevredenheid mee, dus komt dat uiteindelijk ook op de “120”… maar tot die tijd (de machine moet zichzelf eerst maar eens terugverdienen (en dat gaat met deze klus een goed eind de goede kant op)

Voor die ombouw heb ik ook al wat spulletjes kunnen vinden zo hier en daar… zoals een Controlepaneel dat van een draaibank met Heidenhain sturing afkomt… ik heb een dergelijk paneel ook op mijn Freesbank zitten, en voor de “5” heb ik er ook al één liggen…

Dit is wat ik nu heb… en dan staat daar links nog een enorme besturingskast naast…

Dit is wat het moet worden… Bedieningspaneel heb ik al, 17" touchscreen heb ik ook al in huis… het schuifdeurttje zal verbouwd moeten worden, zodat ie naar rechts open kan.
Het mooie is… er zit een 2.2 Kw DC motor in deze machine… beetje verouderde technologie, omdat de Thyristorsturingen voor AC motoren in de tijd dat deze machine (in deze vorm) gemaakt werd nogal prijzig was.
Maar… er is een kerel in Duitsland, die ook zo’n machine heeft… en die heeft beduidend meer verstand van Electronica dan ik… wat heeft hij uitgedokterd?.. dat deze motor, met de huidige sturing prima te gebruiken is met de hedendaagse CNC besturingen… 't enige wat je nodig hebt is 1 printje, met daarop een paar connectors en 2 weerstandjes… nou… lang verhaal kort… printje heb ik al… en die andere onderdelen?.. die durf ik er nog wel op te solderen…

de Besturing zal ik onderin het frame gaan bouwen, daar is ruimte genoeg… er staat alleen een tankje met een pompje voor de koelvloeistof in… daar past wel een PC en een besturingskastje met de nodige electronica naast… en dan hou ik nog genoeg ruimte over voor allerhande toebehoren…

Wat dan te doen met die oude besturingskast?..nou… die is dus breed genoeg om daar een EMCO Compact 5 CNC Draaibank in te monteren.

en dan krijg je zoiets… er moet alleen een frame in de kast gemaakt worden om de machine aan te bevestigen, en wat plaatwerk om de boel netjes af te werken. da’kan’k durven… ik heb tenslotte ook al eens een kast voor de freesbank gemaakt…

de machines in een behuizing… da’s wel zo fijn, want de laatste tijd heb ik een paar klussen gehad die gedraaid moesten worden van Messing. en dat geeft een klerezooi… daar kun je met een bezem bij blijven staan. , in de toekomst is het dan… "Deurtje dicht, grote groene knop, en aan het eind van de dag even een stoffertje door de kast.

Je ziet… in de afgelopen periode is er veel gebeurd… er zijn daadwerkelijk meters gemaakt.
'k moet hier en daar nog wat puntjes op de i zetten… maar dat gaat goed komen…

Ondanks dat de EMCOturn 120 nog met de oude besturing draait (die de leerlingen van die school te ingewikkeld vonden) ben ik inmiddels aardig vertrouwd met deze machine… :

Ohja… ook nog gedaan… : de klauwplaten van de 5 passen niet zomaar op de 120, maar… de boutgaten komen wel overeen… dus…

heb ik een verloopschijf gemaakt

Waardoor ik nu dus ook de klauwplaten van de 5 op de 120 kan gebruiken… met name deze vind ik wel fijn… verwisselbare opzetbekjes, die ik op maat kan draaien voor het product wat ik er mee wil draaien… deze set is voor achterdeksels.
Ik denk dat ik ze voor de HF Straptools ook ga gebruiken, dan kan ik ze centrisch uitdraaien, zodat ik zuiver op kan spannen…

Hier één van de eerste seriematige onderdelen (let ook op het klemmetje dat het materiaal na het afsteken uittrekt… klemmetje is gefreesd van een stukje kunststof plaat… en ik kan in een oogwenk meer van die klemmetjes maken…

17 likes

Ik wil er ook 1, super goed idee man!! :+1:t2:

Ik wil er ook wel 1👍

Dat is ook zo, maar zou leuk zijn om dit klassiekertje weer compleet te krijgen😉

1. AUB. Nice tool.

Geniaal bedacht , ik doe mee !

Da’s waar… welke delen mis je?.. (eerst de straptools maken… )

1 like

Nou, eigenlijk op de tandwielen na alles dus ook de as voor de voeding en de hele inrichting waar de tandwielen op gaan…
Ik moet daar nog ergens afbeeldingen van hebben maar daar moet ik echt even naar opzoek…

Tof Jan! Ik neem er wel een aantal voor de webshop.

6 likes

Ik heb die posts van 2.5 meter wel gemist :slightly_smiling_face: Sign me up!

3 likes

Beste Arie/Jan, dit vind ik leuk, waar heb jij dit model draaibank vandaan?

da’s tof!..

als’t zo doorgaat… zit ik de komende tijd tot mijn nek in de Straptools…

dan moest ik het komende weekend de machine maar eens aanslingeren om een klusje voor mijn huurbaas te doen, die had me gevraagd een paar Adapters voor vlaggenmasten te maken… materiaal heb ik al liggen, moet het alleen zagen, draaien en boren… da’kan ik durven… alleen de boor moet ik zelf nog “even” maken… tekening is klaar… materiaal heb ik in huis… morgen maar even op de machine knopen… briefje op de deur plakken voor de postbode…

Luxe probleem :stuck_out_tongue:

da’s een AI Hembrug DR-1, één van de beste draaibanken ooit gemaakt…
'k heb er bij Nieaff Smit in Utrecht mee gewerkt, als ik even moest “bijspringen” in de gereedschapmakerij (ik werkte daar als gereedschapsconstructeur, dus op de tekenkamer)… en later bij een klant zo’n machine mogen gebruiken om wat dingen voor te draaien voor een freesklusje, ik had toen zelf geen draaibank.

'k heb gewoon foto’s op Internet gezocht, en uit stukken Renshape dit modelletje gemaakt… de hendels aan de machine zijn gemaakt van … spelden… :slight_smile:

ooit gebouwd om nog eens in een Diorama van een werkplaatsje te zetten…je kent dat wel… zo’n model werkplaats met een half opgebouwde auto erin, machines aan alles kanten, Dartboard aan de muur, posters uit ver vervlogen tijden ernaast… stoffige ramen, klein kantoortje met een ouwe telefoon (nog een met een draaischijf)… dat soort dingen… :slight_smile:

momenteel ligt ie ergens in een doos op zolder… weinig meer aan modelbouw toegekomen de laatste tijd… en als het hier zo doorgaat… dan ga ik daar de komende tijd ook zeker niet aan toekomen… :smiley:

1 like

Doe me nog meer van die problemen?..

Mó money mó problems?.. no… Mó problems, mó money!..

1 like

Hoeveel gaan de tools per stuk kosten ook misschien bulk korting ?

Count me in @Arie_Kabaalstra

Niet gek, dan heb je 'm bijvoorbeeld op het strand ook altijd bij de hand als je bandje te strak wordt :sweat_smile:

1 like

Ja maak een lijstje wie wil en hoeveel die persoon er wil.:+1:t3: